2013-05-24, 16:02
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Jo, givetvis var det så. Jag uttryckte mig slarvigt i texten.

Tack för info, är själv provledare för Jägareförbundet.
Tråkigt att höra att du fick en sämre kursledare, men jag hoppas du fick din Jägarexamen och får komma ut i skogen.
Citera
2013-05-27, 11:26
Medlem
Smartare än en fjärdeeklassare:

http://op.se/lanet/berg/1.5914151-10...examen-i-sikte
Citera
2013-05-27, 16:49
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Smartare än en fjärdeeklassare:

http://op.se/lanet/berg/1.5914151-10...examen-i-sikte

Då kan ju provet inte vara speciellt svårt. Grattis Emil!
Citera
2013-05-28, 12:01
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Han har naturligtvis läst på och varit duktig.

Provet och kursen är inte utformade för att vara "svåra", det handlar om att få tillräcklig kunskap för att kunna gå ut i skogen.
Citera
2013-05-28, 13:08
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Svårt och svårt... Det är en del att läsa in, inget man gör på en eftermiddag. Har man ett genuint intresse och pluggar på så är det nog ingen jättestor utmaning för en 10-åring.

Sen får man komma ihåg att det du lär dig på jägarexamen är väl ungefär som grundskolan, du är långt ifrån färdig jägare bara för att du har klarat teoriprovet.
Citera
2013-05-28, 14:32
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Svårt och svårt... Det är en del att läsa in, inget man gör på en eftermiddag. Har man ett genuint intresse och pluggar på så är det nog ingen jättestor utmaning för en 10-åring.

Sen får man komma ihåg att det du lär dig på jägarexamen är väl ungefär som grundskolan, du är långt ifrån färdig jägare bara för att du har klarat teoriprovet.

Helt klart. Bra skrivet.
Citera
2013-05-28, 18:44
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oculus
Tack för info, är själv provledare för Jägareförbundet.
Tråkigt att höra att du fick en sämre kursledare, men jag hoppas du fick din Jägarexamen och får komma ut i skogen.
Att en provledare aktivt skulle "hjälpa" kursdeltagare att fuska är något jag finner helt befängt, som tur var skedde alltså detta inte.

Kursledaren var överlag rätt trevlig samt kunnig och ville antagligen bara väl när han hjälpte sina elever på traven. Ja, jag har tagit fullständig jägarexamen och är redo att komma ut i skogen till hösten!

Stor eloge till Jägarförbundets provledare vid skjutbanan, de kuggade 5-6 stycken under dagen jag var där för diverse missar under säker vapenhanterings-delen, något som verkligen många slarvade med.. En annan kategori med provledare som jag däremot inte har fullt förtroende för är trafikverkets provledare, en bekant till mig klarade en uppkörning efter att ha kört mot rött, något som enligt mig är helt sjukt.. Det är bara ett av många exempel.
Citera
2013-05-29, 08:55
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Att en provledare aktivt skulle "hjälpa" kursdeltagare att fuska är något jag finner helt befängt, som tur var skedde alltså detta inte.

Kursledaren var överlag rätt trevlig samt kunnig och ville antagligen bara väl när han hjälpte sina elever på traven. Ja, jag har tagit fullständig jägarexamen och är redo att komma ut i skogen till hösten!

Stor eloge till Jägarförbundets provledare vid skjutbanan, de kuggade 5-6 stycken under dagen jag var där för diverse missar under säker vapenhanterings-delen, något som verkligen många slarvade med.. En annan kategori med provledare som jag däremot inte har fullt förtroende för är trafikverkets provledare, en bekant till mig klarade en uppkörning efter att ha kört mot rött, något som enligt mig är helt sjukt.. Det är bara ett av många exempel.

Grattis, hoppas du får en riktigt trevlig jaktstart i höst.
Citera
2013-05-30, 13:34
Medlem
bax88s avatar
Jag vet inte hur relevant denna fråa är för denna tråd men jag ställer den här:

Jag blev igår klar med min jägarexamen och vart eld och lågor på att söka vapenlicens nu då.
Men när jag surfar in på polisens hemsida hittar jag bara en blankett man ska fylla i, och där ska man bl.a fylla i vapen-id, tillverkningsnummer etc....

Men jag har ju ingen aning vilket vapen jag ska köpa än, jag har ju inte ens köpt ett vapenskåp.
Jag trodde ju man ansökte först om vapenlicens för att typ inneha ett hagelvapen, ett vapen som kan klassas som klass I, etc...

Och sen när man bestämt sig för ett vapen skickar man in en blankett med all info om det vapnet.

Hur fungerar detta, jag hittar fan inget

Tack på förhand.
Citera
2013-05-30, 14:17
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88

Jag blev igår klar med min jägarexamen och vart eld och lågor på att söka vapenlicens nu då.
Men när jag surfar in på polisens hemsida hittar jag bara en blankett man ska fylla i, och där ska man bl.a fylla i vapen-id, tillverkningsnummer etc....

Men jag har ju ingen aning vilket vapen jag ska köpa än, jag har ju inte ens köpt ett vapenskåp.
Jag trodde ju man ansökte först om vapenlicens för att typ inneha ett hagelvapen, ett vapen som kan klassas som klass I, etc...

Och sen när man bestämt sig för ett vapen skickar man in en blankett med all info om det vapnet.

Tack på förhand.

Steg 1: Köp ett skåp. Du får ingen licens utan att ha ett godkänt skåp.
Steg 2: Sök licens. Här finns två alternativ, a) Du söker licens på ett specifikt vapen b) Du söker licens på en vapentyp (t.ex. hagelbock) och får då ett inköpsbevis som gäller i 6 månader. När du väl bestämt dig för ett vapen så kompletteras handlingarna till polisen och du får sedan din licens.
Citera
2013-05-30, 14:17
Medlem
Oculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88

Tack på förhand.

Grattis!

Iväg till vapenhandlaren, köp ett skåp välj ut bössa, sedan söker du licens på just den bössan, det hjälper handlaren dig med. Går ju att köpa privat också då finns alla uppgifter på dennes vapen samt licens.

Edit:såg att det var samma tanke som föregående, på minuten
Senast redigerad av Oculus 2013-05-30 kl. 14:27. Anledning: Snabb
Citera
2013-06-04, 20:52
Medlem
Har googlat och sökt här men inte funnit något svar.

Jag har klarat teorin rätt nyligen men har kvar skytteproven.
Problemet är att jag inte har någon som kan ta med mig och lära mig skjuta, samtidigt som jag inte hittat några kurser runt sörmland/mälardalen som enbart är inriktade på skyttedelen i jägarexamen. Jag har vapenvana och har skjutit en del för några år sedan men kommer behöva några timmars skytte för att lyckas klara proven.

Frågan är nu om någon här känner till några som anordnar renodlade skyttekurser runt sörmland/mälardalen? Eller har något annat tips på hur jag ska gå tillväga för att lyckas med skytteproven? Det behöver inte vara intensivkurser men det är att föredra, då jag vill börja övningsskjuta på egenhand på den lokala skyttebanan så snart som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in