Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-13, 21:43
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Skrev tidigare att jag inte hade hört något sedan mitt mail om att jag nyttjar universitetets internet och därför inte ska betala.

Fick dock idag ett beslut grundat på mitt mail där det står att jag ska betala för att jag innehar utrustningen. Jag citerar från deras brev



Nyckelord här ser jag som nyttjar och innehav. Det är olika betydelser. Sant är att jag nyttjar internet. Däremot innehar jag inte internetuppkopplingen då jag själv inte äger det utan det är skolan som äger uppkopplingen.

Någon som kan vaska fram en juridisk definition av innehav?

I så fall ska jag roa mig med att överklaga beslutet.
Jag svarar här istället då denna tråd är mycket bättre för denna typ av frågor.



Skulle tro att det är rätt så kört. Man måste inte äga saker för att vara innehavare av dem. På samma sätt ska du betala för en TV som du har lånat.
Citera
2013-03-14, 04:29
  #362
Medlem
Tänkte på en lustig sak, vad säger radiotjänst om att använda ett ps3 på en datorskärm? En vanlig datorskärm har ju ingen utrustning i sig för att ta emot TV och det har inte ett Playstation 3 heller .. Det borde alltså inte vara ett problem att ha den utrustningen?
Citera
2013-03-14, 05:02
  #363
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rhu
Tänkte på en lustig sak, vad säger radiotjänst om att använda ett ps3 på en datorskärm? En vanlig datorskärm har ju ingen utrustning i sig för att ta emot TV och det har inte ett Playstation 3 heller .. Det borde alltså inte vara ett problem att ha den utrustningen?
Har inte ps3 möjlighet att streama från nätet, tex svt play?
Citera
2013-03-14, 07:24
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Har inte ps3 möjlighet att streama från nätet, tex svt play?

Finns en App för netflix och viaplay, någon App för svt finns däremot inte i övrigt kan den nog inte streama (90% säker att den inbyggda browsern inte kan det heller)
Citera
2013-03-14, 18:15
  #365
Medlem
appe-s avatar
För er som har svårt att gömma datorer ifrån fönster och dylikt, räcker det inte med att man nekar en internetanslutning?
Citera
2013-03-14, 18:32
  #366
Medlem
Malingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag svarar här istället då denna tråd är mycket bättre för denna typ av frågor.

Skulle tro att det är rätt så kört. Man måste inte äga saker för att vara innehavare av dem. På samma sätt ska du betala för en TV som du har lånat.

Följdfråga på detta.
Antag att:
Jag äger en dator med trådlöst nätverkskort.
Jag äger ej någon internetuppkoppling (t.ex. bredband).
Jag surfar på min grannes öppna trådlösa nät.

*Är jag innehavare av utrustning som är TV-avgiftspliktig?
*Om Ja. Är jag innehavare av utrustning som är TV-avgiftspliktig, om min dator ej är uppkopplad mot min grannes öppna trådlösa nät?
Citera
2013-03-14, 20:53
  #367
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
För er som har svårt att gömma datorer ifrån fönster och dylikt, räcker det inte med att man nekar en internetanslutning?

Nej. Lika lite som att man slipper licens om man nekar antennsladd.
Citera
2013-03-14, 21:26
  #368
Medlem
Malingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
För er som har svårt att gömma datorer ifrån fönster och dylikt, räcker det inte med att man nekar en internetanslutning?
Ja. Det räcker att neka internetanslutning, enligt radiotjänst.

Citat:
Ursprungligen postat av Radiotjänst
En dator är avgiftpliktig när tre kriterier är uppfyllda:
  • Internetuppkoppling
  • Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning)
  • Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. "ett samlat schemalagt programutbud"
http://www.radiotjanst.se/sv/avgifte...ch-tv-stopper/
Citera
2013-03-14, 22:54
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malingo
Följdfråga på detta.
Antag att:
Jag äger en dator med trådlöst nätverkskort.
Jag äger ej någon internetuppkoppling (t.ex. bredband).
Jag surfar på min grannes öppna trådlösa nät.

*Är jag innehavare av utrustning som är TV-avgiftspliktig?
*Om Ja. Är jag innehavare av utrustning som är TV-avgiftspliktig, om min dator ej är uppkopplad mot min grannes öppna trådlösa nät?
Som sagt så har inte ens datorer testats i rätten än, och än mindre specialfall. Det tråkiga svaret är att inget går att säga säkert än.

Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej. Lika lite som att man slipper licens om man nekar antennsladd.
Nja, det är ganska stor skillnad. Exempelvis är det ganska lätt att gömma undan en sladd hemma.
Citera
2013-03-15, 09:22
  #370
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Nja, det är ganska stor skillnad. Exempelvis är det ganska lätt att gömma undan en sladd hemma.

Och det är inte lätt att gömma undan Internet?
Citera
2013-03-15, 10:04
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Och det är inte lätt att gömma undan Internet?
Jag säger bara att det är en helt annan sak. Trots allt måste du registrera dig hos exempelvis Telia för att få bredband. Och som någon sa har Radiotjänst själva sagt att en dator utan internetanslutning inte räknas.
Citera
2013-03-15, 10:07
  #372
Medlem
http://www.dn.se/kultur-noje/allt-fl...tala-for-mobil

Inom kort får vi troligtvis se lite domar om detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback