Flashback bygger pepparkakshus!
2011-07-21, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
I det första århundradet så organiserades de första kristna genom en styrande krets i Jerusalem i vilken apostlarna (smorda med helig ande) ingick i och på precis samma sätt organiseras vi genom styrande kretsen med smorda kristna i Brooklyn. Gud har alltid organiserat sitt folk. Gud har också alltid använt sig av människor för att organisera sitt folk, och dessa människor har alltid grundat sig på Guds ord, precis som vi gör. Bibeln är en jättebra grund men precis som de första kristna behövde någon som organiserade predikoverksamheten och ge ut andlig "mat i rätt tid", så behöver också vi också detta. (Matt 24:45)

Påven är en auktoritet för katolikerna. Jag gissar att du själv har svårt acceptera denna auktoritet.
Citera
2011-07-21, 11:18
Medlem
Citat:
Har aldrig påstått ingen har rätt att argumentera emot min tro. Lägg bara ner dina insinuationer. Varför försöker du tolka in saker och ting som jag aldrig har påstått? Är du så desperat över att få rätt i din sak så att du går till sådana ytterligheter att du lägger till saker i mina ord som inte finns där?

Förövrigt kan man då fråga - och vi utgår nu från Eberhards liknelse - är en lampa, en skruv eller en koppartråd en bil? Har de någonsin varit en bil? Är det inte så att de är fraktioner av en bil?

P.S Apropå din ytterst dåliga jämförelse med blodet och bilen: Jämställer du även en lampa, en skruv eller en koppartråd vid en bil? Har de någonsin varit en bil? Jag kan förstå att du inte vill inse detta för du har så svårt att acceptera att du har fel. Jag har också märkt att du har svårt med auktoriteter då du självrättfärdigt försöker sätta dig i en auktoritativ positition, men du är avslöjad som ingenting annat än en egenrättfärdig och bitter kverulant, vis i sina egna ögon. Men som tidigare sagt har man - och många med mig - märkt att det är lönlöst att diskutera med hårdhjärtade och obstinata människor så... : 2 Tim 2:23, 24. D.S.

Have a nice life....igen. Adieu.

Du underträffar dig själv. Den som har svårt med auktoriteter är du, och det beror på att du i själva verket bara har en enda auktoritet, nämligen herrarna i vakttornsledningen. Självfallet kommer du inte tillrätta med fakta om läkarvetenskapens bedömningar om vad som är blodets huvudkomponter. Det märks att du härsknat till ännu mer för det. Och att du inte vill förstå liknelsen med bilen visar också din bitterhet över att inte klara dig i faktadiskussionen.

Om en liga knycker bilar som de sedan plockar ner i smådelar och säljer dessa smådelar så är allt som säljs, alla delar från denna bil, stöldgods. Ingenting som funnits i dessa stulna bilar är lovligt köp. Tändstiften har självfallet inte varit en bil, men de har ingått i de stulna bilarna som avses här. Under inga omständigheter får de säljas eller köpas eller ens användas utan att det är stöld och häleri.

På samma sätt är det med blodet. Om blodet verkligen tillhör Gud som alla av din sort säger, så får det inte lov att tappas för något ändamål och inte att efter tappningen delas upp i sina komponenter eller vidare delas till några som helst fraktioner. Allt har ingått i det förbjudna blodet, och all användning av något som helst som kommit från det blod som tillhör Gud blir stöld och häleri. Det kan en ärlig 5-åring inse.

Därav det fariséöverträffande hyckleri som Jvs organisation uppvisar i blodfrågan. Många med mig vet att det inte går att ändra någon som är så hårt indoktrinerad som du. Därför är det inte med tanke på dig jag skriver här, utan med tanke på läsarna i allmänhet.
Citera
2011-07-22, 14:23
Bannlyst
Stötte på ett JV igår som verkade totalt snurrig och borttappad. Erbjöd mig en broschyr om hans tro och erbjöd mig att komma till deras ceremoni. Jag tackade nej och drog snabbt därifrån.
Citera
2011-07-23, 15:04
Medlem
intervalls avatar
http://www.youtube.com/watch?v=pgyIsa8DChE&

Uppdrag granskning från 2003 finns nu på tuben att se på nytt.
Citera
2011-07-24, 09:57
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall
http://www.youtube.com/watch?v=pgyIsa8DChE&

Uppdrag granskning från 2003 finns nu på tuben att se på nytt.

Ja..man blir mörkrädd. Vilka skrymtare!
Citera
2011-07-25, 09:46
Medlem
Julistaja i annan tråd:

"Tjafset, ja det får du stå för. Jag försöker hålla en någorlunda normal och konstruktiv diskussion som grundar sig på fakta samtidigt som ett argument varför t ex RKK omöjligen kan ha Guds godkännande. Din respons på det är generellt sett att ta till med okvädningsord, nervärderande ton, du förlöjligar de som inte tänker som dig och antingen är de sjuka i huvudet eller patetiska osv och 9,9 ggr av 10 presenterar du inte ens några som helst konkreta bevis som stöder dina argument, varken bibliska eller från någon annan godtagbar källa."

Detta inlägg kunde lika gärna vara riktat till dig.
Du agerar på precis samma sätt.
Och har inte lyckats komma med några argument för att JV skulle ha Guds godkännande.
Citera
2011-07-25, 10:01
Medlem
Julistaja i annan tråd, ang programmet Uppdrag Granskning:

"Japp, det minns jag. Jag minns också klart och tydligt att Janne Josefsson faktiskt blev dömd i Granskningsnämnden pga för att han hade vinklat hela dokumentären om Jehovas Vittnen. Det han bl a blev dömd för var att han "glömde" att tala om att förövaren - den hemska pedofilen som gick lös i församlingen som Jv inte gick till polisen med - också var minderårig, dvs ett barn och inte vuxen. Dessutom hade Josefsson bevisligen mörkat att dessa övergrepp hade skett innan de inblandade ens hade blivit Jehovas vittnen!"

Detta får bara inte stå oemotsagt:
Granskningsnämnden påtalade bara att man i programmet borde ha talat om att gm var 18 år när det upphörde.
Man trodde alltså på offren i det fallet, inte på gm själv vilket Sällskapet valde att göra!
18 år när han slutade med sina övergrepp på barn, och JV sedan flera år!

Fö ansågs programmet inte brista i saklighet!
De andra fallen gällde inte bara systern, som Sällskapet 'glömde' i sina rikstäckande annonser!
Även fallet med den äldre mannen som tafsade på unga flickor, och erkände detta, glömde man bort!

Liksom fallet på västkusten där en broder hade förgripit sig på två pojkar, och församlingen mörkade detta, 'glömdes' bort i annonsen!
Trots att en äldste från orten erkände att de hade agerat fel.

Se programmet igen!

Och jag har hela Granskningsnämndens beslut, och vet därför hur fult JV agerade i fallet.
Citera
2011-07-25, 18:35
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Se programmet igen!
Stackars blinda människa. Jag börjar undra hur det egentligen står till. Det är faktiskt så att Janne Josefsson blev dömd i Granskningsnämnden pga för att han hade vinklat hela dokumentären om Jehovas Vittnen och utelämnat viktiga detaljer. Visste du ens att "förövaren" var bara 4 år äldre än Anders, killen som blev utsatt? 4 års skillnad var det mellan offret och gärningsmannen vilket i sin tur betyder att Anders var 14 år när det upphörde när gärningsmannen var 18 år. Det kan jag tyvärr inte kalla pedofili. Dessutom är det ju vida känt att detta utspelade sig INNAN dom ens blev vittnen. Jag behöver inte se programmet igen för jag har all fakta på bordet.

Jag har granskat det här på min privata tid och kommit fram till att det är inget annat än vinklad propaganda, men jag kan förstå att du brinner för att det ska vara sant, det verkar ju kvitta att man lägger fram konkreta fakta hur det verkligen låg till, du väljer ändå att tro på Janne Josefssons dokumentär, trots att den blev dömd av Granskningsnämnden. Hur desperat får man bli om man fortsätter att sprida missinformation? Det är ju inget annat än rent förtal med tanke på att det har uppdagats att det inte alls var så som det framkom i dokumentären!!

Jag har ingenting mer att tillägga i den här diskussionen mer än att jag ber dig öppna ögonen och ta reda på fakta hur det egentligen låg till. Hej då.
Citera
2011-07-25, 19:01
Medlem
Golachabs avatar
Angående Granskningsnämnden och fällningen av Uppdrag Gransknings program med Jehovas vittnen pedofilaffär för de som inte hänger med i debatten mellan Gitte och Julistaja:

Citat:
Granskningsnämnden ansåg att de uppgifter som lämnades om de sexuella övergreppen mot syskonen gav intryck av att det hade rört sig om en vuxen man. Mot bakgrund av gärningsmannens ålder när övergreppen upphörde blev uppgiften vilseledande.

Nämnden fann mot den bakgrunden att programmet i denna del stred mot kravet på saklighet. Granskningsnämnden förelade SVT att på lämpligt sätt offentliggöra nämndens
beslut.

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/69329
Citera
2011-07-25, 20:37
Medlem
Citat:
Stackars blinda människa. Jag börjar undra hur det egentligen står till. Det är faktiskt så att Janne Josefsson blev dömd i Granskningsnämnden pga för att han hade vinklat hela dokumentären om Jehovas Vittnen och utelämnat viktiga detaljer. Visste du ens att "förövaren" var bara 4 år äldre än Anders, killen som blev utsatt? 4 års skillnad var det mellan offret och gärningsmannen vilket i sin tur betyder att Anders var 14 år när det upphörde när gärningsmannen var 18 år. Det kan jag tyvärr inte kalla pedofili. Dessutom är det ju vida känt att detta utspelade sig INNAN dom ens blev vittnen. Jag behöver inte se programmet igen för jag har all fakta på bordet.

Jag har granskat det här på min privata tid och kommit fram till att det är inget annat än vinklad propaganda, men jag kan förstå att du brinner för att det ska vara sant, det verkar ju kvitta att man lägger fram konkreta fakta hur det verkligen låg till, du väljer ändå att tro på Janne Josefssons dokumentär, trots att den blev dömd av Granskningsnämnden. Hur desperat får man bli om man fortsätter att sprida missinformation? Det är ju inget annat än rent förtal med tanke på att det har uppdagats att det inte alls var så som det framkom i dokumentären!!

Jag har ingenting mer att tillägga i den här diskussionen mer än att jag ber dig öppna ögonen och ta reda på fakta hur det egentligen låg till. Hej då.

Stackars blinda människa på dig själv!
Jodå, jag vet att det var 4 års åldersskillnad mellan pojkarna.
Vilket givetvis gör att det var större åldersskillnad mellan gm och lillasystern till A.!
Men enligt vad granskningsnämnden kom fram till upphörde övergreppen när pojkarna var 14 och 18 år, och familjerna var JV sedan flera år.
Granskningsnämnden fällde endast programmet på denna punkten, att man borde ha talat om att gm bara var 18 år när det upphörde.

Sitter här med GN beslut i ärendet, där man går igenom de olika fallen, och där man slutar med denna sammanfattning:

"Granskningsnämnden anser att uppgiften att det var en man som begått övergreppen var vilseledande mot bakgrund av gärningsmannens ålder. Nämnden finner att programmet i detta avseende strider mot kravet på saklighet. I övrigt finner nämnden inte att programmet strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. Programmet strider inte heller mot bestämmelsen om respekt för den enskildes privatliv."

Såja, programmet fälldes alltså enbart på denna enda punkt, att man sa att det var en man, när det var en (döpt) 18-åring som var gm.
Programmet som helhet blev alltså inte alls fällt, vilket JV envisas med att påstå.

Har också Sällskapets annons, där påstod att det hela upphörde när pojkarna var 4 och 8 år gamla!
Och totalt glömde bort de andra offren, även lillasystern!!

Så den som strider missinformation är faktiskt du.
Citera
2011-07-25, 21:30
Medlem
Citat:
Stackars blinda människa på dig själv!
Jodå, jag vet att det var 4 års åldersskillnad mellan pojkarna.
Vilket givetvis gör att det var större åldersskillnad mellan gm och lillasystern till A.!
Men enligt vad granskningsnämnden kom fram till upphörde övergreppen när pojkarna var 14 och 18 år, och familjerna var JV sedan flera år.
Granskningsnämnden fällde endast programmet på denna punkten, att man borde ha talat om att gm bara var 18 år när det upphörde.

Sitter här med GN beslut i ärendet, där man går igenom de olika fallen, och där man slutar med denna sammanfattning:

"Granskningsnämnden anser att uppgiften att det var en man som begått övergreppen var vilseledande mot bakgrund av gärningsmannens ålder. Nämnden finner att programmet i detta avseende strider mot kravet på saklighet. I övrigt finner nämnden inte att programmet strider mot kraven på opartiskhet och saklighet. Programmet strider inte heller mot bestämmelsen om respekt för den enskildes privatliv."

Såja, programmet fälldes alltså enbart på denna enda punkt, att man sa att det var en man, när det var en (döpt) 18-åring som var gm.
Programmet som helhet blev alltså inte alls fällt, vilket JV envisas med att påstå.

Problemet är att det visar hur mycket förtroende man kan ha för Janne Josefsson och UG, att dom inte bemödar sig att berätta att det inte handlar om pedofili som vi tänker oss normalt, en vuxen och ett barn, utan om barn som håller på med sex.

Och uppenbart ger programmet sin vinklade version av det hela i det mesta av innehållet i programmet. T.ex. påstår man att Jehovas vittnen har egna domstolar, som om man inte skulle bry sig om samhällets domstolar. Det är en ren förvrängning, det har alltid varit självklart för Jehovas vittnen att man ska följa samhällets lagar och har möjlighet att polisanmäla om det handlar om ett brott.
Märk väl att INGEN svensk medborgare har SKYLDIGHET att anmäla brott, detta använder UG emot Jehovas vittnen genom att påstå att äldste inte anmäler, det är INTE deras plikt, lika lite som präster eller andra har plikt att polisanmäla, VÄLDIGT VIKTIGT!!!

Dom ENDA som har plikten att polisanmäla är anställda i skolan och sjukvården om jag minns rätt.

Dom äldste förbjuder INTE dom inblandade att polisanmäla, inte heller har tidigare uppmuntrat eftersom det är dom enskilda inblandades sak att polisanmäla om dom vill göra det. Detta förvränger Uppdrag Granskning som att Jehovas vittnen skulle skydda pedofiler.

På detta sätt vilseleder Uppdrag Granskning och visar bara deras uppfattning om saker och ting. Janne Josefsson och Uppdrag Granskning har fått kritik på deras sätt att presentera saker om ting i deras program. T.ex. så provocerade dom människor genom att vara i deras ansikte och fråga frågor tills dom blir irriterade och säger ifrån, och det är dom scenerna som spelas upp i TV, inte den långa provokation som Janne utsatt dom för.
Och när man själv vill granska Uppdrag Granskning och deras källmaterial, så vägrar dom att ge ut det, tala om maktmissbruk.

Nu är Janne uppsatt på en hög piedestal i Sverige, så han är oåtkomlig för kritik.

Citat:
Har också Sällskapets annons, där påstod att det hela upphörde när pojkarna var 4 och 8 år gamla!
Och totalt glömde bort de andra offren, även lillasystern!!

Så den som strider missinformation är faktiskt du.

Nädu, jag kommer bestämt ihåg att det i annonsen talades om äldre åldrar, passande nog är det svårt att hitta annonsen i dess helhet på internet, Uppdrag Granskning har tagit bort den informationen från deras sida, och bara ger sin bild av det hela med ett litet klipp av hela annonsen:

http://svt.se/2.8403/1.128674/jehovas_vittnen_skyddar_an_en_gang_garningsmannen_ 030513

Om du har hela annonsen så kan du gärna publicera det här, så kan vi tydligt se att Sällskapet INTE påstod att det hela upphörde när pojkarna var 4 och 8 år gamla. Detta kommer att visa tydligt vilken desinformation du kommer med.

Så kom igen, publicera annonsen.
Citera
2011-07-25, 22:28
Medlem
Tack Golachab och Gitte för att ni presenterar fakta i frågan.
Det är precis så som jag minns det och det visar att det är Julistaja som skarvar med sanningen.

Man ser i tråden hur JV precis som deras organisation bara tar upp det som passar dem.
De glömmer så gärna att programmet tar upp 5 fall när de skjuter in sig på ett enda.
Varför kommenterar de inte detta som programmet tar upp?:

* En äldste inom Jehovas vittnen utnyttjar småpojkar. Han tvingar dem bl.a. till oralsex. Han fälls i svensk domstol
* "Anna" berättar om hur hon och hennes systrar blir sexuellt ofredade av sin styvfar. han blir avsatt som tjänare, men inte utesluten. De äldste övertalar flickorna att inte anmäla saken.
* En äldste utnyttjar en 14-åring. Han erkänner i polisförhör
* En äldste erkänner i programmet att han tagit en 13-årig flicka på brösten.

Nu vill jag påpeka att inte alla JV är så enögda.
Många reagerade starkt när de såg programmet och många reagerade också mot Sällskapets annons.
Flera äldste var besvikna på annonsens ensidighet som "glömde" nämna alla de andra fallen, precis som om ett faktafel om ålder skulle göra allt det andra osant.

@ttsp
Du inser säkert att Gitte misstog sig på åldrarna men du såg väl en chans att blåsa upp misstaget när du inte har något bättre att komma med.
Senast redigerad av Kalten 2011-07-25 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in