2015-05-03, 20:02
Medlem
Uppskjutning idag, hagel och grundprov kula. Under lerduveskyttet blev jag lite nervig, brukar vara bra på det men missade en del. Provledaren löste dock "problemet" på ett ypperligt sätt så godkänt blev det till slut

Precisionsskyttet löste sig utan problem, känns skönt. Högvilt på tisdag då, hoppas man sätter det. Några allmänna tips?
Citera
2015-05-03, 20:36
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Högvilt på tisdag då, hoppas man sätter det. Några allmänna tips?
Klarade högvilt i tisdags på fyra serier.
1. Slarva inte bort första skottet. Det är egentligen en gratis träff så ta den tid du behöver där.
2. Ta det lugnt även efter första skottet. I regel hinner man ladda om innan älgen börjat springa och den måste springa en lång sträcka innan den försvinner. Du hinner ladda om och följa den med siktet ett tag så att du känner dig stadig i skottögonblicket.
3. Använd skjutkäpp om möjligt. Lättare att hålla sig på rätt höjd då så att du kan fokusera på sidledsrörelsen istället.
Lycka till!
Citera
2015-05-04, 06:31
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antikristetkukhuve
Precisionsskyttet löste sig utan problem, känns skönt. Högvilt på tisdag då, hoppas man sätter det. Några allmänna tips?

Tänk på hur du står med fötterna. Stå helt rakt mot älgen. Ställ dig inte med ena foten framför den andra. Ta det lugnt, håll siktet i skägget på tjuren och krama av skotten så blir det 20p varje gång.
Citera
2015-05-04, 13:58
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Tänk på hur du står med fötterna. Stå helt rakt mot älgen. Ställ dig inte med ena foten framför den andra. Ta det lugnt, håll siktet i skägget på tjuren och krama av skotten så blir det 20p varje gång.

Kan vara på sin plats att påpeka vikten av att hålla koll på andningen. Nästan svårare vid rörligt skytte än vid stillastående/sittande. Älgprovet är dock inte särskilt svårt skyttetekniskt, svårigheten ligger i att hålla sig lugn, och att inte hetsa upp sig över missarna.

En viktig poäng är dock som ovan påpekas att fundera över skjutställningen. Att låsa upp sig mot den stående älgen gör att man hamnar mer och mer i obalans ju längre älgen har löpt. En öppen, mer bredbent, frontad position funkar för en del. Att göra en 'line up' mot älgens målgång och skjuta i en mer awkward skjutställning mot det stillastående för att sedan vara väl balanserad i det löpande skyttet fungerar bra för mig.

Sen ska väl inte skotten mot den stående älgen avfyras i skägget på sagda, stillastående, älg?
Åtminstone inte om man vill skjuta guld...
Citera
2015-05-04, 18:03
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Kan vara på sin plats att påpeka vikten av att hålla koll på andningen. Nästan svårare vid rörligt skytte än vid stillastående/sittande. Älgprovet är dock inte särskilt svårt skyttetekniskt, svårigheten ligger i att hålla sig lugn, och att inte hetsa upp sig över missarna.

En viktig poäng är dock som ovan påpekas att fundera över skjutställningen. Att låsa upp sig mot den stående älgen gör att man hamnar mer och mer i obalans ju längre älgen har löpt. En öppen, mer bredbent, frontad position funkar för en del. Att göra en 'line up' mot älgens målgång och skjuta i en mer awkward skjutställning mot det stillastående för att sedan vara väl balanserad i det löpande skyttet fungerar bra för mig.

Sen ska väl inte skotten mot den stående älgen avfyras i skägget på sagda, stillastående, älg?
Åtminstone inte om man vill skjuta guld...

Första skottet drar man ju från höften i femettan, sen är det skägget när man väl lagt an bössan.

Skämt åsido, det är ju såklart löpande jag pratar om. :P
Citera
2015-05-04, 20:26
Medlem
Tack för tipsen hörrni!
Citera
2015-05-07, 00:49
Medlem
Mitt andra kurstillfälle på medborgarskolan som kostar en hel del över 3500:, tycker att det bortkastade pengar. Handledaren vill ju väl, berättar gärna om sina upplevelser, snackar om jakt kamrater... men, Hen brister i undervisningsteknik i de sociologiska sammanhangen "koherens" mm..
Köp studielitteraturen, läs, lägg i minnet, läs om...!
Du sparar både tid och pengar
Citera
2015-05-07, 10:41
Medlem
Kan inte mer än hålla med.Det enda det är skönt att ha är hjälp genom skyttedelen.
Citera
2015-05-08, 00:43
Medlem
Någon som vet vart frågorna och svaren finns?

Tror jag hittat rätt. Någon som har lust att hjälpa för att kontrollera om det stämmer?
Senast redigerad av jojoh 2015-05-08 kl. 01:36.
Citera
2015-05-12, 20:29
Medlem
Ssadulistens avatar
Nu är man klar Sköt precis upp för kula och jag sköt felfritt.
Citera
2015-05-14, 17:05
Medlem
ZebraslaktarNs avatar
Hej käre flashback-jägare.
Jag har gått i tankarna om att ta jägarexamen under en tid nu, men jag har lite frågor kring detta.
För att förklara min situation; Jag har alltid varit fascinerad av vapen i alla dess slag. Sköt pistol för första gången för nått år sen och det var bland det roligaste jag har gjort. Att gå ut i skogen och jaga är inget för mig, är inte intresserad av att döda djur whatsoever. Missförstå ej, full respekt och förståelse för jägare och förstår det härliga med att komma ut i skogen osv, och att det behövs skjutas en viss del djur. Det är bara att jag är alldeles för blödig

Med andra ord så vill jag t.ex. åka ut till en skjutbana och skjuta Är det då rimligt tänk att ta jägarexamen? (fast jag inte vill jaga ) Vad jag har förstått så för att få äga ett vapen så behöver du vapenlicens. För att få det behöver du antingen jägarexamen eller vara medlem i en skytteklubb. Jägarexamen gör du, sen är du klar. Skytteklubb behöver du vara aktiv medlem och licensen måste förnyas vart femte år.

Är det samma vapen som man har rätt till att äga om man går via jägarexamen resp. skytteklubb? För och nackdelar (förutom dom jag har skrivit) för dessa två val?
Är det många som tänker som jag, ta jägarexamen bara för att få vapenlicens och ha rätt till att äga och använda vapen?

och nej jag är ingen vapentokig kriminell som lätt vill ha ett vapen. Jag har alltid haft ett intresse för vapen av alla dess slag, och jag tänker mig att det kan vara en bra hobby att komma ut i friska luften och skjuta en dag.

Sry för lång text
Citera
2015-05-14, 18:34
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebraslaktarN
Hej käre flashback-jägare.
Jag har gått i tankarna om att ta jägarexamen under en tid nu, men jag har lite frågor kring detta.
För att förklara min situation; Jag har alltid varit fascinerad av vapen i alla dess slag. Sköt pistol för första gången för nått år sen och det var bland det roligaste jag har gjort. Att gå ut i skogen och jaga är inget för mig, är inte intresserad av att döda djur whatsoever. Missförstå ej, full respekt och förståelse för jägare och förstår det härliga med att komma ut i skogen osv, och att det behövs skjutas en viss del djur. Det är bara att jag är alldeles för blödig

Med andra ord så vill jag t.ex. åka ut till en skjutbana och skjuta Är det då rimligt tänk att ta jägarexamen? (fast jag inte vill jaga ) Vad jag har förstått så för att få äga ett vapen så behöver du vapenlicens. För att få det behöver du antingen jägarexamen eller vara medlem i en skytteklubb. Jägarexamen gör du, sen är du klar. Skytteklubb behöver du vara aktiv medlem och licensen måste förnyas vart femte år.

Är det samma vapen som man har rätt till att äga om man går via jägarexamen resp. skytteklubb? För och nackdelar (förutom dom jag har skrivit) för dessa två val?
Är det många som tänker som jag, ta jägarexamen bara för att få vapenlicens och ha rätt till att äga och använda vapen?

och nej jag är ingen vapentokig kriminell som lätt vill ha ett vapen. Jag har alltid haft ett intresse för vapen av alla dess slag, och jag tänker mig att det kan vara en bra hobby att komma ut i friska luften och skjuta en dag.

Sry för lång text

Du får lära dig mycket intressant på jägarskolan, så det kan visst vara värt att gå den utan att sedan ägna sig åt jakt.

Om du tar jägarexamen kan du i normalfallet utan vidare skaffa 4 st jaktgevär.

Vid målskyttelicens får du licens på vapen av just den vapentyp du tävlar i exempelvis skeet, fältskytte eller viltmål.

I vissa grenar används jaktgevär, och då är sådana tillåtna som jakstigar, trap m m.

Eftersom det numera är möjligt att få licens på exempelvis CG-63 som jaktvapen får du givetvis tävla inom nationellt ban- och fältskytte med denna.

Juridiskt sett får du använda ett jaktgevär till målskjutning, men inte ett målskjutningsgevär till jakt.
Senast redigerad av ekerilar 2015-05-14 kl. 19:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in