Citat:
Ursprungligen postat av
fluffarn
Nej bara less på översittar kommentarer ,pengar är inget problem tiden är det. vad jag har förstått när man pratar med folk ska inte själva skjut delen var ett stort problem? vad jag har hört räcker det med 8/10 när du skjuter .. det jag menade med intensiv kurs var att när man lägger ut den summan som man gör och när det står att man aldrig behövt skjuta innan känns det ju lite dubbel aktigt om du förstår vad jag menar. är inte speciellt intresserad av hagel bara kula
Förstår inte hur du får det till översittarkommentar, jag gillar inte intensivkurser. Det känns bara oseriöst. Typ "kom till vår herrgård, käka trerätters och åk hem med jägarexamen". Att sedan vissa säger att man får skjuta tills man är godkänd gör ju det hela ännu mer oseriöst.
Skyttet är inte svårt, men har man inte skjutit tidigare så kan det vara knepigt. Tre godkända serier på älgbanan (skogsälg 80m, alla smällar i träffområdet), precisionsskytte med 22:a i bänk och med jägarmässigt stöd där du ska ha fyra skott inom ett visst träffområde, 4/6 lerduvor och avståndsbedömning samt säker vapenhantering. Enligt mig är inte detta något man lär sig på en helg om man aldrig har skjutit förut.
Nu är jag fortfarande rätt grön men jävlar vad många skräckexempel jag har sett på skjutbanorna, folk som ändå har varit med på flera organiserade träningstillfällen som varken träffar älgen eller kan hantera ett vapen på ett säkert sätt. Jag har varit funktionär på skjutbanor och när det är jägarexamenelever med i bilden har jag nog fått ett nytt grått hår varje gång. Som tjejen som glömde osäkra hagelbocken, svingar mot duvan, inget händer och vände sig mot oss och frågade vad som var fel....

Hon fick inte skjuta mer den dagen...
Summa summarum; har du lite talang och inte är rädd för en klass 1-bössa så kan du säkert fixa proven på en helg, men innan man är redo för jakt krävs det mer övning. Sen är de inte "snällare" på vissa moment, proven skall klaras punkt. Är det något provledare som sysslar med annat bör hen anmälas.