2013-03-10, 21:00
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates1
Flyttade till en ny lägenhet i årsskiftet och tv/radiotjänsten har sedan dess ringt två gånger.

Första samtalet hände ca två veckor efter att jag flyttat in. Tv-tankten frågade påtryckande om jag glömt anmäla min tv hos dem, varpå jag svarade att jag inte äger en tv. Hon bad mig då ringa till dem så snart jag införskaffat mig en tv, jag svarade OK och la på.

Andra samtalet hände igår (lördagkväll.. taskiga tider, ringde säkert i två minuter också tills jag svarade!) den här gången var det en man som först och främst undrade om jag visste vad radio och tv-tjänsten var för något, varpå jag svarade ja. Då sa han att de har sett en registrering den 14 februari där jag köpt en tv från elgiganten, och upplyste mig om att jag måste betala tvlicense för denna. Blev sjukt ställd i den sekunden över var de kan ha fått denna information från. Svarade iaf att jag inte var nöjd med tvn och har sålt den. Mannen sa då "jaha, ja du ser tv via datorn då förstår jag?" varpå jag svarade att jag inte ägde en dator heller.. sedan avslutade vi samtalet eftersom att jag ju påstod att jag varken ägde dator eller tv.

Antar att det bara är en tidsfråga tills de kommer stå utanför min ytterdörr nu.
Jag har kikhål och kommer inte öppna om det är någon jag inte känner, för då antar jag till 99% att det är dem. Hur som helst bor jag på bottenplan med fönster mot vägen, och tittar man in ser man direkt min tv utifrån fönstret. Kan de andvända detta mot mig på någotvis - tex skriva brev och antyda att de sett en tv i mitt vardagsrum etc?

Undrar också hur länge man egentligen kan hålla sig "gömd" från tvtjänsten - hur länge har du som läser lyckats hålla dig borta från dem? Jag menar, förr eller senare haffar de väll en påväg från tvättstugan, eller så väntar de väll utanför dörren tills man måste ut. Måste man släppa in dem om de nu haffar en? Kommer de "hålla på" tills de har tagit en, om de sett tvn genom fönstret? Berätta gärna era historier!

Förstår att endel kan finna inlägget stötande. Jag är 25 år och gga nedskärningar på jobbet får jag endast jobba 50% nu, ungefär hälften av lönen går till hyra och jag känner verkligen inte för att betala avgiften för tvlicense om jag lyckas slippa.

Säg att du gav TVn till farmor och att du numera ej har någon licenspliktig utrustning i hushållet. Du äger ingen dator, du har inget internet (de har inte befogenheter att kolla detta), ingen radio

Ringer de och frågar, konstatera vänligt; jag äger ej någon licenspliktig utrustning och nu måste jag gå ut med hunden så tack och hej. Svara ej när okända nummer ringer och öppna ej dörren om du ej fått anmält att person x kommer över
Citera
2013-03-10, 21:02
Medlem
namgrebs avatar
Tråd infogad.

/MOD
Citera
2013-03-10, 21:03
Medlem
Tack för alla svar!

Måste bara få detta extra bekräftat - om en kontrollant endast ser min tv genom mitt fönster, utan att få tag i mig som kan bekräfta eller säga emot detta, räcker det som bevis och de tar sig rättigheten att skicka ut en betalning?

Känns som en ord mot ord situation.. kontrollanten kanske antyder att det var en tv hon såg, medans jag antyder att hon måste ha blivit bländad av solen, tex..
Citera
2013-03-10, 21:12
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBates1
Tack för alla svar!

Måste bara få detta extra bekräftat - om en kontrollant endast ser min tv genom mitt fönster, utan att få tag i mig som kan bekräfta eller säga emot detta, räcker det som bevis och de tar sig rättigheten att skicka ut en betalning?

Känns som en ord mot ord situation.. kontrollanten kanske antyder att det var en tv hon såg, medans jag antyder att hon måste ha blivit bländad av solen, tex..

Det tror jag def. kan raknas som bevis ja. Kanns val ratt troligt att de isf tar ett foto pa tv'n alt. tar dit annan person som kan intyga att det ar en TV och inte " blandad av solen".
Citera
2013-03-10, 21:38
Medlem
hatchets avatar
Du är skyldig att själv anmäla ditt innehav. Att inte anmäla innehav är brottsligt och bestraffas med böter (även om det i praktiken sällan utdöms).

Har du kontrollanter som ser en TV genom fönstret kommer du få en räkning. Beslut av radiotjänst i Kiruna AB (RIKAB) är lika bindande som av en myndighet. Med det menas att du är skyldig att betala avgiften om RIKAB beslutat att du är skyldig att betala.

Du kan överklaga beslutet, men måste fortsätta betala tills en domstol ändrat beslutet. Betalar du inte kan RIKAB gå direkt till Kronofogdemyndigheten för verkställighet. Dvs. det krävs inget betalningsföreläggande.

För övrigt. Jäkla tattarfasoner att inte betala licensavgiften !
Citera
2013-03-11, 00:35
Medlem
d01shs avatar
Känns det inte lite halvlurigt med ifall man verkligen får titta in genom folks fönster? Visst att om det är väl synligt utan att man behöver anstränga sig eller trycka ansiktet mot rutan. Känns lite som att fönstertittande inte är helt okej.

Så hur ligger det till med fönstertittande? Är det okej enligt lagen?

Citat:
Ursprungligen postat av hatchet
För övrigt. Jäkla tattarfasoner att inte betala licensavgiften !
Licensavgiften täcker ju i princip varje kotte nu vare sig man har tv eller ej, eftersom dator räknas in. Och då tycker jag verkligen inte det är några "tattarfasoner" längre.
Citera
2013-03-11, 05:10
Medlem
bjornebarns avatar
Tänkte bara berätta vad som hände min flickvän. Hon är utländsk medborgare och vi har bott tillsammans i Sverige i några år och aldrig hört något från radio- och TV-tjänst, trots köp av TV och flyttanmälan osv. När min flickvän förlängde sitt temporära uppehållstillstånd till ett permanent UT fick hon dock hem en informationsfolder och en räkning från rånartjänst. Allt var självklart skrivet på svenska och sammanträffandet med att hon precis hade fått permanent UT går inte att ignorera. Jag har för övrigt inte fått något skickat i mitt namn från dem, trots att vi bor tillsammans.

Rånartjänst verkar alltså skicka ut räkningar på måfå till sådana människor som de tror inte kan svenska så bra, bara för att hoppas att de skall se en räkning och bara betala den...
Citera
2013-03-11, 08:37
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Tänkte bara berätta vad som hände min flickvän. Hon är utländsk medborgare och vi har bott tillsammans i Sverige i några år och aldrig hört något från radio- och TV-tjänst, trots köp av TV och flyttanmälan osv. När min flickvän förlängde sitt temporära uppehållstillstånd till ett permanent UT fick hon dock hem en informationsfolder och en räkning från rånartjänst. Allt var självklart skrivet på svenska och sammanträffandet med att hon precis hade fått permanent UT går inte att ignorera. Jag har för övrigt inte fått något skickat i mitt namn från dem, trots att vi bor tillsammans.

Rånartjänst verkar alltså skicka ut räkningar på måfå till sådana människor som de tror inte kan svenska så bra, bara för att hoppas att de skall se en räkning och bara betala den...

Haha vad spännande. Min fru får sitt permanenta UT nu i september så vi får se om Rånartjänst kommer försöka sig på något då.

Tror dock inte det eftersom vi är gifta sen några år tillbaka och således borde vårat hushåll blivit uppvaktat långt tidigare om vi var i blickfånget.

Dom ringde ca tre dagar efter att jag skaffade henne ett mobilabonnemang (i mitt namn) och frågade efter mig. Min fru, så vid det laget inte talade supermycket svenska, räckte förvånat över luren till mig och mycket riktigt...

"Hej, jag heter XXX och ringer från Rånartjänst"
"Hej" *KLICK*

Dom försökte ringa kvällen efter igen men då tryckte vi bort samtalet och nu har två år av lugn förflutit.
Citera
2013-03-11, 09:30
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Ja, det stämmer faktiskt. Min förra fru ringde de max två månader efter hon kommit hit. De ville skicka "information" och bifogade en faktura. När hon fick PUT började de trakassera henne igen och när hon fick svenska passet hörde de av sig igen. Sammanträffande?
Citera
2013-03-11, 11:32
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontravibrationer
Jag antar att det finns en del juridiskt kunniga personer på detta forum.

Jag undrar: är det verkligen lagligt att belägga teknisk utrustning med TV-avgift, förutom själva TV-apparaten?

Radiotjänst har här i värsta Piratstil kapat hela den tekniska utvecklingen. Internet är uppbyggt av andra än Radiotjänst. Programvarorna för att kunna se streamingmedia är framtagen av andra än Radiotjänst.
I stort sett varje hushåll har idag någon form av nätuppkoppling och iom operativsystem-skaparnas ”välvilja” finns det även programvaror som möjliggör streamingmottagning.
SVT och/eller Radiotjänst beslutar då att lägga ut sina program för publikt tittande på ett media och forum som de inte har något som helst med att göra. Inte har varit med och utveckla, inte har betalat för, och ska ha betalt. Kan det verkligen vara lagligt?

Ponera att man i framtiden kan ta emot rörliga bilder i sin GPS: ska den då avgiftsbeläggas? Internetanslutna projektorglasögon mmmm
Om jag ej önskar betala avgift, måste jag alltså avstå att ha en dator, avstå från internet, avstå från att ha en telefon med teknik som möjliggör rörliga bilder. Dvs jag måste kyssa hela den tekniska revolutionen adjö och bli en grottmänniska a la' 1950.

2§ En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

TV betyder som bekant, Television vilket är en helt annan teknik än Internet använder. Lagen säger att även om utrustningen kan användas till annat........ Utrustningen är skapad för att användas till annat. Jobs och Gates med offantligt många fler satt nog inte och tänkte: det här blir bra för SVT och deras licenspengar.

Här kommer alltså en statligt organ och kapar, värre än PirateBay någonsin gjort.

Jag frågar därför bättre vetande jurister: Är det lagligt? Kan det stoppas? Är det maktmissbruk?

Läs detta på SvD

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...ke_7979288.svd
Citera
2013-03-11, 19:59
Medlem
victor.bs avatar
Får dom ringa från dolt nr? Det gjorde dom till min flickvän och frågade om hon hade en dator med internet.
Citera
2013-03-11, 20:58
Skulle det rent tekniskt/lagligt gå att öppna ett företag som erbjuder kunderna att man står som ägare för deras "licenspliktiga tv-mottagare" för en slant långt under radiotjänstens? säg en 500kr om året.
Hur ser det ut rent juridiskt?
Nåt för Flashback att ta tag i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in