Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-05, 22:09
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Men olyckor och förlossningar är väl verkligen inga "extremfall"?
Dessutom finns det även planerade operationer, som kirurger som brukar operera blodfritt, inte vågar utföra om de är bundna vid ett löfte att inte använda blod.
När det gäller en svår blodförlust så är det viktigaste att man återställer vätskevolymen. Blodet består faktiskt av 50% vatten, sen finns det röda och vita blodkroppar osv. När man förlorar mycket blod, ser kroppen själv till att stora reserver av blodkroppar strömmar in i kärlsystemet och den påskyndar också framställningen av nya blodkroppar. Men vätskevolymen måste upprätthållas och det behöver inte avhjälpas nödvändigtvis med en blodtransfusion för det finns gott om olika former av plasmaersättningsmedel som inte innehåller något blod och det kan användas för att fylla detta behov utan att använda så mycket som en droppe blod från en blodtransfusion. Jag är förvånad över att du inte känner till detta.

Citat:
Och givetvis hade jag inte skrivit mitt svar, om inte du i ditt inlägg hade försökt ge sken av att blod ALDRIG behövs.
Läs mitt svar ovan.

Citat:
Jag ser det tyvärr inte som att DSK forskar i Guds ord för vårt, eller JVs, bästa.
Om så hade varit fallet så hade man varit mer försiktig, sett till att 'ha mer på fötterna', innan man påstod sig ha "Sanningen" i någon fråga.
Det står dig fritt att tycka så.

Citat:
Du svarade fö aldrig på min fråga om att ge DSK just det rådet, att ha mer på fötterna!
Du anser tydligen, i likhet med andra JV, att DU har rätt att ställa frågor, och kräva svar, samtidigt som du har rätt att själv vägra att svara på frågor!
Fanns ingen anledning att besvara dig då det inte hade lett till något konstruktivt. Har läst dina gamla inlägg och det är samma visa om och om igen trots att åtskilliga personer precis som jag har förklarat på ett noggrannt sätt att t ex varför blod inte behövs. Vad angår DSK så har dom mitt fulla stöd och jag litar till 110% på deras beslut.

Citat:
Och ang dina frågor till mig, så är det givetvis så att min religiösa tillhörighet är helt OT i en tråd som handlar om JV.
Snygg undanmanöver där. Visst är det tryggt att sitta i mörkret och skjuta på andra människors samfund och tro utan att själv behöva ställas i ljuset och bli granskad? Ditt svar här visar att du är en feg och ynklig människa. Tack för mig.
Citera
2011-07-05, 22:20
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizen.kall
Att måla upp ett mardrömslikt scenario där 99.9% av alla människor skall mördas och ligga strödda på gatorna utan att få en värdig begravning och sedan säga att detta är konsekvensen av att man inte följer minsta befallning som står i Vakttornet, det låter väldigt likt ett hot det. Om gud inte vill att någon skall dö så dödar han väl ingen?. Var drar man gränsen för när man följer dessa "höga" normer? Inte ens du kan följa dessa normer till fullo.
Sorry. Det står i Bibeln att den som inte vill lyssna till Gud och göra hans vilja ska bli förintad. Att du tar det som ett hot visar ju bara att du inte vill lyda Gud. Gud har skapat jorden, han har skapat människan. Han har således rätt att göra vad han vill med sin skapelse, precis vad han vill. MEN!! Gud är inte en orättvis Gud. Han låter alla få en ärlig chans att visa på vilken fot de står. Gud kan också läsa människors hjärtan, han har ju trots allt skapat oss!! Om Gud vill att jorden ska bebos av människor som uppskattar vad Gud gör för dom så får han göra som han vill. Det finns ju liksom ingen som kan hindra honom. Varför ska han låta otacksamma människor som inte ens uppskattar det han har gjort för dom eller inte ens vill lyssna till hans goda råd få leva i paradiset?

Om du har en lägenhet och du lånar ut den helt gratis till några människor. 2 sköter sig exemplariskt medan de andra 2 missköter din lägenhet, trashar den och uttnyttjar dig. Vilka vill du ska bo kvar? De som sköter sig och uppskattar din lägenhet eller de som inte uppskattar din generositet?
Citera
2011-07-05, 22:41
Medlem
MrJinxs avatar
Visst finns det många medicinska ingrepp man kan klara av utan blod. Det finns många bra sidor av att slippa blodtransfusion, tex minskad infektionsrisk och snabbare återhämtning.

Men i vissa fall, tex vid gulsot hos nyfödda barn, där man redan använd sig av fototerapi alternativt IVig är det bara blodtransfusion som kan hjälpa barnet. Går då JV-föräldrar med på det? Nej, de låter barnet hellre dö för sin tros skull. Som tur är har vi en förståndig socialstyrelse som kan ta vårdnaden av föräldrarna om det visar sig vara nödvändigt för att rädda barnet.

Förbudet mot blod är och förblir en förkastlig lära som bara skapar ont.
Citera
2011-07-05, 22:46
Medlem
citizen.kalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Sorry. Det står i Bibeln att den som inte vill lyssna till Gud och göra hans vilja ska bli förintad. Att du tar det som ett hot visar ju bara att du inte vill lyda Gud. Gud har skapat jorden, han har skapat människan. Han har således rätt att göra vad han vill med sin skapelse, precis vad han vill. MEN!! Gud är inte en orättvis Gud. Han låter alla få en ärlig chans att visa på vilken fot de står. Gud kan också läsa människors hjärtan, han har ju trots allt skapat oss!! Om Gud vill att jorden ska bebos av människor som uppskattar vad Gud gör för dom så får han göra som han vill. Det finns ju liksom ingen som kan hindra honom. Varför ska han låta otacksamma människor som inte ens uppskattar det han har gjort för dom eller inte ens vill lyssna till hans goda råd få leva i paradiset?

Om du har en lägenhet och du lånar ut den helt gratis till några människor. 2 sköter sig exemplariskt medan de andra 2 missköter din lägenhet, trashar den och uttnyttjar dig. Vilka vill du ska bo kvar?
De som sköter sig och uppskattar din lägenhet eller de som inte uppskattar din generositet?

Den illustrationen är bara absurt i sammanhanget. För det första så bara för någon som lånar en lägenhet missköter sig så ger detta mig inte rättighet att mörda dem. För det andra så kan man inte jämföra helt vanliga människor med någon som är rent ond. Bara för att man inte tror på den tolkning av gud som vakttornet lär ut, så behöver man inte vara någon som bara trashar jorden och utnyttjar gud.

En rättvis gud skulle inte sätta upp krav för existens som ingen kan nå upp till. Det är ju som att ställa upp ett ultimatum för sina barn och säga att det måste betala en hyra som de ej har råd med, annars så slår man ihjäl dem! Man är ju inte orättvis för man ger ju dem en ärlig chans att betala. Helt befängt.
Citera
2011-07-05, 22:50
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
=Julistaja]Sorry. Det står i Bibeln att den som inte vill lyssna till Gud och göra hans vilja ska bli förintad. Att du tar det som ett hot visar ju bara att du inte vill lyda Gud. Gud har skapat jorden, han har skapat människan. Han har således rätt att göra vad han vill med sin skapelse, precis vad han vill. MEN!! Gud är inte en orättvis Gud. Han låter alla få en ärlig chans att visa på vilken fot de står. Gud kan också läsa människors hjärtan, han har ju trots allt skapat oss!! Om Gud vill att jorden ska bebos av människor som uppskattar vad Gud gör för dom så får han göra som han vill. Det finns ju liksom ingen som kan hindra honom. Varför ska han låta otacksamma människor som inte ens uppskattar det han har gjort för dom eller inte ens vill lyssna till hans goda råd få leva i paradiset?

Detta är inget svar du lämnar till citizen.kalls fråga. Vad du skriver ovan och vad sällskapet skriver i sin litteratur är 2 vitt skilda ting. Enligt sällskapet skall, precis som citizen.kall skriver 99.9% av mänskligheten avrättas och spridas som gödsel över jorden.

Om det är som du skriver att gud är rättvis och jorden skall bebos av folk som uppskattar honom osv - hur kan sällskapet veta att bara jv kommer att överleva harmageddon???

Frågan till dig blir också (i och med att du litar på DSK till 110%):

Hur kan du veta att bara JV överlever harmageddon och resterande 99.9% av befolkningen kommer att avrättas???
Citera
2011-07-05, 23:49
Medlem
Citat:
När det gäller en svår blodförlust så är det viktigaste att man återställer vätskevolymen. Blodet består faktiskt av 50% vatten, sen finns det röda och vita blodkroppar osv. När man förlorar mycket blod, ser kroppen själv till att stora reserver av blodkroppar strömmar in i kärlsystemet och den påskyndar också framställningen av nya blodkroppar. Men vätskevolymen måste upprätthållas och det behöver inte avhjälpas nödvändigtvis med en blodtransfusion för det finns gott om olika former av plasmaersättningsmedel som inte innehåller något blod och det kan användas för att fylla detta behov utan att använda så mycket som en droppe blod från en blodtransfusion. Jag är förvånad över att du inte känner till detta.

Läs mitt svar ovan.

Fanns ingen anledning att besvara dig då det inte hade lett till något konstruktivt. Har läst dina gamla inlägg och det är samma visa om och om igen trots att åtskilliga personer precis som jag har förklarat på ett noggrannt sätt att t ex varför blod inte behövs. Vad angår DSK så har dom mitt fulla stöd och jag litar till 110% på deras beslut.

Snygg undanmanöver där. Visst är det tryggt att sitta i mörkret och skjuta på andra människors samfund och tro utan att själv behöva ställas i ljuset och bli granskad? Ditt svar här visar att du är en feg och ynklig människa. Tack för mig.

Samma visa? Det är du som hela tiden kommer med ditt ohållbara vakttornstugg. Du visar att du inte är insatt i blodfrågan. Du bara papegojar vad din ledning skrivit i er litteratur. Skaffa och LÄS den HELT FÄRSKA 594-sidiga boken ALTERNATIVES TO BLOOD TRÁNSFUSION IN MEDICINE, second edition, utgiven av europeisk medicinsk expertis detta år 1911. Där framgår det tydligt att det fortfarande finns åtskilliga situationer då blod krävs för att rädda liv. I dessa fall räcker det ingalunda med att återställa vätsebalansen. Din okunnighet är skrämmande.

Attt du litar på Den Styrande Kretsen till 100% innebär att du godkänner deras hyckleri i blodfrågan: att vissa blodbeståndsdelar kan tolereras, t o m med en hänvisning till Luk. 6:1-5, men inte andra. Detta skrymteri ligger i nivå med fariseernas dubbelmoral om sabbaten, som Jesus fördömde. Stackars dig på domens dag.

Här är det Jvs uppfattningar som granskas, och det är fullständigt betrydelselöst i sammanhanget hur det förhåller sig med andra och deras tro. Men när Jv, som attackerar allt och alla, kommer i svårigheter, vill man ALLTID rikta uppmärksamheten åt andra håll så att man slipper att tackla sina egna påtagliga svårigheter. Det har ingen som helst bäring på Jvs pompösa anspråk hur det är fatt med andra och deras tro. Jv kommer med sina unika anspråk, och om de är ohållbara så är de det totalt oberoende av hur det är med andras tro. När Jv kommer med kontraangrepp, som om det skulle rädda Jvs tro, i stället för att tackla svårigheterna, visar de bara att de är ynkliga människor. Och detta är regel, inte undantag. Tack för mig.
Citera
2011-07-06, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Gud godtar först polygami men senare vill han att männen ska en fru var. I Mose lag fick man hämnas och till och med mörda som hämnd. Jämför med Jesus tal om att inte ta till svärdet. För att ta två exempel.

Om man tror sig vinna evigt liv blir väl dock det viktigare?

Det här håller sannerligen inte. Bibeln innehåller inga fel, men det finns en gradvis utvidgning av uppenbarelsen. Nu har Bibeln variy fullständig i nästan 2000 år. Inte går det att ursäkta feltolkningar av Bibeln med hänvisning till att det skedde en utveckling av uppenbarelsen i Bibeln. Nu när uppenbarelsen avslutad tillkommer det oss att acceptera uppenbarelsen på sin höjdpunkt. Att vackla fram och tillbaka om denna, som Jv gjort under sin historia, är allt annat än ett bra argument för att de har "sanningen".

Att "tro sig vinna evigt liv" är inte det viktigaste om denna tro är fel och missriktad. I kyrkorna tror man mycket och agerar också för att man "tror sig vinna evigt liv". Jv är mycket tydliga i sin uppfattning att detta ALLS INTE RÄCKER. Och då räcker det självfallet inte heller när det gäller Jv...
Citera
2011-07-06, 11:21
Medlem
Citat:

Tack för mig.

Och jag är förvånad över att DU inte känner till att ibland kan endast blod rädda liv, förlorar man det mesta av sitt blod räcker det inte med ersättningsmedel!
Din okunnighet är verkligen skrämmande!
Men så blir det när man helt och hållet litar på en organisation som sorterar bort fakta som är obekväma för deras åsikter.
Citera
2011-07-06, 11:36
Medlem
Citat:
Jag ser det tyvärr inte som att DSK forskar i Guds ord för vårt, eller JVs, bästa.
Om så hade varit fallet så hade man varit mer försiktig, sett till att 'ha mer på fötterna', innan man påstod sig ha "Sanningen" i någon fråga.

Julistaja:

Om vi håller oss till blodfrågan, så kan man väl knappast säga att DSK "har så mycket på fötterna" när de tar sig rätten att godtyckligt bestämma vilka blodbeståndsdelar som enskilda JV får lov att ta emot, och vilka de inte får lov att ta?

Och nu pratar JV dessutom gärna om det 'konstgjorda blod' som är tillåtet, men som i grunden består av röda blodkroppar som behandlats.

Om budet att 'avhålla sig från blod' även gäller medicinskt bruk, så är JV med DSK i spetsen väldigt långt ifrån att följa detta bud.

Nej, i stället borde de antingen tillåta ALLA bloddelar, eller förbjuda ALLA sådana delar.
Allt annat är ohållbart!

Nu tror jag ju inte att det gäller medicinskt bruk, utan endast att man inte ska äta blod.
Citera
2011-07-06, 15:07
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det här håller sannerligen inte. Bibeln innehåller inga fel, men det finns en gradvis utvidgning av uppenbarelsen. Nu har Bibeln variy fullständig i nästan 2000 år. Inte går det att ursäkta feltolkningar av Bibeln med hänvisning till att det skedde en utveckling av uppenbarelsen i Bibeln. Nu när uppenbarelsen avslutad tillkommer det oss att acceptera uppenbarelsen på sin höjdpunkt. Att vackla fram och tillbaka om denna, som Jv gjort under sin historia, är allt annat än ett bra argument för att de har "sanningen".

Att "tro sig vinna evigt liv" är inte det viktigaste om denna tro är fel och missriktad. I kyrkorna tror man mycket och agerar också för att man "tror sig vinna evigt liv". Jv är mycket tydliga i sin uppfattning att detta ALLS INTE RÄCKER. Och då räcker det självfallet inte heller när det gäller Jv...
Hur kommer det sig att de flesta kyrkor/samfund/personer ändrar sig med tiden om det är så glasklart allting?

Katolska kyrkan t.ex. talade om ett helvete i över tusen år innan Johannes Paulus II för cirka 10 år sen påpekade att detta enbart är en symbolisk plats. Eller svenska kyrkan som numera tillåter kvinnliga homosexuella präster. För att ta två exempel.

Det finns alltså ingen som har någon sanning, dvs kan tolka bibeln korrekt? Lyckat gjort av gud att få ut sitt budskap isåfall.
Citera
2011-07-06, 16:08
Medlem
Citat:
Du borde hänga med mer i utvecklingen när det gäller läkarvetenskap och kirurgi. Redan på 70-talet kunde man utföra öppen hjärtkirurgi (och så många andra kirurgiska ingrepp) utan att använda så mycket som en droppe blod. Det finns idag kirurgredskap med laser som både skär och försluter blodkärl med laser så att det blir minimalt med blodförlust.

Det är sant att vi vägrar ge våra barn blodtransfusion men å andra sidan så brukar vi gärna blodfria alternativ. Vi har ju t o m en sjukhuskommitté i varje land som samarbetar med läkare och lägger fram olika blodfria alternativ som är helt riskfria och minst lika effektiva (om inte effektivare) som blodtransfusioner. Det är ju inte så att vi bara tvärvägrar att ge våra barn hjälp. Det här argumentet håller inte i dagsläget då det finns så många olika blodfria alternativ att tillgå.

Dessutom är det ett välkänt faktum att man tillfrisknar mycket snabbare utan blodtransfusion. Det medför m a o mycket mindre komplikationer med de blodfria alternativ som sjukhusen erbjuder. På Linköpings Universitetssjukhus så föredrar t ex kirurgerna blodfria alternativ för de vet att det ger bättre resultat. Häng med i utvecklingen vettja!

Tyvärr är det som vanligt med dig att det är du som inte följer med! Exemplen från USA och GB är från senare år..Att du hämtar din (des)information från Jv:s littereratur är ju så uppenbart när man vet att det Jv påstår endast är användbart i undantagsfall. Men du anser som vanligt att den yrande kretsen i Brooklyn vet bättre än läkarvetenskapen.
Citera
2011-07-06, 21:20
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
Det finns alltså ingen som har någon sanning, dvs kan tolka bibeln korrekt? Lyckat gjort av gud att få ut sitt budskap isåfall.

Misslyckandet kan då ledas till att Bibeln faktiskt är ett fullt mänskligt verk med dess begränsningar samt att Gud också är ett mänskligt påhitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in