2016-10-13, 20:20
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Om man har gjort Jägarexamen för ca 3 år sedan. Och har licens för Vapen Klass 1 (d.vs högvilt som älg m.m ) men skulle nu velat ha licens för fågeljakt ? Hur gör man då? Krävs det att man tar om Jägarexamen eller hur funkar det? Krävs ny uppskjutning?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

Har du klarat provet för Klass 1 har du även klarat för Klass 2-4. Teorin har du ju klar eftersom du har licens ö h t.

Är det hagelprovet som fattas?
Citera
2016-10-13, 23:52
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltlringet
En kurs rekommenderar jag . Studiefrämjandet brukar erbjuda kurser på olika plats eller om du är intresserad av en intensiv kurs så finns det med.

Jag rekommenderar starkt att du går med i en jaktskytteklubb och åker dit och säger precis som det är: "Hej jag heter X och vill träna för jägarexamen, har ni möjlighet att hjälpa mig lite på vägen." gubbarna som går där ute och skrotar är väldigt hjälpsamma och vill inte att folk skall skjuta sig eller någon annan i foten. En seriös jägare tränar så ofta man får tillfälle för skytte är en färskvara. Sen är det väldigt trevligt på klubbarna också: Finns inget bättre ställe att snacka vapen

När det gäller teorin läste jag boken och sammanfattade med penna och diagnosticerade mig med appen. Även kurserna är upplagda för att man skall läsa in sig innan själva kurstillfället. Intensivkurs är inget jag rekommenderar, de som flunkade storstilat på provdagen var de med för lite vana och de hade gått olika snabbkurser. Skytte speciellt är svårt att jäkta fram på någon dag eller så.
Citera
2016-10-14, 11:46
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar?

Har du klarat provet för Klass 1 har du även klarat för Klass 2-4. Teorin har du ju klar eftersom du har licens ö h t.

Är det hagelprovet som fattas?

Är det så? Oj vad dum Jag känner mig.

Jajjamen har klarat för klass 1 för flera år sedan och har även licens och en egen bössa i mitt namn .. En klass 1 studsare för högvilt som Jag jagar.

Så egentligen, om Jag vill börja jaga fågel (främst tjäder) så är det bara att ansök om Licens för ett till vapen hos Polisen?
Typ om Jag väljer .222 är det sen bara ge sig av ut i skogen?

https://www.blocket.se/jamtland/Bern...htm?ca=1_8&w=3 Något sådant hade Jag haft i tanke. Visst är det en klass 2?

Men måste man skjuta upp för hagelgevär? OM Jag väljer typ en .222 Kulgevär.
Citera
2016-10-14, 19:10
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Är det så? Oj vad dum Jag känner mig.

Jajjamen har klarat för klass 1 för flera år sedan och har även licens och en egen bössa i mitt namn .. En klass 1 studsare för högvilt som Jag jagar.

Så egentligen, om Jag vill börja jaga fågel (främst tjäder) så är det bara att ansök om Licens för ett till vapen hos Polisen?
Typ om Jag väljer .222 är det sen bara ge sig av ut i skogen?

https://www.blocket.se/jamtland/Bern...htm?ca=1_8&w=3 Något sådant hade Jag haft i tanke. Visst är det en klass 2?

Men måste man skjuta upp för hagelgevär? OM Jag väljer typ en .222 Kulgevär.

Eftersom du har licens för ett klass 1 vapen måste du även ha klarat praktiska grundprovet för gevär innan. Alltså man får inte göra högviltsprovet innan man klarat grundprovet och jag antar att du har genomfört dessa båda prov med godkänt? Således har du rätt att söka licens för kulvapen i alla klasser, inklusive .222 Remington som är klass 2 studsare.
Citera
2016-10-15, 12:16
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Eftersom du har licens för ett klass 1 vapen måste du även ha klarat praktiska grundprovet för gevär innan. Alltså man får inte göra högviltsprovet innan man klarat grundprovet och jag antar att du har genomfört dessa båda prov med godkänt? Således har du rätt att söka licens för kulvapen i alla klasser, inklusive .222 Remington som är klass 2 studsare.

Tackar! Jajjamen Jag har klarat alla prover och tester som dem bad mig göra (dock inte skjutit lerduvor med hagelgevär men det kanske man inte behöver för att få skjuta med .222 )

Vi sköt även upp med en 'fågelstudsare' på en tavla och gick igenom säker vapenhantering, Innan vi sköt upp för högviltsprovet.

Då ska Jag nog ansöka om att få låna en bekants .22 hornet och ge mig av på orre /tjäder jakt.
Citera
2016-10-15, 13:41
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Tackar! Jajjamen Jag har klarat alla prover och tester som dem bad mig göra (dock inte skjutit lerduvor med hagelgevär men det kanske man inte behöver för att få skjuta med .222 )

Vi sköt även upp med en 'fågelstudsare' på en tavla och gick igenom säker vapenhantering, Innan vi sköt upp för högviltsprovet.

Då ska Jag nog ansöka om att få låna en bekants .22 hornet och ge mig av på orre /tjäder jakt.

Du behöver inte avlägga hagelprov för att få licens på en 222:a.

Provet du beskriver ger dig behörighet till såväl 222 (klass 2) som 22 hornet (klass 3).

Vanliga älgkalibrar som 6,5x55, 270 win, 30-06 m fl. går alldeles utmärkt att jaga skogsfågel med.
Citera
2016-10-15, 17:17
Medlem
nittontrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Du behöver inte avlägga hagelprov för att få licens på en 222:a.

Provet du beskriver ger dig behörighet till såväl 222 (klass 2) som 22 hornet (klass 3).

Vanliga älgkalibrar som 6,5x55, 270 win, 30-06 m fl. går alldeles utmärkt att jaga skogsfågel med.

Tackar för svar!

Jag jagar älg med en 30-06 men känner att en lite mindre kaliber vore lämpligt för fågel
Citera
2016-10-15, 20:22
Medlem
Hej!

Jag har kommit fram till att jag gärna skulle ta jägarexamen, har tillgång till jaktmark, älskar vilt och varit med på ett hörn sen barnsben.

Tyvärr har jag lite juridiska problem, jag är för tillfället misstänkt för vapenbrott pga innehav av pepparspray (det lär bli fällande dom). Så jag undrar hur hela den biten ser ut, när i processen tar man själva vapenlicensen, blir den återkallad efter att dom har fallit, eller finns det möjlighet att ha jägarexamen utan vapenlicens?
Citera
2016-10-15, 20:41
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basura
Hej!

Jag har kommit fram till att jag gärna skulle ta jägarexamen, har tillgång till jaktmark, älskar vilt och varit med på ett hörn sen barnsben.

Tyvärr har jag lite juridiska problem, jag är för tillfället misstänkt för vapenbrott pga innehav av pepparspray (det lär bli fällande dom). Så jag undrar hur hela den biten ser ut, när i processen tar man själva vapenlicensen, blir den återkallad efter att dom har fallit, eller finns det möjlighet att ha jägarexamen utan vapenlicens?
Du tar jägarexamen för att ha möjlighet att söka licens på vapen och kunna jaga.

Jägarexamen kan man inte återkalla däremot vapenlicenser. Så ta du jägarexamen
Citera
2016-10-15, 20:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Du tar jägarexamen för att ha möjlighet att söka licens på vapen och kunna jaga.

Jägarexamen kan man inte återkalla däremot vapenlicenser. Så ta du jägarexamen

Precis vad jag tänkte skriva. Sedan är jag inte helt säker på att innehav av en burk pepparspray automatiskt skulle diskvalificera för vidare innehav av jaktvapen. Det måste betraktas som oerhört ringa.
Citera
2016-10-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Precis vad jag tänkte skriva. Sedan är jag inte helt säker på att innehav av en burk pepparspray automatiskt skulle diskvalificera för vidare innehav av jaktvapen. Det måste betraktas som oerhört ringa.
om du döms för ringa är det nog ingen fara men annars lär du få vänta 5 år innan din ansökan beviljas
Den som begått ett sådant brott som påverkar lämpligheten att inneha
skjutvapen bör inte meddelas tillstånd att inneha skjutvapen förrän en
viss tid gått sedan brottet begicks. Tiden bör stå i relation till brottets
svårhetsgrad.
En sökande som har gjort sig skyldig till ett brott med ett inte ringa
inslag av våld eller hot bör inte meddelas tillstånd att inneha vapen.
Under sådana omständigheter bör sökanden i vart fall inte kunna få tillstånd förrän en avsevärd tid förflutit, i regel tre till fem år räknat
från den dag då den brottsliga gärningen begicks.
Är det fråga om lindrigare brott eller någon annan form av kriminalitet
som bedöms vara diskvalificerande, kan ett tillstånd meddelas
även om en kortare tid förflutit, i normalfallet dock minst två år från
den dag då den brottsliga gärningen begicks.
Senast redigerad av swedinator 2016-10-15 kl. 22:35.
Citera
2016-10-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foodforgains
Hur länge behöver man träna på egen hand om man är totalt oerfaren jägare innan man tar jägarexamen? Man behöver skjuta innan på skjutbana och sånt va? Kanske gå någon kurs om djurbeteenden?

Hur har ni gjort som är totalt oerfarna?

Jag skrev teorin sen gick jag ner till klubben för att övningsskjuta.
Med kulvapen sköt jag 12 skott precisionsskytte (tavla) utan att få nån vidare hjälp. Det gick inget bra. Sen googlade jag tips och övade en kväll hemma med luftgevär.
Sen klarade jag precisionsskyttet utan att öva nåt mer med kula.

Sen sköt jag 9 serier (totalt 36 skott) på älgen och fick 3 godkända. Det är kravet för jägarexamen...

Men jag hade inte sagt till innan att jag ville göra provet, så det räknades inte, så jag åkte dit dagen därpå och sköt upp.

Det krävdes alltså inte så mycket övning, men måste säga att jag med nöd och näppe klarade mig.

Åk ner och övningsskjut tills det sitter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in