Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-18, 17:43
  #481
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojta
Men saknar du förmågan att läsa en text? I den länk du hänvisar till står:
"Computer Sweden rapporterar att “företag som vill slippa tv-avgift för datorer kan undvika den genom att ”plombera” utrustningen. Företag har tidigare kunnat genomföra plomberingar av vanliga tv-apparater och nu följer alltså datorer och surfplattor. De ska på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot.“
I praktiken skulle företagen då be sin internetleverantör spärra exempelvis svtplay. För att slippa tv-licenskostnad ska företagen sedan skicka ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn.
– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson, – Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson, VD för Radiotjänst till Computer Sweden.
Däremot vill de alltså lägga ännu mer jobb på småföretagare som vill slippa straffbeskattas..."


typ precis det som jag länkade till på RT's webb:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...och-tv-avgift/

läs vetja!

Om datorn plomberas så blir det 1 licens, annars 2. (Privatpersoner kan inte plombera)
Citera
2013-04-18, 18:17
  #482
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om datorn plomberas så blir det 1 licens, annars 2. (Privatpersoner kan inte plombera)

Företag verkar inte kunna plombera i bostäder.
Citera
2013-04-18, 18:18
  #483
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Företag verkar inte kunna plombera i bostäder.
Vilket då skulle betyda 2 licenser.
Citera
2013-04-18, 18:20
  #484
Medlem
Kan man strunta i att betala tv-licens om man har digital-box?

F.o.m januari kan jag inte se tv via det analoga utbudet och har nu en mediabox från framtidens bredband. Får dom som man skaffar digitalbox hos meddela radiotjänst att man har tv? Hoppas på att kunna fortsätta slippa den löjliga avgiften
Citera
2013-04-18, 19:18
  #485
Medlem
Shepard25s avatar
Givetvis. Jag innehar nästan all utrustning som radiotjänst anser licenspliktig (TV, digital-box, smartphone, dator) men betalar ingen licens. Det är bara att ljuga.
Sen tror jag inte TV-leverantörerna (till skillnad från elektronikkedjorna) ger radiotjänst någon information om att du innehar en box, Tele2 gör det i varje fall inte.
Citera
2013-04-18, 19:48
  #486
Medlem
Kingers avatar
Vem fan bryr sig om de meddelar? Ringer de säg bara nej jag har inte. Bara säg nej vad är det svåra?
Citera
2013-04-18, 21:18
  #487
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Juridik
/Moderator
Citera
2013-04-18, 21:47
  #488
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-04-18, 22:35
  #489
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Vem fan bryr sig om de meddelar? Ringer de säg bara nej jag har inte. Bara säg nej vad är det svåra?
Det kanske kan vara rätt bra att veta vad dom kan veta och inte veta. Om dom skulle ringa så skulle ju jag vilja vara rätt säker på att dom inte vet att jag har ett digitalbox abonnemang. Ska man ljuga övertygande gäller det ju att man vet vad man snackar om så att man inte åker dit
Citera
2013-04-18, 22:40
  #490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Givetvis. Jag innehar nästan all utrustning som radiotjänst anser licenspliktig (TV, digital-box, smartphone, dator) men betalar ingen licens. Det är bara att ljuga.
Sen tror jag inte TV-leverantörerna (till skillnad från elektronikkedjorna) ger radiotjänst någon information om att du innehar en box, Tele2 gör det i varje fall inte.
Ok. Att el-affärer meddelar dom vet jag (tv, dvd står ej i mitt namn). Började fundera på om det var likadant med kanal-leverantörer. Har 2 tv, inspelningsbar dvd, iPhone men blev lite funderande ang hur lätt man kommer indan när man skaffar tv-box.
Citera
2013-04-19, 09:08
  #491
Medlem
Bongomans avatar
Alla leverantörer meddelar att du köper en box. Ingen säger något om du bara får ett kort. Jag har köpt 3 TV och 2 abonnemang med box och betalar fortfarande inte.
Citera
2013-04-19, 13:34
  #492
Medlem
hojtas avatar
"Om datorn plomberas så blir det 1 licens, annars 2. (Privatpersoner kan inte plombera) "

hur kan det bli fler en licens per dator
jag har 2 firmor , en plomberad dator som firman äger
ingen privat dator

"Företag verkar inte kunna plombera i bostäder. "
verkar? vad har du fått det från? gärna källa på det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback