2013-01-19, 10:55
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sh4hin
Om man skjuter men kommer inga kula. får man titta så in i gevär eller? https://www.youtube.com/watch?v=20ovrvZ5_lo
VILKEN TURRRR måste man ha!!!

Men jösses... Darwin award.
Citera
2013-01-20, 17:21
Medlem
Har två frågor:

Hur mycket fokus läggs på jakt med hund på det teoretiska provet? I jägarboken läggs väldigt mycket fokus på detta. Själv är jag ganska ointresserad av jakt med hund (i alla fall nu). Rent spontant känns smygjakt mest intressant för mig.

Lite O.T. i denna tråd, men här kommer en allmän fråga om vapenlicens för jakt.

Måste man ha tillång till jaktmark (jaktkort) för att få jaktlicens för ett jaktvapen? Det försvårar ganska mycket om man vill öva skytte på den lokala jaktskyttebanan.

Stämmer detta?
Citera
2013-01-20, 17:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo
Har två frågor:

Hur mycket fokus läggs på jakt med hund på det teoretiska provet? I jägarboken läggs väldigt mycket fokus på detta. Själv är jag ganska ointresserad av jakt med hund (i alla fall nu). Rent spontant känns smygjakt mest intressant för mig.

Måste man ha tillång till jaktmark (jaktkort) för att få jaktlicens för ett jaktvapen? Det försvårar ganska mycket om man vill öva skytte på den lokala jaktskyttebanan.

Stämmer detta?
Tror inte jag fick en enda fråga om hundar på mitt teoriprov. Det varierar väl lite, men kan du inget om hundarna så kommer du ändå få godkänt om du klarar resten av frågorna.

Du behöver inte ha tillgång till jaktmark för att få vapenlicens.
Citera
2013-01-20, 18:15
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Har två frågor:

Stämmer detta?

Det finns fyra (eller är det tre? A, B, C?) olika prov. Jag fick en del hundfrågor och främst om jakttider, vilken ras som används till vad, eftersök, regler för när hund måste medföras och sedan var det några bilder på stövare där man skulle kunna vilken sorts stövare det var.
Citera
2013-01-20, 22:20
Medlem
Pistrixs avatar
Funderar på att ta jägarexamen, av tidsbrist så blir nog intensiv bäst.
Har hittils bara hittat kurser på herrgårdar typ Knistad för 9000 kr, eller studiefrämjandet som verkar vara lite ...simpelt.

Finns det något mittemellan ni kan rekommendera, gärna runtikring mälardalen?

Drömmer om en 6,5 och lite rådjurskött i stekpannan
Citera
2013-01-21, 08:10
Medlem
Hoppas att jag har lika tur.

Där ser man - Måste har missförstått reglerna kring själva godkännandet. Det räcker med andra ord att uppge "Jakt" som ändamål på licensansökan?

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tror inte jag fick en enda fråga om hundar på mitt teoriprov. Det varierar väl lite, men kan du inget om hundarna så kommer du ändå få godkänt om du klarar resten av frågorna.

Du behöver inte ha tillgång till jaktmark för att få vapenlicens.
Citera
2013-01-21, 22:36
Medlem
Består provet av kryssfrågor eller skall man vid något tillfälle skriva själv? Hur lång tid har man att fullfölja det?
Citera
2013-01-21, 23:04
Medlem
En fråga till; Om jag köpen begagnade böcker från 2009, får jag då senaste utgåvan?? Det är sju olika böcker.
Citera
2013-01-22, 08:43
Medlem
Är nästan hundra på att det bara är kryssfrågor med fyra val per fråga. 70 frågor skall avklaras på 60 minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
Består provet av kryssfrågor eller skall man vid något tillfälle skriva själv? Hur lång tid har man att fullfölja det?
Citera
2013-01-22, 10:59
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillBob
En fråga till; Om jag köpen begagnade böcker från 2009, får jag då senaste utgåvan?? Det är sju olika böcker.

Sju böcker? Vi använde en bok + jaktlagstiftningen.

Citat:
Är nästan hundra på att det bara är kryssfrågor med fyra val per fråga. 70 frågor skall avklaras på 60 minuter.

Stämmer. Värt att nämna att man får ha max 10 fel.
Citera
2013-01-22, 12:50
Medlem
Trollmors avatar
Det är typ som körkortsfrågorna. Det är bara att lära sig. Meningen framgår inte alltid...
Det är bara att göra om. Igen och igen...Bläää.
Citera
2013-01-22, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Sju böcker? Vi använde en bok + jaktlagstiftningen.

Stämmer. Värt att nämna att man får ha max 10 fel.

Aight, hittade denna tråden - verkar som att den senaste upplagan är "Jägarboxen" från 2010.
https://www.flashback.org/t1406772p2

Vart får man tag på denna billigast? Kan endast hitta den på svenska jägarförbundet för 745kr.

Kan köpa dem sju böckerna från 2009 för 500kr av en bekant - är det mycket som är förändrat sedan dess?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in