2017-12-13, 20:43
Medlem
Jag har noll intresse av jakt men vill ha ett riktigt vapen att skjuta med på skyttebana. Jag undrar således om man får behörighet att införskaffa klass 2 kulgevär (och ammunition) när man har klarat det praktiskta grundprovet med kulgevär?
Citera
2017-12-13, 22:09
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Jag har noll intresse av jakt men vill ha ett riktigt vapen att skjuta med på skyttebana. Jag undrar således om man får behörighet att införskaffa klass 2 kulgevär (och ammunition) när man har klarat det praktiskta grundprovet med kulgevär?

Ja, under förutsättning att du klarat teoretiskt grundprov och "Säker vapenhantering".
Citera
2018-01-02, 00:13
Medlem
Har av intresse att skaffa mig en examen för att ha tillgång till vapen vid självförsvar. Kan hända att jag blir intresserad av jakt i framtiden också. Det är alltså bara att skaffa en examen via en intensivkurs och sedan kan man införskaffa sig en schysst bössa att ha i förvar?
Citera
2018-01-02, 10:49
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morrissey1
Har av intresse att skaffa mig en examen för att ha tillgång till vapen vid självförsvar. Kan hända att jag blir intresserad av jakt i framtiden också. Det är alltså bara att skaffa en examen via en intensivkurs och sedan kan man införskaffa sig en schysst bössa att ha i förvar?
Korrekt.
Citera
2018-01-02, 14:25
Medlem
Citat:

Polisens vapenhandläggare måste anse att du är godkänd att få inneha vapenlicens utöver detta med.
Citera
2018-01-02, 14:44
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Som hogerspoket och Alltlringet skriver plus att du måste ha ett godkänt säkerhetsskåp. Skall man vara petig behöver du inte gå kurs, du behöver klara det teoretiska provet samt praktiska prov för de vapentyper du vill ha, hagel, kulvapen för klass 4-2 och kulvapen för klass 1 (älgstudsare). Du kan skaffa studiematerial själv, läsa in provet och sedan kontakta en certifierad provledare för skrivning. De praktiska proven kan du öva inför och genomföra på en jaktskjutbana tillsammans med provledare.

Intensivkurser är ofta mycket dyra och kräver mer eller mindre att du redan kan hyfsat skytte och har gått igenom litteraturen i förväg.
Citera
2018-01-05, 11:31
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImMcGyverLOL
Som hogerspoket och Alltlringet skriver plus att du måste ha ett godkänt säkerhetsskåp. Skall man vara petig behöver du inte gå kurs, du behöver klara det teoretiska provet samt praktiska prov för de vapentyper du vill ha, hagel, kulvapen för klass 4-2 och kulvapen för klass 1 (älgstudsare). Du kan skaffa studiematerial själv, läsa in provet och sedan kontakta en certifierad provledare för skrivning. De praktiska proven kan du öva inför och genomföra på en jaktskjutbana tillsammans med provledare.

Intensivkurser är ofta mycket dyra och kräver mer eller mindre att du redan kan hyfsat skytte och har gått igenom litteraturen i förväg.
Man skjuter bara upp för hagel och klass 1 inget annat.
Citera
2018-01-05, 14:09
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Man skjuter bara upp för hagel och klass 1 inget annat.
Man måste avlägga tre praktiska prov, hagelgevär, grundprov kula (klass 4-2) och högviltprov (klass 1):

https://jagareforbundet.se/utbildnin...m-jagarexamen/

Vill man ha licens för älgstudsare måste man ha klarat grundprov kula också.
Citera
2018-01-08, 11:06
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Man måste avlägga tre praktiska prov, hagelgevär, grundprov kula (klass 4-2) och högviltprov (klass 1):

https://jagareforbundet.se/utbildnin...m-jagarexamen/

Vill man ha licens för älgstudsare måste man ha klarat grundprov kula också.
Man kan välja att komplettera endast med Grundprov Kulgevär och är då behörig att söka licens för, och jaga med hagelvapen och kulvapen klass 2-4)

Annars skjuter man upp för klass 1 direkt jag gjorde det dvs högvilt man är då behörig till alla kulklasser.

Har du jägarexamen?
Citera
2018-01-08, 12:18
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
Man kan välja att komplettera endast med Grundprov Kulgevär och är då behörig att söka licens för, och jaga med hagelvapen och kulvapen klass 2-4)

Annars skjuter man upp för klass 1 direkt jag gjorde det dvs högvilt man är då behörig till alla kulklasser.

Har du jägarexamen?
Grundprov kula ger behörighet för kulvapen klass 2-4, inte hagelvapen. För hagelvapen måste du klara det praktiska hagelprovet. Vidare får du inte gå upp för högviltsprov innan du klarat grundprov kula:
Citat:
När provtagaren genomfört teoretiskt prov samt grundprov kulgevär med godkänt resultat får praktiskt högviltprov kulgevär genomföras.
https://jagareforbundet.se/utbildnin...ordningsfoljd/

För samtliga praktiska prov krävs ett godkänt teoriprov.
Citera
2018-01-08, 12:40
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Grundprov kula ger behörighet för kulvapen klass 2-4, inte hagelvapen. För hagelvapen måste du klara det praktiska hagelprovet. Vidare får du inte gå upp för högviltsprov innan du klarat grundprov kula:

https://jagareforbundet.se/utbildnin...ordningsfoljd/

För samtliga praktiska prov krävs ett godkänt teoriprov.
När jag gjorde min jägarexamen så sköts alla kulprov med klass 1 gevär inga klass 2 var inblandade.
Det står grundprov gevär på min jägarexamen det är nog säkert vapenhantering som menas eftersom jag bara sköt med klass 1 vapen.
Senast redigerad av nobody 2018-01-08 kl. 13:03.
Citera
2018-01-08, 13:20
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Citat:
När jag gjorde min jägarexamen så sköts alla kulprov med klass 1 gevär inga klass 2 var inblandade.
Det står grundprov gevär på min jägarexamen det är nog säkert vapenhantering som menas eftersom jag bara sköt med klass 1 vapen.
Det har ändrats sedan dess, de gillar att ändra och försvåra. Nu senast har träffområdet på älgen minskats med ungefär 13%, det trädde i kraft förra året. Men ja, lustigt nog gör man grundprov kula med klass 1-vapen, vi använder 6,5: or.
Senast redigerad av ImMcGyverLOL 2018-01-08 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in