Tog jägarexamen för några veckor sedan. Hade studerat på egen hand i ca 8 timmar innan och enda skyttet var det jag gjorde i lumpen 16 år innan. Köper inte det där med att man bör gå i någon studiecirkel innan, möjligtvis så kan man göra det för att lära känna någon eventuell framtida jaktkamrat.
Citat:
Ursprungligen postat av Zoider
-Nu skall vi ha avståndsbedömning -säger provledaren och jag får ställa mig skjutberedd.
Här skall man gissa avståndet på olika djur som antingen kan stå inom skotthåll eller utanför, samma sak gäller här, ett fel och du får ej slutföra kursen. I mitt fall fick jag bedöma avståndet till en räv, hare, fågel i träd, rådjur och grävling.
Gör du fel på avståndsbedömningen så får du göra om provet samma dag. En kille som var med när jag gjorde mina prov missade och fick vänta ca 15 minuter innan nästa försök.
Citat:
Nu var säker vapenhantering avklarad.
Säker vapenhantering är absolut inte klar efter hinderproven och avståndsbedömningen utan den pågår precis hela tiden. Jag fick en tillsägelse då jag missade att ha hagelgeväret brutet då jag tog ETT steg från där vapnet stod till platsen för lerduveskyttet. Jag antar att jag klarade mig på att jag ändå bröt och tittade om det var laddat eller inte innan jag gick det där steget.
Citat:
Nu kommer vi till det roliga nämnligen att skjuta. Jag får en låda hagel och vandrar till duv-skytte stationen. Här gäller det att träffa minst 4 av 6 lerduvor. 3/6 eller sämre och du måste skjuta om. Du har 2 extra chanser annars godkänns du ej och får åka hem. Här testas precision.
Här så gäller alltså säker vapenhantering fortfarande. Undersök så vapnet inte är laddat (extra tydligt) och transportera det brutet, även om det bara är ett ynka steg.
Citat:
Sedan skall då gå till Har-stationen. Här ska du på c.a 15m träffa med minst 8 hagel på den del av haren där måltavlan är. Du skjuter 2 skott på varje löp. Den löper från höger till vänster och sedan tillbaks igen. Här testas kunskap på framförhållning. Samma gäller även här som ovan, 2 extraförsök.
Vi sköt på ca 20-25 m.
Citat:
Nu är haglet avklarat och du ska skjuta småviltskula dvs 22lr. Här testas din precision med kikarsikte, avståndet är 80 meter och du skjuter 2 serier vardera 4 skott. Första serien sittande med stöd, andra serien så skjuter man med jägarmässigt stöd mot stolpe antingen ståendes, hukandes eller sittandes, här får träffbilden inte vara utanför måltavlans yttersta ring och största spridning får ej överstiga 10cm på båda serierna.
Som tidigare har du 2 extra chanser.
Vi sköt med 6.5x55. Skyttet med stöd så gällde det att träffbilden inte skulle ha en större diameter än 120 mm, och med jägarmässigt stöd 170 mm.
Citat:
Nu till den sista biten, här är jag lite okunnigare då jag inte skjutit upp högvilten än då jag inte hade råd(skjuter upp nu i augusti) så den som vill får rätta mig... Högviltsskytte med .308 eller 6,5. Här skjuter man också 2 serier vardera 4 skott. första stående utan stöd på stillastående älgtavla där 4/4 måste träffa tavlan och nästa serie där man skjuter stående med stödpinne på rörligt mål.
Det finns tydligen två olika prover för högvilt. Ett som det du beskriver (dock tror jag det är 3 serier), och sen det som jag gjorde. Det gick ut på att först skjuta en serie (4 skott) på en stillastående älg, sen 2 serier (2x4 skott) på löpande älg. Alla serier utan något som helst stöd.
Citat:
Tänk dock på oavsett alla skräckhistorier du hör så är inte provledarna ute för att sätta dit dig. Dom vill ha in nytt blod i sina föreningar och jaktlag så dom vill att du klarar det. Jag klantade mig faktisk lite på säker vapenhantering genom att inte visa säkringsgreppet ordentligt men efter tillsägelse och ursäkt så fortsatte vi.
Det är även min uppfattning. Med tanke på hur otroligt lätt det är att klara proverna så misstänker jag att det hela endast går ut på att sålla bort kompletta idioter. Skrävlare som kommer klädd i Rambo-kläder klarar sig nog inte, men det är som sagt endast min misstanke.