2013-02-20, 19:03
Medlem
MrXtens avatar
TV-licens personal bryter mot lagen - Hur går jag vidare?

Hej,

Först och främst vet jag att det finns en Tv-licens tråd. Men eftersom detta handlar om juridik så väljer jag att placera den här. Om det nu mot förmodan skulle ändå vara felplacerat ber jag mod vänligt att flytta den.

Det hela började med att en man i 50års åldern knackade på. Öppnade givetvis då jag inte har något att dölja. Anade direkt att det var tv-licens gubbe.

Vi stod och pratade lite om avgiften samtidigt som jag ett flertal gånger berättade artigt att jag varken har tv eller diverse mottagare/sändare.

Jag berättade för honom att jag kör IPTV direkt in i datorn. Till detta behövs ingen BOX i vårat område, då detta aktiveras direkt via lägenhetskoden. ( En kod på dörren som även används vid installation av el osv).

Han var ganska bestämd att detta föll inom ramen för att behöva betala avgiften, samtidigt som jag hävdade att jag fortfarande inte använder mottagare/sändare.

Han skrev och bockade i lite rutor hej vilt på sin lilla lapp. Även denna lappen fick jag som kopia.

1 vecka senare får jag ett beslut. Beslutet säger att jag ska betala avgiften. Detta beslut överklagas direkt.

Dröjer ännu 1 vecka och ett nytt beslut dimper ner i brevlådan. Denna gången har de bifogat det dokument som bockades för vid besöket.

Gubben har alltså ändrat beslutet efter de att jag stängt dörren. Han har kryssat för att han sett min TV m.m

Hur går jag vidare nu? Kan jag polisanmäla denna idiot? Vem kontaktar jag för ett ärende likt detta? Som kan ta det vidare? Jag har kopian kvar på den lapp jag fick vid första besöket. Även en kompis närvarade och såg beslutet direkt efter han lämnat lägenheten.

All råd och hjälp uppskattas grymt mycket.

Tack på förhand!
Citera
2013-02-20, 19:12
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-02-20, 19:13
Medlem
ormanoffs avatar
Beslutet är överklagbart. Det står i brevet du fick hur du bär dig åt för att överklaga, du skickar ett brev till Radiotjänst som tittar på ärendet. Anser de att beslutet inte ska ändras skickas ärendet till förvaltningdomstol för prövning.

Polisanmäla den berörda kontrollanten kan du givetvis göra men risken är att bevisläget är så dåligt att det inte går att styrka något brott. Anmälan gör du hos polisen.
Citera
2013-02-24, 21:57
Medlem
Hej! Jag har en juridisk fråga angående Radiotjänst, vill bara vara säker.

Jag flyttade nyligen till en annan stad, som inneboende hos en snubbe. Nu i veckan som kommer så kommer jag vara folkbokförd här, och nu kom jag på att jag kan satsa min balle på att idioterna kommer att ringa. Jag frågade min hyresvärd om han betalar Radiotjänst, och fick ett tvistat svar. Han har anmält radiotjänst, och får hem räkningar och så. Dock så har han inte betalat dem ett tag p.g.a. skulder.

Jag har ingen TV, men jag sitter dock på en bärbar dator (helt jävla otroligt att de tillåts sätta radiotjänst på det). Dock så behöver ju bara en i hushållet betala. Men eftersom han inte betalar dem så är jag inte lika säker längre. Jag menar, han får ju ändå skulder som han ämnar en vacker dag att betala.

Mvh Meta.
Citera
2013-02-24, 22:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMeta
Hej! Jag har en juridisk fråga angående Radiotjänst, vill bara vara säker.

Jag flyttade nyligen till en annan stad, som inneboende hos en snubbe. Nu i veckan som kommer så kommer jag vara folkbokförd här, och nu kom jag på att jag kan satsa min balle på att idioterna kommer att ringa. Jag frågade min hyresvärd om han betalar Radiotjänst, och fick ett tvistat svar. Han har anmält radiotjänst, och får hem räkningar och så. Dock så har han inte betalat dem ett tag p.g.a. skulder.

Jag har ingen TV, men jag sitter dock på en bärbar dator (helt jävla otroligt att de tillåts sätta radiotjänst på det). Dock så behöver ju bara en i hushållet betala. Men eftersom han inte betalar dem så är jag inte lika säker längre. Jag menar, han får ju ändå skulder som han ämnar en vacker dag att betala.

Mvh Meta.
Inneboende, men du har egen hushållning? Då räknas du som eget hushåll, och era avgifter är helt skilda från varandra. Att han betalar påverkar inte dig, att du betalar påverkar inte honom, osv.

Din dator har inte heller licensplikt, inte heller ditt bredband. Om du har tv-kort så är det licens, resten är bara ett förslag som itne klubbats och blivit gällande än.

Vad var din fråga förresten, jag tror jag missade den?
Citera
2013-02-24, 22:06
Medlem
Vad menar du exakt med hushållning? (Försökte google, sorry! )
Enligt radiotjänst så ska man betala för en dator, men det är alltså endast deras egen åsikt? Jag förstår att det inte har testas eller vad som behövs.

Min fråga är, behöver jag betala avgiften? När jag hos mina föräldrar så behövde jag inte betala, för min mor betalade den. Och det skulle då gälla hela hushållet. Är det verkligen en skillnad nu, när jag och min hyresvärd bor i samma lägenhet? Är inte vi tillsammas ett hushåll?

Om du anser min fråga vara korkad så får du gärna PM:a svaret istället

Mvh.

Edit: Kan ju tilläggas att han nu ska få det lite lättare att betala sina av skulder, då det är ju anledningen till varför han hyr ut ett rum i sin lägenhet.
Senast redigerad av TheMeta 2013-02-24 kl. 22:09.
Citera
2013-02-24, 22:28
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad menar du exakt med hushållning? (Försökte google, sorry! )
Enligt radiotjänst så ska man betala för en dator, men det är alltså endast deras egen åsikt? Jag förstår att det inte har testas eller vad som behövs.

Min fråga är, behöver jag betala avgiften? När jag hos mina föräldrar så behövde jag inte betala, för min mor betalade den. Och det skulle då gälla hela hushållet. Är det verkligen en skillnad nu, när jag och min hyresvärd bor i samma lägenhet? Är inte vi tillsammas ett hushåll?

Om du anser min fråga vara korkad så får du gärna PM:a svaret istället

Mvh.

Edit: Kan ju tilläggas att han nu ska få det lite lättare att betala sina av skulder, då det är ju anledningen till varför han hyr ut ett rum i sin lägenhet.

Det beror lite på, men om du bara hyr ett rum så att säga så ska du betala. Rekomenderar dock att du bara säger "det finns ingen licenspliktig utrustning i hushållet" om dom ringer/knackar på.
Citera
2013-02-24, 22:53
Medlem

Okej. Det FINNS en tv i hushållet, dock inte i MITT rum. Utan det är min hyresvärds tv som står i 'hans del' (det är ju hans men inte så att vi har satt upp stängsel..) av lägenheten, som HAN betalar för! (Iallafall får skulder för) Dock så har jag precis beställt en surfplatta med 4G-bredband av Telenor. Men det är inte hundra än om den ska betalas för, om jag förstått allt rätt?

Men sen kommer jag heller inte öppna dörren för någon. Heller så svarar jag inte på anonyma eller okända nummer, i alla fall inte utan att ha kollat upp numret. Får väl hoppas på att det iaf inte dimpar ned en faktura.

Edit: Jag kan ju inte säga att det inte finns tv i lägenheten, då min hyresvärd har sin tv i vardagsrummet, som han redan betalar radiojävlarna för.
Senast redigerad av TheMeta 2013-02-24 kl. 23:01.
Citera
2013-02-27, 00:03
Medlem
Ingen? :/
Citera
2013-02-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ingen? :/
Det räcker med att en person i hushållet betalar. Att du är inneboende spelar ingen roll om du bor i samma lägenhet.
Och sedan skulle dom ringa /komma så kan man alltid säga att du köpt den som en present och du har inget sådant hemma.
Citera
2013-02-27, 15:57
Medlem
Jag har en extremt enkel, men viktig fråga:
Bryter inte TV-avgiften mot någon form av internationell lag?
Citera
2013-02-27, 16:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
Det räcker med att en person i hushållet betalar. Att du är inneboende spelar ingen roll om du bor i samma lägenhet.
Och sedan skulle dom ringa /komma så kan man alltid säga att du köpt den som en present och du har inget sådant hemma.

Inneboende kan vara ett eget hushåll beroende på omständigheterna och issåfall så ska den inneboende betala om h*n har TV på rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in