2015-10-27, 17:22
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Jaha, så du är intresserad av att bli en aning mer effektiv i vad som kan åstadkommas på människor med endast stickvapen? Detta är ju inte I&I-forumet men jag hoppas verkligen för allas skull att du håller dig till skogens vilt på sin höjd och att vi slipper se dig gå bärsärk i någon skola framöver.

Ni kan sova lugnt. Endast bruk som sista utväg för att kunna fly när oroligheterna i landet bryter ut på allvar. Och de kommer, tro mig.

Fram till dess kommer det att bedrivas laglig jakt på vilt i skogen
Senast redigerad av Birabacken 2015-10-27 kl. 17:36.
Citera
2015-10-27, 20:03
Medlem
Planerar på att skaffa jägarlicens nästa sommar. Aldrig sysslat med skytte förut dock. Har flera frågor :

1. Hur fungerar det? Går man en kurs för att sedan ha uppskjutning samt teori?

2. Finns det någon bra förening/skola som erbjuder detta nära Malmö? Bor i Skåne.

3. Hur svårt är uppskjutningen egentligen? Måste man öva mycket på fritiden innan provet?

4. Hur mycket kostar det att boka om uppskjutningen om man kuggar?

5. Efter man har fått sin examen, hur lång tid dröjer det innan man kan köpa vapenskåp samt gevär?
Citera
2015-10-27, 20:40
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Planerar på att skaffa jägarlicens nästa sommar. Aldrig sysslat med skytte förut dock. Har flera frågor :

2. Finns det någon bra förening/skola som erbjuder detta nära Malmö? Bor i Skåne.

3. Hur svårt är uppskjutningen egentligen? Måste man öva mycket på fritiden innan provet?

5. Efter man har fått sin examen, hur lång tid dröjer det innan man kan köpa vapenskåp samt gevär?

1. Finns inget krav på kurs, jag gick ingen. Däremot är det mycket värt att bli medlem i en skytteklubb där du kan få vägledning och öva.

2. ingen aning.

3. Öva minst 5 tillfällen men det beror på vissa behöver öva mer. De som kuggar är de som övat tillräkligt för att skjuta godkänt på övning men på upskjutningen kommer nerverna och de faller igenom. Skyttet är inte jättesvårt men man bör öva så att det sitter bra.

4. Ett par hundralappar. Hela examensprovet med teori gick på runt 900 kr.

5. Vapenskåp kan du köpa idag, ej licenspliktigt. Du skall på licensansökan för vapen fylla i detaljer om skåp så när du klarat examen kan du köpa ett skåp och fylla i detaljerna när du söker licensen. Licensansökan tar ett par veckor.
Citera
2015-10-27, 21:00
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken

Att gå en kurs rekommenderas.

Finns en uppsjö, kolla Malmö Viltvårdsförening eller Skånska Jägarskolan.

Hur svårt det är? Är du en god skytt är det enkelt, för en mer medioker skytt är det svårare.

Kula precision är ganska enkelt, älgbanan svårare. Hagelskyttet är inte särskilt svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
5. Vapenskåp kan du köpa idag, ej licenspliktigt. Du skall på licensansökan för vapen fylla i detaljer om skåp så när du klarat examen kan du köpa ett skåp och fylla i detaljerna när du söker licensen. Licensansökan tar ett par veckor.

Licensansökan tar ett par veckor i Skåne? I våras var handläggningstiden 6 månader, men det kanske har blivit bättre sedan dess...
Citera
2015-10-27, 22:03
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Att gå en kurs rekommenderas.

Finns en uppsjö, kolla Malmö Viltvårdsförening eller Skånska Jägarskolan.

Hur svårt det är? Är du en god skytt är det enkelt, för en mer medioker skytt är det svårare.

Kula precision är ganska enkelt, älgbanan svårare. Hagelskyttet är inte särskilt svårt.

Licensansökan tar ett par veckor i Skåne? I våras var handläggningstiden 6 månader, men det kanske har blivit bättre sedan dess...

I somras infördes nationell samordning, min licens i Stockholm blev fördröjd pga en skånsk hög...
Citera
2015-10-27, 23:02
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
I somras infördes nationell samordning, min licens i Stockholm blev fördröjd pga en skånsk hög...

Upp till Stockholm? Såvitt jag förstod så var det bara Kronoberg och Blekinge som skulle avlasta Skåne. Men, men.
Citera
2015-10-28, 07:27
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Upp till Stockholm? Såvitt jag förstod så var det bara Kronoberg och Blekinge som skulle avlasta Skåne. Men, men.

Tar det ett jävla halvår för de att fixa licens?
Citera
2015-10-28, 08:12
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken

Min senaste tog någonstans 5-6 månader att behandlas, ja.

Möjligen är det bättre nu.
Citera
2015-10-28, 08:23
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birabacken

Beror helt på vilket län... Mina tre senaste vapen (Dalarna): 5 veckor, 3 veckor, 3 månader.
Sålde en bössa förra året till en kille i Stockholm, det tog på dagen exakt 6 månader.

Vissa län har blivit bättre, andra är fortfarande helt jävla värdelösa (Dalarna, vad fan gör ni?).
Citera
2015-10-28, 17:02
Medlem
Birabackens avatar
Citat:
Min senaste tog någonstans 5-6 månader att behandlas, ja.

Möjligen är det bättre nu.

Åh fy fan. Jag håller tummarna för att mina ärenden går snabbare...
Citera
2015-10-29, 20:51
Medlem
Någon som har jakterfarenhet från Åland?

Hur många hagelpatroner får man ladda ett pumphagel med på denna ö?

Tänkte skaffa mig en Remington 870 och som jag förstår det har den plats för bra många fler än 2+1 men att den är begränsad såsom alla andra bössor.

Följdfråga..hur tar man bort denna begränsning?
Citera
2015-10-29, 21:25
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Någon som har jakterfarenhet från Åland?

Hur många hagelpatroner får man ladda ett pumphagel med på denna ö?

Tänkte skaffa mig en Remington 870 och som jag förstår det har den plats för bra många fler än 2+1 men att den är begränsad såsom alla andra bössor.

Följdfråga..hur tar man bort denna begränsning?

Kan inte svara för Åland... Men gällande bössan så kan du köpa ett rör som inte är spärrat eller ett rör som är längre. Finns väl massvis med tillbehör på andra sidan pölen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in