2010-10-18, 22:43
Citat:
Ursprungligen postat av nilcoxxx
Okej tackar för svaret!
En annan fråga här.
Skillnaden mellan licensen för skytte med pistol och jakt verkar vara stor och det verkar vara lättare att skaffa sig jaktlicensen. Jag baserar detta påstående på tid. Jaktlicens finns ju som intensivkurs över en helg medans skytte mot tavlor i klubb har krav på 6 månaders aktivt skjutande.
Är detta pga att en pistol ofta kan användas som rånvapen och kan gömmas lättare? Jag antar att man får fängelse om man börjar såga av delar av sin hagelbössa för att få den mindre? Vilken myndighet gör vapenkontroller på vapenägare (om det inte finns borde vapen granskas varje 6te månad eller så för att se att man har kvar dom och inte modifierat dom)
En annan fråga här.
Skillnaden mellan licensen för skytte med pistol och jakt verkar vara stor och det verkar vara lättare att skaffa sig jaktlicensen. Jag baserar detta påstående på tid. Jaktlicens finns ju som intensivkurs över en helg medans skytte mot tavlor i klubb har krav på 6 månaders aktivt skjutande.
Är detta pga att en pistol ofta kan användas som rånvapen och kan gömmas lättare? Jag antar att man får fängelse om man börjar såga av delar av sin hagelbössa för att få den mindre? Vilken myndighet gör vapenkontroller på vapenägare (om det inte finns borde vapen granskas varje 6te månad eller så för att se att man har kvar dom och inte modifierat dom)
Pistoler har ju inget annat direkt användningsområde än just tävligskytte (förutom grytpistol el. liknande). För att få licens på det krävs det förstås att man visar ett intresse för pistolskyttet i sig. Jaktvapen däremot används för just jakt på vilt, och det krävs således kunskaper om viltvård, artbestämning, säker vapenhantering osv. Tycker inte att det är något konstigt med det, är väl inte mycket "lättare" att skaffa än pistollicens.
Och nej, det finns ingen regelbunden kontroll av vapenägares vapen, inte någon myndighet öht vad jag vet. Det skulle vara allt för resurskrävande och ormständigt, och det räcker väl med att man har visat sig kapabel att hantera vapen och däri fått ett ansvar och ett förtroende.