2010-10-18, 22:43
Medlem
koZmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilcoxxx
Okej tackar för svaret!

En annan fråga här.

Skillnaden mellan licensen för skytte med pistol och jakt verkar vara stor och det verkar vara lättare att skaffa sig jaktlicensen. Jag baserar detta påstående på tid. Jaktlicens finns ju som intensivkurs över en helg medans skytte mot tavlor i klubb har krav på 6 månaders aktivt skjutande.

Är detta pga att en pistol ofta kan användas som rånvapen och kan gömmas lättare? Jag antar att man får fängelse om man börjar såga av delar av sin hagelbössa för att få den mindre? Vilken myndighet gör vapenkontroller på vapenägare (om det inte finns borde vapen granskas varje 6te månad eller så för att se att man har kvar dom och inte modifierat dom)

Pistoler har ju inget annat direkt användningsområde än just tävligskytte (förutom grytpistol el. liknande). För att få licens på det krävs det förstås att man visar ett intresse för pistolskyttet i sig. Jaktvapen däremot används för just jakt på vilt, och det krävs således kunskaper om viltvård, artbestämning, säker vapenhantering osv. Tycker inte att det är något konstigt med det, är väl inte mycket "lättare" att skaffa än pistollicens.

Och nej, det finns ingen regelbunden kontroll av vapenägares vapen, inte någon myndighet öht vad jag vet. Det skulle vara allt för resurskrävande och ormständigt, och det räcker väl med att man har visat sig kapabel att hantera vapen och däri fått ett ansvar och ett förtroende.
Citera
2010-10-31, 11:24
Medlem
Om man kan frågorna på http://www.jagareforbundet.se/Utbild...ina-kunskaper/ alltså jägarförbundets sida, klarar man då provet?

finns det någon som har tillgång till proven eller vet vart man kan hitta dem?
Citera
2010-10-31, 22:39
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serasia
Om man kan frågorna på http://www.jagareforbundet.se/Utbild...ina-kunskaper/ alltså jägarförbundets sida, klarar man då provet?

finns det någon som har tillgång till proven eller vet vart man kan hitta dem?

Nja, det riktiga provet är på 70 frågor,om jag inte mins fel.

Men klarar man alla rätt på dessa 10 så är det en god början.

Titta tidigare i tråden, tror proven finns där.
Citera
2010-10-31, 22:56
Medlem
jag kan alla fall inte hitta proven, kanske kan lägga upp dem igen?
Citera
2010-11-01, 11:19
Medlem
Micke67s avatar
Vad gäller för att få ta jägarexamen ? om man är tidigare straffad, eller sitter på familjehem, för brott får man ta jägarexamen då eller är det kört ?
Citera
2010-11-02, 23:30
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke67
Vad gäller för att få ta jägarexamen ? om man är tidigare straffad, eller sitter på familjehem, för brott får man ta jägarexamen då eller är det kört ?

Examen får man ta, inga problem.

Om du sen får tillstånd att inneha skjutvapen, med det som beskrivs i bagaget, är kanske mera tveksamt.
Citera
2010-11-02, 23:35
Medlem
Mr.Gagas avatar
Vill flytta ut i skogen och va där för mig själv hela kommande sommar (ska dock återgå till civilisationen när höstterminen startar). För detta behöver jag alltså kunna hitta något ätbart, tänkte mig att en puffra tsm med fiskespö kunde hjälpa på den biten.

problemet är att jag känner ingen som har något med vapen att göra i huvudtaget, undrar därför om ni har tips på vart man kan gå för att öva upp sin obefintliga skytteförmåga för en rimligt pirs kring stockholmstrakten för en fattig student som dessutom inte heller har körtkort (främst av ekonomiska skäl)?

teorin planerar jag att läsa kontinuerligt över tiden och hoppas ha vapen om ett halvår, vilket jag tvivlar på kommer hända.
Citera
2010-11-03, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gaga
Vill flytta ut i skogen och va där för mig själv hela kommande sommar (ska dock återgå till civilisationen när höstterminen startar). För detta behöver jag alltså kunna hitta något ätbart, tänkte mig att en puffra tsm med fiskespö kunde hjälpa på den biten.

problemet är att jag känner ingen som har något med vapen att göra i huvudtaget, undrar därför om ni har tips på vart man kan gå för att öva upp sin obefintliga skytteförmåga för en rimligt pirs kring stockholmstrakten för en fattig student som dessutom inte heller har körtkort (främst av ekonomiska skäl)?

teorin planerar jag att läsa kontinuerligt över tiden och hoppas ha vapen om ett halvår, vilket jag tvivlar på kommer hända.

Hahaha! Ytterligare en som drömmer om att leva "vildmarksliv"....

Det finns flera trådar om det redan...

.
Citera
2010-11-06, 02:47
Medlem
Mr.Gagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Hahaha! Ytterligare en som drömmer om att leva "vildmarksliv"....

Det finns flera trådar om det redan...

.
förtydligar att jag alltså undrar vart det är rimligt pris att gå och övningsskjuta runt stockholmsområdet så man klarar "uppskjutningen". känner ingen som jag kan öva med.
Citera
2010-11-06, 04:37
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Gaga
förtydligar att jag alltså undrar vart det är rimligt pris att gå och övningsskjuta runt stockholmsområdet så man klarar "uppskjutningen". känner ingen som jag kan öva med.

HJK (Haninge Jaktskytte Klubb) har nybörjarskytte ett par gånger i veckan.
www.hjk.se

Dem hjälper dig att komma igång. Kan rekommendera att göra en jaktkurs eventuellt vid senare tillfälle även.
Citera
2010-11-18, 22:39
Medlem
Korgs avatar
Skrev teoriprovet för några dagar sedan och fick 66/70 rätt. Tänkte att jag skulle skriva ner några frågor som jag kommer ihåg att jag fick. Jag skrev prov A.

Älgbild
Vilken av dessa fåglar är en vigg?
Vad är detta för fågel? (Grågås)
Krav på apporterande hund och markerande hund vid fågeljakt? (ja)
Du ser ett skadeskjutet djur 50 meter bort som springer snett ifrån dig. Vad göra? (skjut vid fullgott kulfång)
Du vet om ett skadat rådjur på din jaktmark. Vilket är bästa sättet att hitta och avliva det?
(vakjakt) Tror jag?
Vilka fåglar gynnas av holkupsättning? (knipa och storskrak)
Bild på hjortdjur, vilket? (kronhind)
När på dygnet är det tillåtet att jaga älg? (en timma före solens uppgång till solens nedgång)
Varför hänger man upp kött? (för att det ska mörna)
Vad är viktigt att tänka på när du står på pass och ska avfyra ett skott? (tryck lätt på avtryckaren)
Hur länge bärs "eklipsdräkten" efter häckningen? (fram till hösten)
Vilken kombination av dessa är lämpligast vid eftersök? (en hund, en hundförare och en skytt)
Om du har ditt vapen i bilen om går ur bilen, vad ska du då göra? (ta med vital del och lämna vapnet i bilen)
Bild på vildsvin (äldre galt)
Jaktledaren i ditt jaktlag har ej talat om vilka de förbjudna skjutriktningarna är, vad göra? (fråga jaktledaren)
Jaktledaren har ej sagt något om när du ska ladda ditt vapen, när ska du ladda det? (på passet)
När är det svårt att bedömma avstånd till viltet? (sträckjakt på änder)
En allmän väg skiljer två jaktmarker. Vem har jakträtt på vägen? (Båda jaktmarkernas jägare)
Vilken jaktmetod använder denna jägare sig av? (bild med pointer, Jakt med stående hund)
Vad är detta för fågel? (tjäder)
Vad är viktigt att tänka på vid jakt med stålhagel? (välj större patronstorlek)
Vad händer om du har för stor patron i patronläget? (vapen och skytt kan skadas)
Vad är viktigt att tänka på vid hageljakt efter rådjur? (undvik raka från- och motskott)
Liknande fråga som den övre (skjut aldrig på avstånd längre än 20 meter)
Vad bestämmer en kulas klasstillhörighet? ( kulvikt, anslagsenergi och konstruktion)
Vad minskade rävens antal på 19xx-talet? (rävskabb)
En person som är 19 år och har jägarexamen ska låna ditt vapen. Vad krävs för detta? (låneintyg, och utlåningen får vara högst två veckor)
Du ska jaga rådjur med hund och hagelgevär. Får du detta under dessa förhållanden? (nej, du måste vänta till 1 oktober)
Vem finansierar viltvårdsforskningen i Sverige till största del? (sveriges jägare)

Stirra er inte blinda på de svar jag skrivit dock, kan finnas fel. Plus att ni kanske inte får samma prov! Läs böckerna ordentligt och gör testprov online, så ska det gå utmärkt.

Mvh Korg
Citera
2010-11-20, 23:08
Medlem
gomers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korg
Vad är viktigt att tänka på när du står på pass och ska avfyra ett skott? (tryck lätt på avtryckaren)

Vilka alternativ fanns det? Kan inte tänka mig att ditt svar ovan är rätt - borde vara ngt om säkerhet t.ex. kulfång, godkänd skottriktning, säker på att det inte finns något bakom djuret, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in