Citat:
Ursprungligen postat av JAQ
Min fråga är säkert besvarad tidigare i tråden men då jag vill ha ett aktuellt svar stället jag frågan igen.
Om man vill ta jägarexamen snabbt och billigt, hur gör man det bäst? Jag kollade lite på intensivkurser (vill ha gjort det nu i sommar) men det blir rätt så mycket pengar (uppemot 10K verkar det bli o man åker till en där man får boende o mat osv). Finns det andra bra sätt?
Som irrbloss skriver ovan, är det vettigt att köpa böckerna och ta det "privat"? Är det bara teoriprov och "uppskjutning" som behöver klaras officiellt? Om man har lite studievana, skjutit några gånger (mest AK-5, hah) osv så borde man kunna göra det rätt så billigt för sig väl?
Jag skulle säga att snabbt och billigt i detta fall inte går hand i hand.
Billigast rent ekonomiskt är ju om du köper böckerna för 800:- sen skriver proven och skjuter upp på egen hand. Men då förlorar du dels möjligheten att lära känna bra/viktiga kontakter till senare när du vill jaga. Och du går misste om en del praktiska tips och så vidare som kurser kan ge som inte finns i böckerna.
Att ta det snabbt är att gå miste om en jäkla massa. Att jaga är något du kommer göra resten av livet kanske, det är en livsstil för många. Så varför stressa med den faktiskt bästa möjligheten att träffa framtida jaktkamrater? Själv har jag fått tillgång till regelbundet grisjakt 15min hemmifrån på grund av kursen samt att jag lärde känna några på skjutbanan och nu får rabatt i deras affär.
Är det verkligen värt att spara in på en sådan här grej, det är ju faktiskt en väldigt kul grej. Själv tror jag inte mycket på intensivkurser, men det är bara min åsikt. Och att ta det billigt på egenhand så missar du mycket nyttigt, kul och potentiella jakter.
/A.P