2013-03-11, 21:02
Medlem
Hej, har skummat igenom tråden lite men har inte hittat det jag är ute efter. Men någon snäll person kan väl isåfall hänvisa mig om det redan har besvarats?

Det är så att jag kommer flytta hemifrån snart till en lägenhet i stan och jag kommer då att ta med mig teven hemifrån.

Fråga 1: Om jag nekar till att jag äger teve och dator då begår jag ett brott, men vad är straffet? Böter har jag läst att någon skrev, men vad snackar vi om för bötesbelopp? Sedan när räknar dom att jag har teve och ska betala för den, är det sedan den dagen "de kommer på mig"?

Fråga 2: Eftersom det är en bostadsrätt och jag inte har ens en liten chans att äga den då jag studerar så står båda min mor och far med 45% var, jag äger 10%. Min mor betalar redan radiotjänst, behöver jag då betala ens eftersom hon redan betalar och tekniskt sett äger bostaden?

Tacksam för svar!
Citera
2013-03-11, 21:07
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxen
Skulle det rent tekniskt/lagligt gå att öppna ett företag som erbjuder kunderna att man står som ägare för deras "licenspliktiga tv-mottagare" för en slant långt under radiotjänstens? säg en 500kr om året.
Hur ser det ut rent juridiskt?
Nåt för Flashback att ta tag i
Ja, om du har TV-apparaterna hos dig fungerar det. Har kunderna TV-apparaterna hemma hos sig så innehar de TV-apparaterna och är skyldiga att betala licens.
Citera
2013-03-11, 21:16
Med hänvisning till denna artikel http://www.svd.se/naringsliv/bransch...en_7964580.svd

Så anser man att tjänstetelefoner och dylikt inte blir pliktiga för den anställda då företaget "äger dem" dock så brukar ju den anställda telefonen på precis samma sätt som den som har en "hyrtv" gör ?

Det finns alltså inget kryphål som möjliggör lösningen i fråga ? hade ju varit otroligt roligt.
Citera
2013-03-11, 21:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Med hänvisning till denna artikel http://www.svd.se/naringsliv/bransch...en_7964580.svd

Så anser man att tjänstetelefoner och dylikt inte blir pliktiga för den anställda då företaget "äger dem" dock så brukar ju den anställda telefonen på precis samma sätt som den som har en "hyrtv" gör ?

Det finns alltså inget kryphål som möjliggör lösningen i fråga ? hade ju varit otroligt roligt.

Du måste ju anställa alla dina kunder först och främst...
Citera
2013-03-11, 21:54
ja om det nu inte finns ett kryphål som gör att man bara inte behöver äga dom. nån som vet till hundra kan gärna svara.
Citera
2013-03-11, 22:17
Medlem
BarneyGumbles avatar
Citat:
ja om det nu inte finns ett kryphål som gör att man bara inte behöver äga dom. nån som vet till hundra kan gärna svara.

Vilket tidigare har nämnts är avgiftsskyldigheten kopplad till innehav av tv-mottagare.

2 a § Den som innehar en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag (RIKAB). Lag (2009:1235).

Det som beskrivs i artikeln är att RIKAB väljer att se jobbmobiler och jobbdatorer som används även privat, som innehavda av företaget och inte den anställde, i.o.m. att de normalt inte används stadigvarande för privat bruk.

Går hela upplägget ut på att du skenanställer dina kunder, och "lånar ut" företagets tv-mottagare på heltid till kunderna för att användas av kunderna stadigvarande för privat bruk, så faller det argumentet mot att kunderna ska betala tv-avgift. Eftersom du troligen kommer profilera din verksamhet, med att dina kunder genom ett skenupplägg kan få betala för att komma runt tv-avgiften, kommer det mycket tydligt framgå vid en närmre granskning att kunderna innehar tv-mottagarna stadigvarande för privat bruk, och kunderna kommer då ändå behöva betala tv-avgift.

Sen finns det väl fler problem med ett upplägg där du anställer folk utan att betala lön till dem, utan istället ska ta betalt av dem för att vara anställda, men hela din idé faller ändå på hur avgiftsplikten är reglerad, så det behöver inte närmre förklaras.
Citera
2013-03-12, 11:15
ok. tack för ett utförligt svar
Citera
2013-03-12, 23:12
Medlem
Om man nu har åkt dit för att man erkänt att man har en dator, vad bör man göra då? Jag tänker alltså inte på att säga upp innehavet, utan om man vill få det prövat.
Citera
2013-03-12, 23:19
Medlem
Napis avatar
Någon som kan svara på om det stämmer att radiotjänst inte får titta in genom fönster och kolla efter tex en tv?
Jag bor nämligen på ett sådant sätt att min tv syns från vägen, men jag har inga som helst planer på att någonsin betala en tv licens.
Funderar på om jag behöver möblera om lite nu när de verkar vara lite på hugget.
Citera
2013-03-12, 23:37
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Någon som kan svara på om det stämmer att radiotjänst inte får titta in genom fönster och kolla efter tex en tv?
Jag bor nämligen på ett sådant sätt att min tv syns från vägen, men jag har inga som helst planer på att någonsin betala en tv licens.
Funderar på om jag behöver möblera om lite nu när de verkar vara lite på hugget.

Titta lite från vägen får de göra. Gå in på tomten och trycka näsan mot fönstret är lika olagligt för dessa agenter som för alla andra. Ser du en kontrollants näsa mot fönstret anmäler du honom för ofredande.
Citera
2013-03-13, 00:04
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Titta lite från vägen får de göra. Gå in på tomten och trycka näsan mot fönstret är lika olagligt för dessa agenter som för alla andra. Ser du en kontrollants näsa mot fönstret anmäler du honom för ofredande.

Om dessa personer kommer och säger att de sett min tv från vägen och kräver att jag ska betala och jag då kontrar med att det är en stor digital fotoram med usb minne.
Kommer det då krävas en husranssakan för att styrka mitt tv innehav, och kan då straffet bli värre än att jag blir tvungen att betala för licensen?
Citera
2013-03-13, 08:46
Medlem
Codens avatar
OK vi tar det en gång till....

Det ENDA sättet du kan bli TVINGAD att betala TV-avgift är om du ERKÄNNER innehav.

Om du nekar kan dom inte LAGLIGT påföra dig avgift och du slipper således betala.
Det finns helt enkelt ALLTID en bortförklaring du kan använda för att slippa avgiften som Rånartjänst helt enkelt inte har lagliga rättigheter att kontrollera så dom kommer i 99% av fallen att acceptera ditt ord på att du inte har TV eller gjort dig av med den om du råkat bli påförd avgift.

Även om kontrollanten SER en TV inne i din lägenhet så behöver du bara skriftligt till Rånartjänst berätta att du sålt din TV och begära befrielse från licensplikten.

Rånartjänst kommer då i 99% av fallen att bifalla din begäran och så hamnar du återigen på listan över hushåll som inte betalar avgiften.

Rinse and repeat.

Jag vet att detta fungerar eftersom jag aldrig har betalat TV-avgift trots både besök, brev och telefonsamtal från Rånartjänst lakejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in