2011-07-06, 22:27
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Hur kommer det sig att de flesta kyrkor/samfund/personer ändrar sig med tiden om det är så glasklart allting?
Katolska kyrkan t.ex. talade om ett helvete i över tusen år innan Johannes Paulus II för cirka 10 år sen påpekade att detta enbart är en symbolisk plats. Eller svenska kyrkan som numera tillåter kvinnliga homosexuella präster. För att ta två exempel.
Det finns alltså ingen som har någon sanning, dvs kan tolka bibeln korrekt? Lyckat gjort av gud att få ut sitt budskap isåfall.
Katolska kyrkan t.ex. talade om ett helvete i över tusen år innan Johannes Paulus II för cirka 10 år sen påpekade att detta enbart är en symbolisk plats. Eller svenska kyrkan som numera tillåter kvinnliga homosexuella präster. För att ta två exempel.
Det finns alltså ingen som har någon sanning, dvs kan tolka bibeln korrekt? Lyckat gjort av gud att få ut sitt budskap isåfall.

Allt är glasklart men sanningen är inte alltid drivkraften. Det finns andra drivkrafter. Men Katolska kyrkan talar fortfarande om ett helvete. Du behöver läsa på bättre. Kolla noga vad som sägs i katolska kyrkans senaste katekes!
Att svenska kyrkan nu tillåter homosexuella präster har inget med Bibeln att göra utan beror på att man ger efter för det världsliga trycket. Den förre ärkebiskopen K.G. Hammar förkastade det mesta av bibeln, också det mesta av NT. Jag vet för jag har hans bok om detta. Bibeln får enligt honom säga vad den vill för han och hans kyrka följer bara det som för tillfället passar dem.
Så det skulle inte finnas någon sanning? Det skulle ju innebära att Jv inte alls måste ha sanningen, som du och andra tänker er. Det skulle ju kunna vara någon annan rörelse, t o m en kyrka eftersom du här säger att Bibeln inte räcker eftersom den enligt dig är otydlig!
Men fortfarande gäller att när man talar om Jv så är det deras anspråk som skall granskas i sömmarna. Hur det är med de andra är i det sammanhanget irrelevant. Jv vinner inget på att rikta uppmärksamheten bort från sig själva.
(tar inte riktigt det här med religion så seriöst, tyvärr alla hjärntvättade personer där ute) jag vet inte riktigt varför jag skrattade men på nåt sätt var det bara kul i mina öron :P