2020-03-18, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Syrran tog förra våren.
Intensivkurs med Jägarskolan, tre dagar, och väldigt lite tidigare skytteerfarenhet landade på runt 6500 sek och då var kursavgiften på strax under 5000 sek.

500+500 landar det på om man bor på baksidan av månen eftersom "bara" provavgifterna numera ligger på 1300 sek som lägst.

https://jagareforbundet.se/utbildnin.../provavgifter/

Självklart syftade jag bara på teorin. En boplats på baksida månen hade uppskattats just nu.

Boken Jägarskolan rekommenderas, provet kändes lätt när man gått igenom materialet. Hundraser kändes som den svåraste biten.
Citera
2020-03-23, 21:33
Medlem
mUdajs avatar
Tips på hur man ska plugga för att lära sig fåglarna, resten har jag koll på till 95% nu i alla fall, känns som alla fågel honor är bruna, snubbarna är ju lite enklare men att de finns så många gör ju inte saken bättre. Läst om alla arter några timmar och gjort massor av testprov och visst fäster de lite mer för varje gång men någon som har något tips för hur man kan plugga "smartare" på detta?
Citera
2020-03-29, 15:47
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Hur värt är det att ta jägarexamen men inte har något större intresse i att senare jaga?
Citera
2020-03-30, 00:22
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Hur värt är det att ta jägarexamen men inte har något större intresse i att senare jaga?
Ingen aning.
Kan inte föreställa mig hur det är att, inte, vara intresserad av jakt.
Som att ha ett körkort o en bil, i en värld utan vägar?
Citera
2020-03-30, 08:11
Medlem
Citat:

Vänd på frågan, känner du att du vill ta examen? varför?
Man kan alltid ta examen o man lär sig alltid något sen om man vill fortsätta efter är upptill var o en. Jag tycker som andreas ovan att jag kan inte tänka mig livet utan jakten o skyttet.
Citera
2020-03-30, 13:27
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
Vänd på frågan, känner du att du vill ta examen? varför?
Man kan alltid ta examen o man lär sig alltid något sen om man vill fortsätta efter är upptill var o en. Jag tycker som andreas ovan att jag kan inte tänka mig livet utan jakten o skyttet.

Tänkte mer att jag redan gillar djur och natur och vore kul om man fick extra kunskap utav det.
Citera
2020-03-30, 13:40
Medlem
Citat:
Tänkte mer att jag redan gillar djur och natur och vore kul om man fick extra kunskap utav det.

det är en utmärkt motivering varför du ska ta examen, då helst på en längre kurs så du får såmycket ut av det som möjligt. Kanske kommer intresset att jaga senare?
En väldigt stor del av alla som går examen kommer aldrig jaga, runt 50-60% av dom jag har på skjutbanan under kurserna kommer aldrig hålla en bössa efter uppskjutningen, ordsakerna är nog många däremot.
Jag har en bekants föräldrar som går kurs nu med samma intresse som du har och jag vet att dom kommer inte jaga när kursen är slut.
Citera
2020-03-30, 13:42
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pointbreak
det är en utmärkt motivering varför du ska ta examen, då helst på en längre kurs så du får såmycket ut av det som möjligt. Kanske kommer intresset att jaga senare?
En väldigt stor del av alla som går examen kommer aldrig jaga, runt 50-60% av dom jag har på skjutbanan under kurserna kommer aldrig hålla en bössa efter uppskjutningen, ordsakerna är nog många däremot.
Jag har en bekants föräldrar som går kurs nu med samma intresse som du har och jag vet att dom kommer inte jaga när kursen är slut.

trevligt svar, får tänka över detta då jag är i behov utav en hobby
Citera
2020-03-30, 13:45
Medlem
Citat:
trevligt svar, får tänka över detta då jag är i behov utav en hobby

Var finns du geografiskt? kanske finns någon Viltvårdsförening som annordnar kurser där du kan prata lite innan eller någon som ska ut o jaga som du kan följa med o kolla, mycket av intresset föds ofta där.
Citera
2020-03-30, 14:49
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:

Det beror väl på vem man är, vad man vill ha ut av det hela och varför man gör det.

Min syster behöver, på grund av sitt jobb, numera ha möjlighet att bära vapen och varje år ska hon kunna visa upp ett godkänt björnpass. Men hon kommer troligtvis aldrig någonsin jaga.

Jag vet om ett par stycken som har gjort teoriprovet men inte skytteproven.

En av dem vill inte skjuta något men hon är med vid jakter som hundförare. Hon har en tax som är inkörd på räv och rådjur samt en labrador som används som apportör vid diverse fågeljakter, så för hennes del handlar det mer om ett stort hundintresse än något eget jaktintresse.

Tror att övriga mest varit inne på att lära sig mer och få en större förståelse för jakt och viltvård, men är inte helt säker.
Citera
2020-04-12, 15:27
Medlem
Flash-999s avatar
Gällande teoridelen: ni som skrivit provet det senaste åren, hur skulle ni beskriva viktningen på frågorna? Det vill säga, hur mycket är artkännedom, hur mycket är kring jaktlagstiftning o.s.v.

Bara på ett ungefär förstås, men för att få en känsla över hur inriktningen är.
Citera
2020-04-12, 20:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-999
Gällande teoridelen: ni som skrivit provet det senaste åren, hur skulle ni beskriva viktningen på frågorna? Det vill säga, hur mycket är artkännedom, hur mycket är kring jaktlagstiftning o.s.v.

Bara på ett ungefär förstås, men för att få en känsla över hur inriktningen är.
Har för mig att det inte var så mycket om artkännedom. Jag hade pluggat massa fåglar men fick inte in det i skallen. Lyckligtvis kom knappt nåt på det.
Däremot minns jag att en fråga var vilka hagelkalibrar som är tillåtna för jakt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in