2018-02-02, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Okej, 3000 låter väl okej, det är som en tv och då har man skåpet för alltid (såvida inte någon inbrottstjuv kommer in med då har man ju vapnen som försvar i alla fall).

Det med att vapnen måste vara inlåsta är inte något jag bryr mig om, det är inte så att polisen kommer kontrollera varje hus om ens vapen är inlåsta eller inte.

Kom ihåg att det inte är en rättighet att få vapenlicens beviljad bara för att du har jägarexamen. Varje person bedöms enskilt och just du kan troligen anses icke behörig att få licenser utfärdade.
Citera
2018-02-06, 23:45
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
Kom ihåg att det inte är en rättighet att få vapenlicens beviljad bara för att du har jägarexamen. Varje person bedöms enskilt och just du kan troligen anses icke behörig att få licenser utfärdade.

Man kommer ju inte öppet förklara i en vapenaffär varför man vill ha vapen annat än för "jakt" plus att jag har ett rent register så att säga. Det finns inget kontroversiellt i mitt liv. Så enda sättet på vilket jag kan anses vara "icke behörig" är om man kan läsa ens tankar.
Citera
2018-02-07, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Man kommer ju inte öppet förklara i en vapenaffär varför man vill ha vapen annat än för "jakt" plus att jag har ett rent register så att säga. Det finns inget kontroversiellt i mitt liv. Så enda sättet på vilket jag kan anses vara "icke behörig" är om man kan läsa ens tankar.

Polisen kan fråga dig och neka dig beroende humör. Finns inga lagstadgade grunder att vapenlicenser ska beviljas men är man fläckfri är chansen minimal.
Citera
2018-02-11, 15:32
Medlem
Softers avatar
Är det helt kört att kunna få vapenlicens om man har ett ringa narkotikabrott i belastningsregistret sedan ca 1 år tillbaka? Eller kan man göra någon "deal" med dom att lämna prover en viss tid för att styrka nykterhet? Ifall det är helt kört - är det ett 5 år långt prickfritt belastningsregister som gäller?
Citera
2018-02-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Är det helt kört att kunna få vapenlicens om man har ett ringa narkotikabrott i belastningsregistret sedan ca 1 år tillbaka? Eller kan man göra någon "deal" med dom att lämna prover en viss tid för att styrka nykterhet? Ifall det är helt kört - är det ett 5 år långt prickfritt belastningsregister som gäller?

Kan nog vara svårt men allt bedöms individuellt. Troligen bäst att kontakta vapenhandläggaren och fråga.
Citera
2018-02-12, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer

Ja det är tyvärr helt kört. Du kan inte ens få licens om du har suttit i fyllecell de senaste två åren (ytterst liten chans att få dispens då om du redan innehar vapenlicenser.) Det är helt enkelt bara att ta jägarexamen nu och sen skaffa licens när din prick försvunnit.
Citera
2018-02-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Ja det är tyvärr helt kört. Du kan inte ens få licens om du har suttit i fyllecell de senaste två åren (ytterst liten chans att få dispens då om du redan innehar vapenlicenser.) Det är helt enkelt bara att ta jägarexamen nu och sen skaffa licens när din prick försvunnit.

Inte alls omöjligt att få licens om du suttit i fyllecell. Har personligen vänner som fått det.
Citera
2018-02-22, 09:00
Medlem
Nej ber om ursäkt jag hade fel. Du kan få licens även om du har en prick i registret men chansen är ytterst liten. Kolla lite här på flashback eller andra jaktforum så ser du att det är flera som blivit nekade att få vapenlicens bara pga att de satt i fyllecell något år innan de sökte licensen.
Citera
2018-02-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAxelKarlfeldt
Nej ber om ursäkt jag hade fel. Du kan få licens även om du har en prick i registret men chansen är ytterst liten. Kolla lite här på flashback eller andra jaktforum så ser du att det är flera som blivit nekade att få vapenlicens bara pga att de satt i fyllecell något år innan de sökte licensen.

Du får ofta första ansökan nekad men vid överklagande godkännes den oftast. 1 natt i cellen anses inte som att man har upprepande alkoholproblem. Ett flertal besök däremot kan ställa till det.
Citera
2018-03-06, 19:09
Medlem
Isnatts avatar
Jag bor ju inne i stan i en vanlig lägenhet. 60-70 kvm sådär.
Det är lite trångt att få in ett vapenskåp här tycker jag. Visst, det går ju men jag undrar om jag får ha det på balkongen? Jag har inglasat och bor flera våningar upp och dessutom så kan man inte klättra upp på min balkong pga olika anledningar.

Eller finns det andra smarta lösningar för vapenskåp till mindre lägenheter?
Citera
2018-03-07, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag bor ju inne i stan i en vanlig lägenhet. 60-70 kvm sådär.
Det är lite trångt att få in ett vapenskåp här tycker jag. Visst, det går ju men jag undrar om jag får ha det på balkongen? Jag har inglasat och bor flera våningar upp och dessutom så kan man inte klättra upp på min balkong pga olika anledningar.

Eller finns det andra smarta lösningar för vapenskåp till mindre lägenheter?

Fukt och varierande temperatur kan snabbt ge dig bruna vapen i form av rost och det är inget du vill ha.
eller du kanske ha varmt på balkongen ?
Citera
2018-03-07, 10:56
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wade1987
Fukt och varierande temperatur kan snabbt ge dig bruna vapen i form av rost och det är inget du vill ha.
eller du kanske ha varmt på balkongen ?
Nej det vill jag ju inte.. nja, den är bara inglasad så blir väl kanske -5c som värst. Sen iom inglasningen kan det blir varmt även på vintern om solen skiner. Det blir svängiga temperaturer.
Kanske bättre att hitta en plats innomhus ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in