Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-21, 13:10
  #601
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Ledsen men det där låter hyfsat osannolikt.

Vilka skulle alla dessa rättsfall vara?
Så åklagare åtalar för VMT men i princip alla åtal läggs ner?
Har du något rättsfall att hänvisa till där just en frilansande kontrollant blivit misshandlad och på grund av att han var frilansande och inte hade en fast anställning dömdes gärningsmannen till misshandel istället för VMT?

Att RIKAB utövar myndighet är ganska uppenbart. En snabb googling ger t.ex. denna länken till stöd: http://www.aklagare.se/PageFiles/379...%A4nsteman.pdf
Man måste inte vara statlig/kommunal för att ha förstärkt rättsskydd, jfr väktare, busschaufförer, kontrollanter i kollektivtrafik, bilprovare osv.

Att kontrollera om folk har TV/dator är myndighetsutövning. Om det är RIKAB eller en underentreprenör som utför det faktiska arbetet torde inte spela så stor roll. Jfr friåkande egenföretagande taxichaufförer som omfattas av tjänstemannaskydd lika mycket som de som är anställda av ett bolag.

Men för all del, om det är skillnad på anställda av RIKAB och en egenföretagare som utför det lagstadgade uppdraget åt RIKAB så kanske du kan hänvisa mig till din källa till den kunskapen?


Nej, myndighetsutövningen sker på kontoret. Spionen på gatan tar inga beslut och har inget extra skydd. Du hittar knappt några rättsfall för de finns inte. Du får själv leta lite. Några rapporter om åtal finns i media men det skrivs aldrig om domen. Det enda fallet som finns att tillgå är JohanBTK som fulade sig mot en kotrollant. Han dömdes inte för något mot tjänsteman, det åtalet försvann och skrevs om efter de konstaterat att kontrollanten inte var tjänsteman.


https://www.flashback.org/t324617
Citera
2013-07-22, 06:49
  #602
Medlem
hatchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, myndighetsutövningen sker på kontoret. Spionen på gatan tar inga beslut och har inget extra skydd. Du hittar knappt några rättsfall för de finns inte. Du får själv leta lite. Några rapporter om åtal finns i media men det skrivs aldrig om domen. Det enda fallet som finns att tillgå är JohanBTK som fulade sig mot en kotrollant. Han dömdes inte för något mot tjänsteman, det åtalet försvann och skrevs om efter de konstaterat att kontrollanten inte var tjänsteman.


https://www.flashback.org/t324617


Att man de facto tar myndighetsbeslut är inte avgörande för förstärkt rättsskydd. Som sagt, taxi- och busschaufförer har förstärkt rättsskydd, likt bilprovare på bilprovningen.

Jag har läst Johanbtks inlägg nu och väljer att inte betrakta dem som rättskällor...

Han kan ju ha ljugit ihop hela historien, men även om han nu talar sanning så har vi endast hans uppfattning om saken att gå på och han verkar ju inte vara skarpaste kniven i lådan. Det enda JO-uttalandet jag kunde finna pekade åt andra hållet.
Citera
2013-07-22, 09:00
  #603
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
Att man de facto tar myndighetsbeslut är inte avgörande för förstärkt rättsskydd. Som sagt, taxi- och busschaufförer har förstärkt rättsskydd, likt bilprovare på bilprovningen.

Jag har läst Johanbtks inlägg nu och väljer att inte betrakta dem som rättskällor...

Han kan ju ha ljugit ihop hela historien, men även om han nu talar sanning så har vi endast hans uppfattning om saken att gå på och han verkar ju inte vara skarpaste kniven i lådan. Det enda JO-uttalandet jag kunde finna pekade åt andra hållet.

Det finns folk som läst domen. Han har också i PM förklarat mer vad som hände och att åtalet ändrades.
Citera
2013-07-22, 16:39
  #604
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Det finns folk som läst domen. Han har också i PM förklarat mer vad som hände och att åtalet ändrades.
Vad han skriver i pm är inget vi kan göra en bedömning av, varken av vad som står eller dess värde. Jag håller med hatchet här, jag har inte sett något som pekar på att tjänstemannaskyddet inte gäller bara för att det är timanställning istället för fast anställning.
Citera
2013-08-25, 20:12
  #605
Medlem
wastaahs avatar
Köpte en TV på media markt och nu vill såklart rånartjänst ha pengar, att media markt lämnar ut uppgifter om köpt tv visste jag redan men det jag undrar är om dom även lämnar ut telefonnummer?

Då det numret jag använder står registrerat på en annan person så fattar jag inte hur de skulle kunnat kommit över att just jag står på detta nummer på annat vis.

Då dyker såklart även frågan upp, får media markt verkligen lämna ut kontaktuppgifter om sina kunder?
__________________
Senast redigerad av wastaah 2013-08-25 kl. 20:16.
Citera
2013-08-25, 20:44
  #606
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Köpte en TV på media markt och nu vill såklart rånartjänst ha pengar, att media markt lämnar ut uppgifter om köpt tv visste jag redan men det jag undrar är om dom även lämnar ut telefonnummer?

Då det numret jag använder står registrerat på en annan person så fattar jag inte hur de skulle kunnat kommit över att just jag står på detta nummer på annat vis.

Då dyker såklart även frågan upp, får media markt verkligen lämna ut kontaktuppgifter om sina kunder?

Ja, de inte bara får, utan måste självmant lämna ut uppgifterna.

Om man har meddelat telefonnummer, så ingår det troligvist i de uppgifterna.

Media markt skriver annars i sina kundavtal att säljer uppgifterna för marknadsföring.

Så man måste aktivt meddela dem att man ej vill att personuppgifterna används för marknadsföring.

(Det förbjuder dock ej att RIKAB meddelas vid köp/hyra av TV-mottagare).
Citera
2013-10-12, 17:00
  #607
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det är antagligen bara att ringa och fråga. Enligt offentlighets- och sekretesslagen 2:4 gäller handlingsoffentlighet för Radiotjänst handlingar i ärenden om radio- och tv-avgift.

Jag kan bekräfta att RIKAB verkar betala radio- och TV-avgift. Eftersom det endast kräves en avgift per juridisk person, så behöver de inte betala för samtliga av sina byggnader/kontor, utan endast en avgift. Så här står det i deras databas:

AdressKategori ---- Typ ---- c/o adress ---- Adress ------------------- Adress forts
Särskild postadr... - SPA ----...............---- RADIOTJÄNST I KIRUNA... - ATT:B-M WIKM... -
Folkbokföringsa... -- FBA ----..............---- Österleden 21 ------------- ...................

Postnr---- Postort ---- L... ---- From --- Tom ---- Validerad
98190 ---- KIRUNA ---- SE ---- 2004-03-17 -...... ---- .........
98138 ---- KIRUNA ---- SE ---- 2010-12-01 -...... ---- Nej
Enligt egen utsaga har de betalat ända sedan 1988, men påvisar inte att de har betalat perioden 1988 till 2004, för de säger att de bytte datasystem 2004 och därmed ser det ut som att avgiften började betalas då.

Det var ju tråkigt, det hade varit underbart om det visade sig att de hade slarvat
Citera
2013-10-14, 23:52
  #608
Medlem
muminfars avatar
Tjo, har en fråga angående RT. De knackade på dörren, jag kommer från radiotjänst, blabla...
RT: betalar du TV-licensen?
MF: Nej?( jag är student), har ingen TV
RT: har du en dator?
MF: Mjo...
Nu så här i efterhand, kommer jag ihåg att han fråga inte efter interuppkoppling.
Sedan drog han fram lappen, namn mm
Min fråga: Jag är ej bokförd i denna stad jag pluggar i, jag uppgav fel namn, men personnr stämmer , kommer Gestapo att kräva "TV"-licensen av mig?

Min argumentation mot denna pest:
Jag var stressad pga skolan samt dålig sömn.
Jag har inte någon internet( kan ju rycka ut skiten och gömma routern) vi eventuellt besök, har titthål, student samt bokförd i en annan kommun.Sista utvägen är att stämma de.

Vad kommer att hända? Nästa RT-människa får knytnäve
Citera
2013-10-14, 23:56
  #609
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminfar
Tjo, har en fråga angående RT. De knackade på dörren, jag kommer från radiotjänst, blabla...
RT: betalar du TV-licensen?
MF: Nej?( jag är student), har ingen TV
RT: har du en dator?
MF: Mjo...
Nu så här i efterhand, kommer jag ihåg att han fråga inte efter interuppkoppling.
Sedan drog han fram lappen, namn mm
Min fråga: Jag är ej bokförd i denna stad jag pluggar i, jag uppgav fel namn, men personnr stämmer , kommer Gestapo att kräva "TV"-licensen av mig?

Min argumentation mot denna pest:
Jag var stressad pga skolan samt dålig sömn.
Jag har inte någon internet( kan ju rycka ut skiten och gömma routern) vi eventuellt besök, har titthål, student samt bokförd i en annan kommun.Sista utvägen är att stämma de.

Vad kommer att hända? Nästa RT-människa får knytnäve
Du kommer få en faktura på tv-licensen. Denna måste du betala. Och du ska avanmäla ditt innehav, och så enbart behöva betala för den tid du varit registrerad som innehavare av licenspliktig utrustning.

Internetuppkoppling är inte kopplat till om utrustningen är licenspliktig eller ej, precis som att även en trasig tv är licenspliktig, och de gamla analoga apparaterna som itne har en chans i världen att ta emot sändningar idag är fortfarande licenspliktiga även om de inte kan användas.

Det enda argument du kan klara dig på är att du inte är ett eget hushåll på din studieort, utan du hör till det hushåll där du är skriven. Detta förutsätter givetvis att det hushållet betalar licens.
Citera
2013-10-27, 16:47
  #610
Medlem
Någon som hört nåt mer om överklaganden till högre instans?
Citera
2013-10-29, 18:43
  #611
Medlem
bjornebarns avatar
Nu har dom från Kammarrätten fallit. De gick på Förvaltningsrättens linje och anser därmed inte att avsaknad av relevant programvara inte är en ursäkt för att slippa rånaravgiften.

Är det någon som har domen tillgänglig?
Citera
2013-10-29, 19:47
  #612
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMOTL
Någon som hört nåt mer om överklaganden till högre instans?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Nu har dom från Kammarrätten fallit. De gick på Förvaltningsrättens linje och anser därmed inte att avsaknad av relevant programvara inte är en ursäkt för att slippa rånaravgiften.

Är det någon som har domen tillgänglig?
http://cl.ly/0V2e1E3d1O0l
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback