2012-06-04, 23:16
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsfabian
Är det någon här som har tagit sin jägarexamen hos Svensk Jägarexamen, tidigare Finnbo Bruk?
Funderar på att anmäla mig?!?! www.jagarexamen.se Tack på förhand!

Har inte hört talas om dessa.
Det har dock på senare tid dykt upp mycket förslagna bedragare även på detta område, så ett tips är att kolla noga, och som du gör här, fråga efter referenser...

Anonympseudonym tycker jag har en poäng, att gå den långa vägen till kunskap är aldrig fel.
Sen kommer man i kontakt med andra jaktintresserade, lokalt där man bor, vilket kan vara guld värt.
Skjutningen vid vuxenskolans kurser sker normalt hos gubbarna i den lokala jaktskytte-klubben, sådana som mig alltså....
Citera
2012-06-05, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
Har inte hört talas om dessa.
Det har dock på senare tid dykt upp mycket förslagna bedragare även på detta område, så ett tips är att kolla noga, och som du gör här, fråga efter referenser...

Anonympseudonym tycker jag har en poäng, att gå den långa vägen till kunskap är aldrig fel.
Sen kommer man i kontakt med andra jaktintresserade, lokalt där man bor, vilket kan vara guld värt.
Skjutningen vid vuxenskolans kurser sker normalt hos gubbarna i den lokala jaktskytte-klubben, sådana som mig alltså....

Precis. Det som jag haft mest nytta med kursen är de kontakterna man fick där. Kursen i sig klarar man enkelt till och med på distans, men det svåra med jakten är inte att ta examen utan att få jaktmöjligheter (som ny och ung jägare). Och vad är då bättre än att gå kurs med 20 andra ?
Citera
2012-06-06, 12:55
Medlem
Kan jag köpa de här böckerna:
http://butik.jagareforbundet.se/Jagarboxen.aspx

studera ett par veckor på egen hand samt övningsskjuta mycket och sedan ringa lokal provledare och göra proven? Eller är det rekommenderat att gå en kurs? Jag har familj som jagar och som jag kan övningsskjuta med och teorin bör väl inte vara ett allt för stort problem?
Citera
2012-06-06, 13:00
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knckstd
Kan jag köpa de här böckerna:
http://butik.jagareforbundet.se/Jagarboxen.aspx

studera ett par veckor på egen hand samt övningsskjuta mycket och sedan ringa lokal provledare och göra proven? Eller är det rekommenderat att gå en kurs? Jag har familj som jagar och som jag kan övningsskjuta med och teorin bör väl inte vara ett allt för stort problem?
Nej, så här i efterhand är en kurs ganska överskattat. Har man den minsta studievana så klarar man provet lätt genom att läsa boken. Kombinera gärna med övningsfrågor på jaktprovet.se. Har du otur får du en riktig lallare till kursledare som är ointresserad av att lära ut, utan bara berättar jakthistorier och sitter av tiden.
Citera
2012-06-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Nej, så här i efterhand är en kurs ganska överskattat. Har man den minsta studievana så klarar man provet lätt genom att läsa boken. Kombinera gärna med övningsfrågor på jaktprovet.se. Har du otur får du en riktig lallare till kursledare som är ointresserad av att lära ut, utan bara berättar jakthistorier och sitter av tiden.
Då testar jag nog på egen hand, blir ju endel pengar man spar
Citera
2012-06-30, 14:51
Medlem
Min fråga är säkert besvarad tidigare i tråden men då jag vill ha ett aktuellt svar stället jag frågan igen.

Om man vill ta jägarexamen snabbt och billigt, hur gör man det bäst? Jag kollade lite på intensivkurser (vill ha gjort det nu i sommar) men det blir rätt så mycket pengar (uppemot 10K verkar det bli o man åker till en där man får boende o mat osv). Finns det andra bra sätt?

Som irrbloss skriver ovan, är det vettigt att köpa böckerna och ta det "privat"? Är det bara teoriprov och "uppskjutning" som behöver klaras officiellt? Om man har lite studievana, skjutit några gånger (mest AK-5, hah) osv så borde man kunna göra det rätt så billigt för sig väl?
Citera
2012-06-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Min fråga är säkert besvarad tidigare i tråden men då jag vill ha ett aktuellt svar stället jag frågan igen.

Om man vill ta jägarexamen snabbt och billigt, hur gör man det bäst? Jag kollade lite på intensivkurser (vill ha gjort det nu i sommar) men det blir rätt så mycket pengar (uppemot 10K verkar det bli o man åker till en där man får boende o mat osv). Finns det andra bra sätt?

Som irrbloss skriver ovan, är det vettigt att köpa böckerna och ta det "privat"? Är det bara teoriprov och "uppskjutning" som behöver klaras officiellt? Om man har lite studievana, skjutit några gånger (mest AK-5, hah) osv så borde man kunna göra det rätt så billigt för sig väl?

Jag skulle säga att snabbt och billigt i detta fall inte går hand i hand.

Billigast rent ekonomiskt är ju om du köper böckerna för 800:- sen skriver proven och skjuter upp på egen hand. Men då förlorar du dels möjligheten att lära känna bra/viktiga kontakter till senare när du vill jaga. Och du går misste om en del praktiska tips och så vidare som kurser kan ge som inte finns i böckerna.

Att ta det snabbt är att gå miste om en jäkla massa. Att jaga är något du kommer göra resten av livet kanske, det är en livsstil för många. Så varför stressa med den faktiskt bästa möjligheten att träffa framtida jaktkamrater? Själv har jag fått tillgång till regelbundet grisjakt 15min hemmifrån på grund av kursen samt att jag lärde känna några på skjutbanan och nu får rabatt i deras affär.

Är det verkligen värt att spara in på en sådan här grej, det är ju faktiskt en väldigt kul grej. Själv tror jag inte mycket på intensivkurser, men det är bara min åsikt. Och att ta det billigt på egenhand så missar du mycket nyttigt, kul och potentiella jakter.

/A.P
Citera
2012-06-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Jag skulle säga att snabbt och billigt i detta fall inte går hand i hand.

Billigast rent ekonomiskt är ju om du köper böckerna för 800:- sen skriver proven och skjuter upp på egen hand. Men då förlorar du dels möjligheten att lära känna bra/viktiga kontakter till senare när du vill jaga. Och du går misste om en del praktiska tips och så vidare som kurser kan ge som inte finns i böckerna.

Att ta det snabbt är att gå miste om en jäkla massa. Att jaga är något du kommer göra resten av livet kanske, det är en livsstil för många. Så varför stressa med den faktiskt bästa möjligheten att träffa framtida jaktkamrater? Själv har jag fått tillgång till regelbundet grisjakt 15min hemmifrån på grund av kursen samt att jag lärde känna några på skjutbanan och nu får rabatt i deras affär.

Är det verkligen värt att spara in på en sådan här grej, det är ju faktiskt en väldigt kul grej. Själv tror jag inte mycket på intensivkurser, men det är bara min åsikt. Och att ta det billigt på egenhand så missar du mycket nyttigt, kul och potentiella jakter.

/A.P

Grejen är den att jag vill ta det under sommaren. Från och med slutet av augusti kommer jag inte ha tid till det, därför vill jag redan vara klar då. Kontakter är naturligtvis aldrig dumt att ha, men jag tänkte främst ta examen för att kunna skjuta lite rådjur och vildsvin i landstället tillsammans med min pappa, så både marken och jaktkompis är egentligen fixat. Praktiska tips och kontakter är naturligtvis det jag i så fall missar, vilket är tråkigt men det kanske få bli så ändå.

Som det känns nu tar jag det teoretiska helt själv, tar någon "lektion" före uppskjutningen och förhoppningsvis får jag in något av det praktiska då. Det är mycket möjligt att jag kommer att ändra mig i efterhand, men just nu tror jag inte att jakt kommer bli ett av mina största intressen utan det är mer för att det är en bra sak och att det står ett vapenskåp redo för mig.
Citera
2012-06-30, 23:06
Medlem
christerys avatar
Jag körde en fuling, köpte böckerna eller rättare sagt fick dom av bror min, gjorde proven och misslyckades på teorin några gånger, sen kom samma prov igen och den spikade jag naturligtvis.

Vapenhanteringen fick jag göra om på grund av att jag inte kollade att loppet var tomt efter att jag skjutit och tagit ut (mantelsörelse) innan jag lämnade tillbaka bössan.

Skeeten sköt jag 5/6 med lånad bössa, sista skulle jag stila och skjuta så nära att kärven var för liten.

Stigen tog jag patron ur på minsta jävla hinder, lite tröttsamt men jag fick licensen i alla fall.

Hur många framtänder en hjort har eller skilnaden på palmata eller cervinahorn gör mig inte inte bättre som jägare. Eller det är min uppfattning.
Citera
2012-07-20, 22:21
Medlem
Varför är det så mycket dyrare att köpa e-jakt jämfört med att köpa jägarskoleboxen? Plugga måste man ju göra oavsett, så tidsmässigt borde det ju ta lika lång tid att trycka in kunskapen i huvudet.
Citera
2012-07-25, 05:33
Medlem
Funderar på att ta jägarexamen så man kan jaga med farsan och resten av släkten...men undrar om det går att ta det "privat", typ som med körkort, så man slipper sitta i någon jävla grupp varje söndag i 2 månader eller en intensivkurs, alltså träna själv och sen bara göra proven? Frågade far min men han hade ingen aning, var väl inte ens någon jägarexamen när han började, så någon här som kan upplysa mig?
Citera
2012-07-29, 20:56
Medlem
buffalos avatar
Hur är upplägget i en studiecirkel för jägarexamen?

Förstår att det kanske skiljer sig lite mellan olika studiecirklar, men hur såg era lektioner ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in