Hej käre flashback-jägare.
Jag har gått i tankarna om att ta jägarexamen under en tid nu, men jag har lite frågor kring detta.
För att förklara min situation; Jag har alltid varit fascinerad av vapen i alla dess slag. Sköt pistol för första gången för nått år sen och det var bland det roligaste jag har gjort. Att gå ut i skogen och jaga är inget för mig, är inte intresserad av att döda djur whatsoever. Missförstå ej, full respekt och förståelse för jägare och förstår det härliga med att komma ut i skogen osv, och att det behövs skjutas en viss del djur. Det är bara att jag är alldeles för blödig
Med andra ord så vill jag t.ex. åka ut till en skjutbana och skjuta

Är det då rimligt tänk att ta jägarexamen? (fast jag inte vill jaga

) Vad jag har förstått så för att få äga ett vapen så behöver du vapenlicens. För att få det behöver du antingen jägarexamen eller vara medlem i en skytteklubb. Jägarexamen gör du, sen är du klar. Skytteklubb behöver du vara aktiv medlem och licensen måste förnyas vart femte år.
Är det samma vapen som man har rätt till att äga om man går via jägarexamen resp. skytteklubb? För och nackdelar (förutom dom jag har skrivit) för dessa två val?
Är det många som tänker som jag, ta jägarexamen bara för att få vapenlicens och ha rätt till att äga och använda vapen?
och nej jag är ingen vapentokig kriminell som lätt vill ha ett vapen. Jag har alltid haft ett intresse för vapen av alla dess slag, och jag tänker mig att det kan vara en bra hobby att komma ut i friska luften och skjuta en dag.
Sry för lång text