Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja det är den vansinniga slutsatsen.
Det kan gå bra om man utbildar sig, men varför utsätta sig för risken.
Låt mig berätta en episod om JV som hänt mig:
För ett tag sedan kom 2 JV hem till mig och ville prata om bibeln. Jag sade att jag var ateist och trodde på evolutionen. Då sade dom att det var intressant men att dom kunde komma tillbaka en annan dag och ta med sig en expert på ämnet. Jag accepterade, då jag nästan alltid gillar diskussioner.
Ett tag senare så kom det ena av dom första två vittnena tillbaka med "experten" och dom hade med sig en liten skrift och en bok, utgiven av JV givetvis, som behandlade evolutionen:
Vi satte oss ner och pratade hemma i mitt vardagsrum och jag bjöd på kaffe osv. Och sedan började vi diskutera. Vittnena ville bara diskutera evolution utifrån sina skrifter, så jag sade okej, men jag hämtade min laptop till vardagsrummet för att kunna googla efter eventuella svar. (Detta verkade för övrigt göra "experten" bekymrad)
Så de läste "paragrafer" ur sina skrifter och jag svarade dem efter bästa förmåga. Argumenten i skrifterna var för det mesta det typiska som "Discovery Institute" håller på med, så det var liksom ingen match att replikera det mesta.
En hel del av deras retorik gick ut på att vi inte lyckats förklara livets första uppkomst och därför så kunde man tydligen (av ospecificerad anledning) kasta hela evolutionen.
Jag försökte förklara för dem att inom vetenskap så är det okej att erkänna om man inte vet allt "idag", men att framsteg gjorts inom abiogenesis-forskningen och att man t.ex. lyckats framställa replikerande molekyler m.m.
Sen gick jag in på fossila+DNA bevis. Dom avfärdade t.ex. neandertalare som vanlig människa. Jag svarade och sade att man lyckats extrahera neandertalare-DNA och att man jämfört det med människa och schimpans, vilket visat att de var mycket närmare oss än schimpanser men att det inte var homo sapiens. Dom sade att det var fel. Jag påpekade att neandertalare-DNA extrahering har gjorts vid flera tillfällen och från flera individer.
Kan ni gissa var vi hamnade då?
Då börjar dom påstå att vetenskapsmännen mycket väl kan fejka bevis för att stödja sin sak.
Jag försökte förklara den vetenskapliga processen och att det fåtal forskare som faktiskt fuskat helt blivit av med alla sina meriter och jobb och att det är extremt sällsynt. Jag försökte förklara att vetenskapen jobbar med repeterbara experiment osv.
Sen förklarade jag skillnaden mellan en falsifierbar teori och icke falsifierbara påståenden, typ som ofta förekommer i bibeln.
Då verkade det som om dom inte ville prata mer, för de rundade av samtalet och gick. De kom aldrig tillbaka kan jag nämna.
En viktig poäng här är att dessa människor (iaf. de jag träffade) var helt ointresserade av att försöka förstå några riktiga sanningar eller ytterst troliga påståenden baserade på argument. De har en klar agenda och om den som lyssnar vill argumentera så går de förmodligen vidare till någon annan som är mer lättpåverkad.
Det är därför jag blir provocerad när JV kallar sin religion för "sanningen" eftersom de inte gör någon som helst ansträngning att kolla om det är sant eller inte.