Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Hur kommer det sig att de flesta kyrkor/samfund/personer ändrar sig med tiden om det är så glasklart allting?

Katolska kyrkan t.ex. talade om ett helvete i över tusen år innan Johannes Paulus II för cirka 10 år sen påpekade att detta enbart är en symbolisk plats. Eller svenska kyrkan som numera tillåter kvinnliga homosexuella präster. För att ta två exempel.

Det finns alltså ingen som har någon sanning, dvs kan tolka bibeln korrekt? Lyckat gjort av gud att få ut sitt budskap isåfall.

Allt är glasklart men sanningen är inte alltid drivkraften. Det finns andra drivkrafter. Men Katolska kyrkan talar fortfarande om ett helvete. Du behöver läsa på bättre. Kolla noga vad som sägs i katolska kyrkans senaste katekes!

Att svenska kyrkan nu tillåter homosexuella präster har inget med Bibeln att göra utan beror på att man ger efter för det världsliga trycket. Den förre ärkebiskopen K.G. Hammar förkastade det mesta av bibeln, också det mesta av NT. Jag vet för jag har hans bok om detta. Bibeln får enligt honom säga vad den vill för han och hans kyrka följer bara det som för tillfället passar dem.

Så det skulle inte finnas någon sanning? Det skulle ju innebära att Jv inte alls måste ha sanningen, som du och andra tänker er. Det skulle ju kunna vara någon annan rörelse, t o m en kyrka eftersom du här säger att Bibeln inte räcker eftersom den enligt dig är otydlig!

Men fortfarande gäller att när man talar om Jv så är det deras anspråk som skall granskas i sömmarna. Hur det är med de andra är i det sammanhanget irrelevant. Jv vinner inget på att rikta uppmärksamheten bort från sig själva.
Citera
2011-07-06, 23:01
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Allt är glasklart men sanningen är inte alltid drivkraften. Det finns andra drivkrafter. Men Katolska kyrkan talar fortfarande om ett helvete. Du behöver läsa på bättre. Kolla noga vad som sägs i katolska kyrkans senaste katekes!
Du gillar att lägga ord i mun på folk förstår jag. Citera gärna där jag säger att de inte talar om ett helvete.

Du kanske gör detsamma när du läser bibeln?

EDIT: Sen kan du gärna citera där jag säger att Jv måste ha saninngen.
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det skulle ju innebära att Jv inte alls måste ha sanningen, som du och andra tänker er. Det skulle ju kunna vara någon annan rörelse, t o m en kyrka eftersom du här säger att Bibeln inte räcker eftersom den enligt dig är otydlig!
Men det kanske bara står på din datorskärm?
Senast redigerad av breakthebutterfly 2011-07-06 kl. 23:04.
Citera
2011-07-06, 23:56
Medlem
Jippa86s avatar
Det finns ju läkare och forskare som är jv och dom hittar alternativ istället för att man ska få blod. Jag vet en som förlorade sitt ben och nästan allt blod i kroppen i en bilolycka men han vägrade ta emot blod och han överlevde ändå fast han egentligen skulle varit död enligt många här för att han inte fick blod. Man måste inte få blod för att överleva det finns alternativ som antagligen inte nämns av läkare för det är dyrt osv men det finns.
Citera
2011-07-07, 07:50
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Och jag är förvånad över att DU inte känner till att ibland kan endast blod rädda liv, förlorar man det mesta av sitt blod räcker det inte med ersättningsmedel!
Din okunnighet är verkligen skrämmande!
Men så blir det när man helt och hållet litar på en organisation som sorterar bort fakta som är obekväma för deras åsikter.
Men snälla människa, det här är artiklar jag har läst i läkartidningar. Jag litar 1000 gånger mer på vad läkare och kirurger skriver i läkartidningar än vad du hasplar ur dig. Din okunnighet är, om något, ytterst skrämmande! Du lever i det förgågna.

Kontentan av det hela är: Ska vi lyda Gud eller inte? Är det Gud som vet vad som är bäst för oss eller inte? Vem om inte Gud kan återuppväcka de döda? Ska man köra över Gud och genom att bryta hans lag om blodet?

(Apostlagärningarna 15:28-29) "28 Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: 29 att ni avhåller er [...] från blod [...] Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”"

avhålla: att avstå, hindra, hejda, avvärja, hålla borta från, försaka, undvika
Senast redigerad av Julistaja 2011-07-07 kl. 07:59.
Citera
2011-07-07, 08:03
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jippa86
Det finns ju läkare och forskare som är jv och dom hittar alternativ istället för att man ska få blod. Jag vet en som förlorade sitt ben och nästan allt blod i kroppen i en bilolycka men han vägrade ta emot blod och han överlevde ändå fast han egentligen skulle varit död enligt många här för att han inte fick blod. Man måste inte få blod för att överleva det finns alternativ som antagligen inte nämns av läkare för det är dyrt osv men det finns.

Precis detta jag försöker få Gitte att fatta, men hon har fastnat i samma gamla hjulspår. Trots framsteg inom läkarvetenskapen och medicin så blundar hon konsekvent för att det finns alternativ som faktiskt är mångt och mycket effektivare än en blodtransfusion, t ex Cellsaver (återanvänder, renar och för tillbaka ditt blod i ett slutet system) eller erytropoietin (används för att stimulera produktionen av röda blodkroppar) som man vid flertalet tillfällen har med framgång använt på människor, allt från spädbarn till gamla.
Citera
2011-07-07, 08:13
Bannlyst
För ett par veckor sen skulle jag o en polare in till nån affär [Insert Random Store] då en snubbe runt 50 årsåldern kommer fram till oss och frågar vart Second hand butiken [Insert Random Store] ligger, vi säger att vi inte har någon aning tyvärr, då börjar snubben prata på engelska om hur gud är allas fader osv osv, jag står där och kan inte hålla mig för skratt (tar inte riktigt det här med religion så seriöst, tyvärr alla hjärntvättade personer där ute) jag vet inte riktigt varför jag skrattade men på nåt sätt var det bara kul i mina öron :P
Citera
2011-07-07, 08:28
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJinx
Visst finns det många medicinska ingrepp man kan klara av utan blod. Det finns många bra sidor av att slippa blodtransfusion, tex minskad infektionsrisk och snabbare återhämtning.

Men i vissa fall, tex vid gulsot hos nyfödda barn, där man redan använd sig av fototerapi alternativt IVig är det bara blodtransfusion som kan hjälpa barnet. Går då JV-föräldrar med på det? Nej, de låter barnet hellre dö för sin tros skull. Som tur är har vi en förståndig socialstyrelse som kan ta vårdnaden av föräldrarna om det visar sig vara nödvändigt för att rädda barnet.

Förbudet mot blod är och förblir en förkastlig lära som bara skapar ont.

Älskar man sitt barn om man låter barnet dö eftersom bibeln ska bestämma? Det är så jävla sjukt allt med denna religion att man bara vill spy.
Citera
2011-07-07, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jippa86

Nåja, nu är det så att jag hade en nära anhörig, ett JV, som behövde en livräddande operation.
Och familjen kontaktade ett av dessa JV som är läkare, och dessutom expert inom detta speciella område.
Han lovade att hjälpa till så det kunde bli en blodfri operation.
Men, efter att ha satt sig in i fallet, så blev hans utlåtande att det var omöjligt att operera utan blod i just detta fallet, eftersom det gällde ett väldigt blödningsbenäget områden.

OBS slutsats av en JV-läkare och expert på området.

Patienten fick aldrig någon operation, och dog kort därefter.
Citera
2011-07-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Precis detta jag försöker få Gitte att fatta, men hon har fastnat i samma gamla hjulspår. Trots framsteg inom läkarvetenskapen och medicin så blundar hon konsekvent för att det finns alternativ som faktiskt är mångt och mycket effektivare än en blodtransfusion, t ex Cellsaver (återanvänder, renar och för tillbaka ditt blod i ett slutet system) eller erytropoietin (används för att stimulera produktionen av röda blodkroppar) som man vid flertalet tillfällen har med framgång använt på människor, allt från spädbarn till gamla.

Det blundar jag inte alls för, men jag vet, i motsats till dig, att detta inte gäller i alla lägen.
Citera
2011-07-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Du gillar att lägga ord i mun på folk förstår jag. Citera gärna där jag säger att de inte talar om ett helvete.

Du kanske gör detsamma när du läser bibeln?

EDIT: Sen kan du gärna citera där jag säger att Jv måste ha saninngen.

Men det kanske bara står på din datorskärm?

I den nu gällande katolska katekesen, som trycks hela tiden efter behov, står det i stycke 1035:

"Kyrkans lära bekräftar att det finns ett helvete och att det varar för evigt. Själarna i dem som dör i dödssyndens tillstånd kommer omecdelbart efter döden ned i helvetet, där de lider helvetets kval."

Kyrkan har alltså inte alls relativiserat läran om helvetet. Man har inte gjort den till något symboliskt som du skrev att påven påstått. Det har han inte alls påstått, varken för 10 år sedan eller senare.

Så var det med den saken.

Eftersom du hela tiden försvarar Jv drar man slutsatsen att du menar att de har sanningen. Du får gärna förneka att du tror det. Vill du det?
Citera
2011-07-07, 15:31
Medlem
Citat:
Men snälla människa, det här är artiklar jag har läst i läkartidningar. Jag litar 1000 gånger mer på vad läkare och kirurger skriver i läkartidningar än vad du hasplar ur dig. Din okunnighet är, om något, ytterst skrämmande! Du lever i det förgågna.

Kontentan av det hela är: Ska vi lyda Gud eller inte? Är det Gud som vet vad som är bäst för oss eller inte? Vem om inte Gud kan återuppväcka de döda? Ska man köra över Gud och genom att bryta hans lag om blodet?

(Apostlagärningarna 15:28-29) "28 Den heliga anden och vi själva har nämligen beslutat att inte lägga någon ytterligare börda på er utöver detta nödvändiga: 29 att ni avhåller er [...] från blod [...] Om ni omsorgsfullt tar er till vara för detta, skall ni ha framgång. Må ni få vara vid god hälsa!”"

Snälla människa, åberopa inte Läkartidningar! Du har läst allt du kommer med i stympade citat från JVs litteratur. Ta vår svenska Läkartidningen, t ex. Det har aldrig stått i den att blod inte behövs, och det har inte stått i någon annan seriös källa heller. Det finns situationer då bara blod kan rädda liv, och det är läkarvetenskapens absoluta ståndpunkt, både tidigare och nu. Din okunnighet är skrämmande. Ja så går det när man bara har filtrerade publikationer som sin informationskälla.

För övrigt hade det varit klädsamt av dig om du erkänt att Jv-ledningens dubbelmoral i blodfrågan är hyckleri. Du måste ju veta att vissa blodbeståndsdelar kan tolereras av Jv, enligt Vakttornet 15 oktober 1978 t o m med stöd av en bibeltext, Luk. 6:1-5.
Citera
2011-07-07, 15:34
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:

Det där handlade om att äta blod. Blodtransfusion vid operation för att rädda liv är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in