2018-08-12, 17:46
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Det pratas ju om att myndigheten Radiotjänst ska läggas ner, i så fall kommer betalningsanmärkningar strykas då från Skatteverket eller försöker de driva in skulder till ett företag som är nerlagt?
Citera
2018-08-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Det pratas ju om att myndigheten Radiotjänst ska läggas ner, i så fall kommer betalningsanmärkningar strykas då från Skatteverket eller försöker de driva in skulder till ett företag som är nerlagt?

Vad har Skatteverket med saken att göra?
Citera
2018-08-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHero6
Hej,

Jag har blivit kallad till förhör till polisen för att Radiotjänst anmält mig för att jag inte betalat tv-licens.

En kontrollant var hos mig och sa att han såg flimmer från en tv, jag sa att det var lampor, har ingen tv.
Han bad mig skriva under ett papper där jag sa att ja ginte hade tv, jag sa att jag inte skriver under något. Sen gick han och nu är jag alltså kallad till förhör.

Hur ska tackla detta, vill inte bli indragen i någon rättegång utan kan betala tv-licens bara för att slippa strulet med förhör, rättegång etc.

Några bra förslag?

Hur har det gått?
Citera
2018-08-12, 18:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Skatteverket driver givetvis inte in något annat än skatteskulder. Dom har ju ingenting med nuvarande TV-avgift att göra. Antingen driver Radiotjänst in skulderna innan dom lägger ner eller så låter dom driva in skulderna via kronofogden ifall du inte betalar. Skulder till staten försvinner ju inte för att en myndighet läggs ner. Du lär ju inte komma undan skulderna med mindre än att du betalat dom. Går dom till Kronis blir det mycket dyrare och du riskerar betalningsanmärkning.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-08-12 kl. 18:28.
Citera
2018-08-13, 14:23
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Skatteverket driver givetvis inte in något annat än skatteskulder. Dom har ju ingenting med nuvarande TV-avgift att göra. Antingen driver Radiotjänst in skulderna innan dom lägger ner eller så låter dom driva in skulderna via kronofogden ifall du inte betalar. Skulder till staten försvinner ju inte för att en myndighet läggs ner. Du lär ju inte komma undan skulderna med mindre än att du betalat dom. Går dom till Kronis blir det mycket dyrare och du riskerar betalningsanmärkning.
Ursäkta, var givetvis Kronofogden jag menade. Så om ett Aktiebolag läggs ner och inte finns längre, då går alla dess skulder till staten?
Citera
2018-08-13, 14:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursäkta, var givetvis Kronofogden jag menade. Så om ett Aktiebolag läggs ner och inte finns längre, då går alla dess skulder till staten?

Om Aktiebolag läggs ner och man inte hinner driva in alla skulder så skulle jag anta att man säljer skulderna till något finansbolag. Alla skulder som inte betalas vare sig det gäller skulder till aktiebolag eller till myndigheter lär ju i slutändan hamna hos Kronofogden. Dom kan naturligtvis inte skicka skulderna till Kronis innan man försökt driva in skulderna själv eller via inkasso först.
Om aktiebolaget skulle konka så antar jag att det blir konkursförvaltaren som får driva in skulderna i första hand men betalar du inte så lär du ju även där hamna fört hos inkasso och sedan hos Kronis.
Citera
2018-08-13, 22:37
Medlem
Ljugtomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om Aktiebolag läggs ner och man inte hinner driva in alla skulder så skulle jag anta att man säljer skulderna till något finansbolag. Alla skulder som inte betalas vare sig det gäller skulder till aktiebolag eller till myndigheter lär ju i slutändan hamna hos Kronofogden. Dom kan naturligtvis inte skicka skulderna till Kronis innan man försökt driva in skulderna själv eller via inkasso först.
Om aktiebolaget skulle konka så antar jag att det blir konkursförvaltaren som får driva in skulderna i första hand men betalar du inte så lär du ju även där hamna fört hos inkasso och sedan hos Kronis.

Myndigheter går inte via inkasso utan går direkt till kronofogden efter ett par påminnelser.
I fallet Radiotjänst, se vad de själv skriver på https://www.radiotjanst.se/sv/Betalning/
Citera
2018-08-14, 17:18
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljugtomten
Myndigheter går inte via inkasso utan går direkt till kronofogden efter ett par påminnelser.
Radiotjänst läggs ner till 2020. Skatteverket tar över verksamheten 2019 så skulderna man har hos Radiotjänst hos Kronofogden lär i så fall tillfalla dem.
Citat:
Radiotjänst i Kiruna läggs ner om två år, enligt den lagrådsremiss som regeringen presenterade idag. Antas förslaget av riksdagen så försvinner hundratals jobb i Kiruna. Radio och TV-avgiften försvinner och ersätts av en public service-avgift 2019. Det är den största förändringen i den lagrådsremiss som regeringen beslutade om idag. För Radiotjänst i Kiruna (Rikab) betyder detta att Skatteverket tar över verksamheten från och med årsskiftet 2018 – 2019. Rikab lever kvar, i mindre kostym, under hela 2019 och sedan läggs bolaget ner. källa
Citera
2018-08-14, 21:03
Medlem
Citat:
Radiotjänst läggs ner till 2020. Skatteverket tar över verksamheten 2019 så skulderna man har hos Radiotjänst hos Kronofogden lär i så fall tillfalla dem.

Av regeringens proposition framgår att det är Kammarkollegiet som tar över resterande hantering av TV-avgifterna efter den 31/12 2019.

https://www.regeringen.se/49c51c/con...-201718261.pdf

Citat:
1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2019.
2. Genom lagen upphävs lagen (1989:41) om finansiering av radio och
TV i allmänhetens tjänst.
3. Den upphävda lagen gäller fortfarande för ärenden om radio- och tvavgift
som har inletts hos Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag före ikraftträdandet.
4. Det som i den upphävda lagen anges om Radiotjänst i Kiruna
Aktiebolag ska efter den 31 december 2019 i stället gälla för Kammarkollegiet.
5. Ärenden om radio- och tv-avgift som inte har slutbehandlats den
31 december 2019 ska överlämnas till Kammarkollegiet.
Senast redigerad av Askratam 2018-08-14 kl. 21:09.
Citera
2018-10-22, 21:23
Medlem
Nu är vi framme i slutet av oktober och ännu har väl Riksdagen inte röstat om avskaffande av TV-avgiften. Kan man se någonstans när omröstningen är tänkt att äga rum? Det bör väl ske inom kort för att kunna genomföras till den 1 januari.

Tillägg: Jag hittade datumet nu. Den 14 november är det tänkt att Riksdagen ska ta beslut.
Senast redigerad av Besserschmitt 2018-10-22 kl. 21:31.
Citera
2018-10-22, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Nu är vi framme i slutet av oktober och ännu har väl Riksdagen inte röstat om avskaffande av TV-avgiften. Kan man se någonstans när omröstningen är tänkt att äga rum? Det bör väl ske inom kort för att kunna genomföras till den 1 januari.

Tillägg: Jag hittade datumet nu. Den 14 november är det tänkt att Riksdagen ska ta beslut.
kanske fel citation här men kan man verkligen avanmäla tv fast man fortf har tv? Kommer dem nt kolls upp det på ngt sätt genom antennen?
Citera
2018-10-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnkn0wn
kanske fel citation här men kan man verkligen avanmäla tv fast man fortf har tv? Kommer dem nt kolls upp det på ngt sätt genom antennen?

Nej, de kan inte rent tekniskt kolla om du har TV eller inte (förutom se den genom fönstret om din bostad tillåter detta). Det de kan göra är att fråga dig vid besök, vid telefonsamtal eller med brev. Det förekommer också att kontrollanter hävdar att de har hört TV-ljud genom ytterdörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in