Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-16, 22:32
  #469
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hade lite mailkorrespondens med RIKAB.

Om man har en enskild firma kan man ha en konferensanläggning i vardagsrummet och då slipper man betala avgift. Svårare än så är det inte.
Citera
2013-04-17, 11:29
  #470
Medlem
hojtas avatar
Att regga en enskild firma idag kostar idag 900:- dvs mindre än hälften av vad TV kostar under ett år.
http://www.bolagsverket.se/pb/priser/enskild

ska bli intressant och se om vi får fler företag framöver.
Själv har jag haft firma i snart 25 år så jag slipper
Citera
2013-04-17, 11:36
  #471
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om man har en enskild firma kan man ha en konferensanläggning i vardagsrummet och då slipper man betala avgift. Svårare än så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av hojta
Att regga en enskild firma idag kostar idag 900:- dvs mindre än hälften av vad TV kostar under ett år.
http://www.bolagsverket.se/pb/priser/enskild

ska bli intressant och se om vi får fler företag framöver.
Själv har jag haft firma i snart 25 år så jag slipper
Vad som dock gäller alla firmor/bolag är att det fortfarande är krav på licens om det finns minst en tv-mottagare. Dock är det mottagare enligt den "klassiska" definitionen, en fysisk tv eller en dator med tv-kort. Visst är det billigare att skapa en enskild firma än att betala licensen 1 år, men finns det fortfarande en tv med i leken så ska licensen betalas. Av företaget eller privatpersonen. Finns det 1 tv i vardagsrummet så är det licens som krävs, oavsett om det är Bongoman eller Bongoman AB som använder rummet.
Citera
2013-04-17, 11:39
  #472
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vad som dock gäller alla firmor/bolag är att det fortfarande är krav på licens om det finns minst en tv-mottagare. Dock är det mottagare enligt den "klassiska" definitionen, en fysisk tv eller en dator med tv-kort. Visst är det billigare att skapa en enskild firma än att betala licensen 1 år, men finns det fortfarande en tv med i leken så ska licensen betalas. Av företaget eller privatpersonen. Finns det 1 tv i vardagsrummet så är det licens som krävs, oavsett om det är Bongoman eller Bongoman AB som använder rummet.

Med den stora skillnaden att man kan popnita en plåt över antenningången om ett företag har en klassisk TV i konferensvardagsrummet. Vem har antennkabel förutom de som bor i kabelhus?
Citera
2013-04-17, 11:40
  #473
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Med den stora skillnaden att man kan popnita en plåt över antenningången om ett företag har en klassisk TV i konferensvardagsrummet. Vem har antennkabel förutom de som bor i kabelhus?
Fast det är ingen diskussion längre, det är en avslutad diskussion (tyvärr) att en oinkopplad tv fortfarande kräver licens.
Citera
2013-04-17, 12:16
  #474
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Fast det är ingen diskussion längre, det är en avslutad diskussion (tyvärr) att en oinkopplad tv fortfarande kräver licens.

Nej, inte för företag.
Citera
2013-04-17, 12:24
  #475
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, inte för företag.
Jo.
Saxat direkt från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/
Vem ska betala radio- och tv-avgift?

Alla företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift. Även om tv-mottagaren används till annat än tv-tittande ska företaget betala radio- och tv-avgift. Det är själva innehavet av tv-mottagare företaget betalar för.

Ett företag får ha hur många tv-mottagare som helst, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift per juridisk person, det vill säga per organisationsnummer.

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Exempel på tv-mottagare är:
Diskussionen som råder i nuläget i media och samhället är om den 3e punkten, om dator & surfplatta m.m. Men TV, digital tvbox, och de övriga 2 punkterna, de finns fortfarande kvar.
Citera
2013-04-17, 13:47
  #476
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jo.
Saxat direkt från http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Foretag/
Vem ska betala radio- och tv-avgift?

Alla företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift. Även om tv-mottagaren används till annat än tv-tittande ska företaget betala radio- och tv-avgift. Det är själva innehavet av tv-mottagare företaget betalar för.

Ett företag får ha hur många tv-mottagare som helst, men behöver bara betala en radio- och tv-avgift per juridisk person, det vill säga per organisationsnummer.

Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt. Exempel på tv-mottagare är:
Diskussionen som råder i nuläget i media och samhället är om den 3e punkten, om dator & surfplatta m.m. Men TV, digital tvbox, och de övriga 2 punkterna, de finns fortfarande kvar.

Men...
Citat:
5 § Skyldighet att betala radio- och TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2009:1235).

Särskilt vidtagen åtgärd är till exempel att sätta plåt för antenningången.
Citera
2013-04-17, 14:15
  #477
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Men...


Särskilt vidtagen åtgärd är till exempel att sätta plåt för antenningången.
Jag tvivlar att det är så lätt som en bit plåt framför ingången. Du känner inte för att hitta någon mera källa på att det räcker med att täcka för ingången? Annars så finns det ju utmärkt bra skåp som är så små att det inte går att få in en kabel...
Citera
2013-04-18, 12:20
  #478
Medlem
hojtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Vad som dock gäller alla firmor/bolag är att det fortfarande är krav på licens om det finns minst en tv-mottagare. Dock är det mottagare enligt den "klassiska" definitionen, en fysisk tv eller en dator med tv-kort. Visst är det billigare att skapa en enskild firma än att betala licensen 1 år, men finns det fortfarande en tv med i leken så ska licensen betalas. Av företaget eller privatpersonen. Finns det 1 tv i vardagsrummet så är det licens som krävs, oavsett om det är Bongoman eller Bongoman AB som använder rummet.

Litet missförstånd vad jag menade.
Reglerna gällande en "vanlig" TV har väl knappast ändrats
Däremot gör radiotjänst en egen tolkning av vad som gäller datorer, telefoner etc.
Därför är läget nytt sen i feb/mars

Jag har ingen vanlig TV och har aldrig haft trots att det är över 35 år sen jag flyttade hemifrån
Däremot har jag har en dator som är köpt och bokförd på min enskilda firma
Den finns i samma hus som min säng och kök och en del annat...

enligt radiotjänst kan man spärra en dators möjligheter att ta emot utsändningar (gäller endast företag)
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...och-tv-avgift/

Om jag har en dator på firman varför skulle jag vilja ha en privat?

Därför borde det vara möjligt att regga en firma och ha en "plomberad dator på firman men som naturligtvis även kan användas "privat"
Citera
2013-04-18, 12:28
  #479
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hojta
Litet missförstånd vad jag menade.
Reglerna gällande en "vanlig" TV har väl knappast ändrats
Däremot gör radiotjänst en egen tolkning av vad som gäller datorer, telefoner etc.
Därför är läget nytt sen i feb/mars

Jag har ingen vanlig TV och har aldrig haft trots att det är över 35 år sen jag flyttade hemifrån
Däremot har jag har en dator som är köpt och bokförd på min enskilda firma
Den finns i samma hus som min säng och kök och en del annat...

enligt radiotjänst kan man spärra en dators möjligheter att ta emot utsändningar (gäller endast företag)
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...och-tv-avgift/

Om jag har en dator på firman varför skulle jag vilja ha en privat?

Därför borde det vara möjligt att regga en firma och ha en "plomberad dator på firman men som naturligtvis även kan användas "privat"

Nej, du ska betala två avgifter nu. Datorn (en) finns i bostaden och ägs av firman, licens #1, och innehas i bostaden, licens #2.

http://www.ff.se/artiklar/nyheter/20...genforetagare/
Citera
2013-04-18, 17:35
  #480
Medlem
hojtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, du ska betala två avgifter nu. Datorn (en) finns i bostaden och ägs av firman, licens #1, och innehas i bostaden, licens #2.

http://www.ff.se/artiklar/nyheter/20...genforetagare/


Men saknar du förmågan att läsa en text? I den länk du hänvisar till står:
"Computer Sweden rapporterar att “företag som vill slippa tv-avgift för datorer kan undvika den genom att ”plombera” utrustningen. Företag har tidigare kunnat genomföra plomberingar av vanliga tv-apparater och nu följer alltså datorer och surfplattor. De ska på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot.“
I praktiken skulle företagen då be sin internetleverantör spärra exempelvis svtplay. För att slippa tv-licenskostnad ska företagen sedan skicka ett intyg till Radiotjänst, där de lovar att de gjort det omöjligt att se på tv med datorn.
– Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson, – Vi ställer inte krav på hur de gör, och kommer inte heller åka runt och kontrollera. Vi litar på människor och i synnerhet företagen. De har knappast köpt datorer för att de anställda ska se på tv, säger Carl-Gustav Johansson, VD för Radiotjänst till Computer Sweden.
Däremot vill de alltså lägga ännu mer jobb på småföretagare som vill slippa straffbeskattas..."


typ precis det som jag länkade till på RT's webb:
http://www.radiotjanst.se/sv/Kundser...och-tv-avgift/

läs vetja!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback