2013-06-29, 14:56
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Eftersom du skriver "högvilt" förutsätter jag att du klarat av "grundprovet" för kula och hagel.

I så fall innebär det att du sall skjuta godkänt för bronsfordringarna. Din vapenhantering kommer att bedömas under provet.

Du ska kontrollera att vapnet är oladdat när du tar det, göra som du blir tillsagd, kontrollera att vapnet är tomt då du skjutit färdigt, samt dra tillbaka slutstycket när du ställer tillbaka det i vapenstället. Dessutom måste du ha koll på vart mynningen pekar.

Jag föreslår att du använder banans 6,5a.

Lycka till!
Efter du har dragit tillbaks slutstycket ska du även stoppa in lillfingret i patronläge och visa för provledaren att bössan är tom. du kommer även få plundra bössan (ta ut alla patroner från magasinet).

OT: när jag tog Jägarexamen för ett par veckor sedan slapp vi säker vapenhantering...
Citera
2013-06-29, 16:52
Medlem
Tack för svaren!
Nä det "enda" jag gjort är teori prov men dem frågade om jag vill skjuta för småvilt, eller högvilt, så antog jag att det var Högvilt.

När man kör in lillfingret i bössan vart patronerna ska, visst är det det som kallas Patron-Ur?
Citera
2013-06-29, 17:10
Medlem
45plop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Tack för svaren!
Nä det "enda" jag gjort är teori prov men dem frågade om jag vill skjuta för småvilt, eller högvilt, så antog jag att det var Högvilt.

När man kör in lillfingret i bössan vart patronerna ska, visst är det det som kallas Patron-Ur?
Att köra in lillfingret i slutstycket är den sista delen av processen patron ur. patron ur är vad det låter som, du tar ut patronerna, på ett säkert sätt. antingen repeterar du tills alla patroner är ute, eller så trycker du på knappen under bössan så att alla patroner flyger ut underifrån.

Personligen föredrar jag att trycka på knappen under bössan.
Citera
2013-06-29, 17:49
Medlem
För att få skjuta upp på högviltet måste man väl klarat grund kul provet, Vilket är säker vapenhantering samt Precision (fullt stöd samt Jägarmässigt stöd).

Vapenhantering är att Kolla att vapnet är oladdat (se och känn), Sedan ska du ladda vapnet och säkra.Därefter är det patron ur ,Ta ur patronerna se och känn att vapnet är oladdat. Håll alltid vapnet i ofarlig riktning.

Ska du skjuta upp för hagel vapen är det.
-Säker vapenhantering.
-Avståndsbedömning.
-Lerduveskytte.
-löpande hare.

Har du tidigare erfarenheter (Vilket jag antar du har då du har vapen i hemmet) så blir det säkert inga problem.
Senast redigerad av Alltlringet 2013-06-29 kl. 17:51.
Citera
2013-06-29, 17:50
Medlem
Fettsprutans avatar
Som förhållandevis gammal (i ålder) på detta forum, blir man lite bekymrad av TS tråd, och frågorna som ställs.

Tar TS jägarexamen som "privatist"?
Annars måste du ha världens sämsta lärare?

Ladda, patron ur och åtgärder vid eldavbrott är det absolut viktigaste vid all hantering av vapen!
Mycket vanligt att det sker olyckor vid dessa moment.

TS, har du verkligen ingen som kan visa dig detta i verkligheten, på ett riktigt vapen?
Du frågar ju om du skall ta med egna vapen till provet... hur kom du över dom?

Man bävar när TS och andra med liknande kunskapsluckor dyker upp på skjutbanan o i skogen....
Lyckligtvis är toleransen för bristande vapenhantering noll i dessa samanhang, så ett råd TS, lär dig hantera dina vapen, utan o innan, annars kanske någon grinig "gubbe", som jag, slår din bössa i närmsta stubbe. (Jo, det har hänt!)
Senast redigerad av Fettsprutan 2013-06-29 kl. 18:06.
Citera
2013-06-29, 17:55
Medlem
[quote=Fettsprutan|44103983]
Tar TS jägarexamen som "privatist"?
Annars måste du ha världens sämsta lärare?

TS, har du verkligen ingen som kan visa dig detta i verkligheten, på ett riktigt vapen?
Du frågar ju om du skall ta med egna vapen till provet... hur kom du över dom?

Haha tänker i samma banor. Har man inte ens orken att söka på alla moment hur man tar jägarexamen borde man sitta kvar hemma i soffan istället.
Citera
2013-06-29, 17:56
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Tack för svaren!

Om du bara gjort teoriprovet måste du först göra grundprovet för kula. "säker vapenhantering". 12cm träffbild i skjutbänk + 17 cm i valfri jägarmässig ställning, dock ej liggande.

Hagelprovet består av ett mer omfattande prov för "säker vapenhantering" där du går en slinga där du passerar hinder i form av en bäck och ett staket. Här ska du bryta bössan, göra patron ur och kontrollera loppet innan du tar dig förbi hindret. Förflyttningen ska ske med säkrat vapen.
Ett avståndsbedömningsprov där du ska skjuta på de mål som ligger inom lämpligt hagelhåll och avstå på de som är för långt bort. Detta gäller såväl markmål som fågel mot fri horisont.
Skjuta godkänt på harbanan och klara av att träffa 4 av 6 rakt utgående lerduvor.

Håller tummarna för dig!
Citera
2013-06-29, 18:10
Medlem
Tack för svaren! Vissa var bra, andra var sämmre,

Nej jag tar inte jägarexamen privat, Har dock skrivit upp på ett annat ställe än vars jag ska skjuta.

Vapnen får jag låna av släktningar till uppskjutningen om det behövs.

Fettsprutan: Jasså så du vet om min vapenhantering? För att jag frågade om vilka moment som kommer upp på Uppskjutningen, och undrar vad som menas med Patron-Ur? Antar att du också vart nybörjare nångång va? Eller du föddes kanske till en fullbordad Jägare med Bössan i handen när du kom ut? Nä dåså..
Citera
2013-06-29, 20:02
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Tack för svaren! Vissa var bra, andra var sämmre,

Nej jag tar inte jägarexamen privat, Har dock skrivit upp på ett annat ställe än vars jag ska skjuta.

Vapnen får jag låna av släktningar till uppskjutningen om det behövs.

Fettsprutan: Jasså så du vet om min vapenhantering? För att jag frågade om vilka moment som kommer upp på Uppskjutningen, och undrar vad som menas med Patron-Ur? Antar att du också vart nybörjare nångång va? Eller du föddes kanske till en fullbordad Jägare med Bössan i handen när du kom ut? Nä dåså..

Av dina frågor o svar här i tråden TS, drar jag den slutsatsen att du inte vet vad vapenhantering är för något.
Och skall du skjuta upp för jägarexamen om, som du säger en vecka, så är nog min bestämda åsikt att det borde du göra.... kunna säker vapenhantering alltså.
Det är en fråga om interesse.
Och respekt för omgivningen, inte minst...

Dina släktingar med vapen, kan inte dom visa dig? Skytteföreningen?

Jag förstår att jag kommer från en annan tidsålder, när man läser sådant här...
En i vapen/skytte/jakt priviligerad tid, när man lärde sig säker vapenhantering av sin farfar i 5-års åldern, med ett rostigt luftgevär.
När frivilliga skytterörelsen sög tag i alla unga grabbar (o tjejer) i 10-12-års åldern och vi fick skjuta arméns Mauser m/96, gratis.
Vi hade värnplikt, riktiga "lumpen", med riktiga fanjunkare och riktiga överfurirer som bokstavligen kunde banka in vapenhantering i vilken dåre som helst.

Tyvärr är detta en trend, (inte bara inom jakt) att man lär sig precis det som förväntas på provet.
Man klarar detta...
Men sedan ute i verkligheten har man inte en aning om hur o varför vissa saker skall utföras.
När det handlar om jakt/vapen tycker jag detta är... skrämmande.
Citera
2013-06-30, 15:11
Medlem
Ryttmaestarens avatar
Någon som vet vart man kan avlägga skjutprov i stockholms-området i Juli månad?
skrev teorin idag med godkänt resultat, och känner mig redo att skjuta upp, skrev på HJK men dem ska ha stängt ett tag framöver
Citera
2013-06-30, 23:42
Medlem
bax88s avatar
Tjenna, tog nyss jägarexamen och har varit och köpt ett vapenskåp nu.

Nu när jag ska söka licens så har jag fyllt i nå papper på polisens hemsida och ska traska in och lämna in dom.

Men då ser jag att de står att jag ska lämna in dem på den polisstation där jag är folkbokförd, men då kommer ju kruxet att jag inte huserar på den platsen under sommaren.

Kan jag inte gå in på min lokala polisstation och så kan dom skicka papperna dit? Eller är det helt döfött att fråga om det? Skulle ju fan vara polisen i ett jävla nötskal isåfall...
Citera
2013-07-01, 00:09
Medlem
Det går säkert för dem att faxa vidare din ansökan men det tar troligen hela sommaren om man känner poliskåren. En vanlig ansökan utan problem brukar ju ta 2-4 veckor , Medans nu med semester etc lär du få vänta ett bra tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in