Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Eh...det är tydligen lika farligt att skjuta sig själv i huvudet som att gå en vidare utbildning...och därmed inget att rekommendera till andra...

Ja det är den vansinniga slutsatsen.
Det kan gå bra om man utbildar sig, men varför utsätta sig för risken.
Citera
2011-01-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Ja det är den vansinniga slutsatsen.
Det kan gå bra om man utbildar sig, men varför utsätta sig för risken.

Låt mig berätta en episod om JV som hänt mig:

För ett tag sedan kom 2 JV hem till mig och ville prata om bibeln. Jag sade att jag var ateist och trodde på evolutionen. Då sade dom att det var intressant men att dom kunde komma tillbaka en annan dag och ta med sig en expert på ämnet. Jag accepterade, då jag nästan alltid gillar diskussioner.

Ett tag senare så kom det ena av dom första två vittnena tillbaka med "experten" och dom hade med sig en liten skrift och en bok, utgiven av JV givetvis, som behandlade evolutionen:

Vi satte oss ner och pratade hemma i mitt vardagsrum och jag bjöd på kaffe osv. Och sedan började vi diskutera. Vittnena ville bara diskutera evolution utifrån sina skrifter, så jag sade okej, men jag hämtade min laptop till vardagsrummet för att kunna googla efter eventuella svar. (Detta verkade för övrigt göra "experten" bekymrad)

Så de läste "paragrafer" ur sina skrifter och jag svarade dem efter bästa förmåga. Argumenten i skrifterna var för det mesta det typiska som "Discovery Institute" håller på med, så det var liksom ingen match att replikera det mesta.

En hel del av deras retorik gick ut på att vi inte lyckats förklara livets första uppkomst och därför så kunde man tydligen (av ospecificerad anledning) kasta hela evolutionen.

Jag försökte förklara för dem att inom vetenskap så är det okej att erkänna om man inte vet allt "idag", men att framsteg gjorts inom abiogenesis-forskningen och att man t.ex. lyckats framställa replikerande molekyler m.m.

Sen gick jag in på fossila+DNA bevis. Dom avfärdade t.ex. neandertalare som vanlig människa. Jag svarade och sade att man lyckats extrahera neandertalare-DNA och att man jämfört det med människa och schimpans, vilket visat att de var mycket närmare oss än schimpanser men att det inte var homo sapiens. Dom sade att det var fel. Jag påpekade att neandertalare-DNA extrahering har gjorts vid flera tillfällen och från flera individer.

Kan ni gissa var vi hamnade då?

Då börjar dom påstå att vetenskapsmännen mycket väl kan fejka bevis för att stödja sin sak.

Jag försökte förklara den vetenskapliga processen och att det fåtal forskare som faktiskt fuskat helt blivit av med alla sina meriter och jobb och att det är extremt sällsynt. Jag försökte förklara att vetenskapen jobbar med repeterbara experiment osv.

Sen förklarade jag skillnaden mellan en falsifierbar teori och icke falsifierbara påståenden, typ som ofta förekommer i bibeln.

Då verkade det som om dom inte ville prata mer, för de rundade av samtalet och gick. De kom aldrig tillbaka kan jag nämna.

En viktig poäng här är att dessa människor (iaf. de jag träffade) var helt ointresserade av att försöka förstå några riktiga sanningar eller ytterst troliga påståenden baserade på argument. De har en klar agenda och om den som lyssnar vill argumentera så går de förmodligen vidare till någon annan som är mer lättpåverkad.

Det är därför jag blir provocerad när JV kallar sin religion för "sanningen" eftersom de inte gör någon som helst ansträngning att kolla om det är sant eller inte.
Senast redigerad av SkepticsLTD 2011-01-04 kl. 10:35. Anledning: rättning
Citera
2011-01-04, 11:30
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

:Snip:

Då verkade det som om dom inte ville prata mer, för de rundade av samtalet och gick. De kom aldrig tillbaka kan jag nämna.

En viktig poäng här är att dessa människor (iaf. de jag träffade) var helt ointresserade av att försöka förstå några riktiga sanningar eller ytterst troliga påståenden baserade på argument. De har en klar agenda och om den som lyssnar vill argumentera så går de förmodligen vidare till någon annan som är mer lättpåverkad.

Det är därför jag blir provocerad när JV kallar sin religion för "sanningen" eftersom de inte gör någon som helst ansträngning att kolla om det är sant eller inte.
Det är ofta så med fundamentalister, att när argumenten tryter heter det att "dig går det inte att diskutera med". Det har hänt mig flera gånger och då främst av pingstvänner som missionerar på stan.

JV's litteratur mot evolutionen blandar ständigt ihop abiogenesis med evolution och precis som du skriver ogiltigförklarar det allt just för att vetenskapen hittills inte kunnat ge en exakt förklaring till livets uppkomst. Alla bevis för en evolution skiter de fullständigt i och snöar gärna in i cellernas struktur och annat istället och använder det som ett argument mot evolutionen.

Användandet av "sanningen" på det sätt som JV gör är ytterligare ett medel för att påverka sina medlemmar om att Den Styrande Kretsen är de enda som kan tolka Guds ord på rätt sätt. Mötena brukar ofta hylla Nya Världens Översättning som den bästa och lovord till DSK eller Organisationen som är så fantastisk att den "måste vara vägledd av Jehova själv". Ord som "sanningen", "fantastisk", "underbar", "andligt paradis" (här syftas det på Rikets Sal, som är ett andligt paradis tydligen) är frekvent förekommande på deras möten, tillsammans med tjatet om att "gå ut i tjänsten".

Att ständigt upprepa saker är en metod man brukar använda sig av när man ska programmera människor. Upprepa en lögn tillräckligt ofta så blir den en sanning. Och där är Organisationen oerhört skicklig. Vakttornet och Vakna! upprepar samma sak gång efter gång efter gång, mötena likaså.

Studieupplagan av Vakttornet 15 September 2010
är ett ovanligt tydligt exempel på Organisationsdyrkande och brist på ödmjukhet som de så ofta annars menar sig vara sig full av.

Smakprov:

Sann tillbedjan kännetecknas av enhet

Sid 13 paragraf 9
Det är på samma sätt idag. En styrande krets av smorda kristna bidrar till enheten i den världsvida församlingen. Den styrande kretsen ger ut andligt uppbyggande litteratur på många språk. Denna andliga mat är grundad på Guds ord. Därför kommer undervisningen inte från människor utan från Jehova.

Sid 14 paragraf 11
Sammanfattningsvis kan vi säga att vi är enade därför att vi erkänner Jehova som vår härskare, älskar våra bröder och systrar, hoppas på Guds kungarike och respekterar dem som Gud använder till att ta ledningen. Men det finns sådant som skulle kunna hota vår enhet, och Jehova hjälper oss att övervinna dessa hinder.
Citera
2011-01-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blou
Jo jag kan hålla med dig, alla har rätt till sitt eget liv men föräldrar försöker oftast att få barnen att följa den väg som de anser rätt, vare sig det är olika religioner eller livsstilar. Sen har jag den uppfattningen av att jehovas gänget känns mer hjärntvättande än andra religioner.

Hur kan du veta det? Jag tar inte ställning för jehovas men inser att problematiken är större än så. Vad säger du om islam då? Där "tvättas" man att spränga sig själv i bitar för guds sak. Det måste väl ändå vara värre?
Citera
2011-01-04, 13:02
Medlem
Tack SkepticsLTD & Golachab för två intressanta inlägg!

Jag känner att jag blir upprörd när jag läser det du skriver SkepticsLTD...och jag känner så väl igen det från när jag själv var aktiv och trodde att jag kunde förklara allt om livet med hjälp av JVs "evolutions/skapelsefaktaböcker" .
Jag gick runt till människor och försökte få dem att fatta hur fel det var att tro på evolutionen och vad de än sa tillbaka var det som ett oviktigt surr från en lurad människa för mig. Satan låg ju bakom denna lögn för att människor inte skulle hitta Gud.

Jag har nu efteråt sett hur fullständigt hopplös man måste ha varit att "diskutera" med. Och det är det jag nu så tydligt hör från de i församlingen som jag ibland fortfarande pratar med...nu är det jag som står på andra sidan känns det som, och försöker hitta saker att säga för att de ska vakna upp och säga "AHA, säger du det...???...men hur....!?...VA?!"

Golachab, det du skriver är helt sant om hur det fungerar på mötena. Och citaten från VT var ju solklara...vad de nu än skulle bortförklara sig med, när de nu med jämna mellanrum behöver göra det...så har de tydligt sagt att de, och endast de, för fram Guds ord och hans vilja.
Citera
2011-01-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Kollade lite på JVs officiella sida...hittade bl a detta. Handlar om utbildning och om det är viktigt.
Jaa..vad har vi sagt så många ggr i JV tråden...hur många har inte skippat att få en ordentlig eller ens en basutbildning och får sen slava på ett dåligt betalt jobb, när de mkt väl kunnat (och kanske egentligen velat) göra ngt annat. :/
Detta är vad som kommer från JVs ledning, citat:

"Många, både unga och gamla, framhåller värdet av en akademisk utbildning. Somliga experter säger till och med att de ”är helt övertygade om att du aldrig kommer att kunna få ett [riktigt] arbete utan en högskoleexamen”. Men människor har behov som inte kan tillfredsställas genom enbart materiella framgångar. Kan hög utbildning till exempel hjälpa dig att bli en god förälder, äktenskapspartner eller vän? Personer som beundras för sina intellektuella prestationer kan dessutom utveckla oönskade personlighetsdrag, misslyckas med familjelivet eller till och med begå självmord."

Ojojoj, otroligt!
Och som jag berättat tidigare blev jag i ungdomen påverkad av JV att skippa alla tankar på utbildning.
För att sedan upptäcka att det var för sent.

Men tydligen är jag, genom att jag får nöja mig med ett arbete som är stressigt, underbemannat, ger arbetsskador och har obekväma arbetstider en bättre förälder, äktenskapspartner och vän.
Inte illa.
Och som extra bonus är jag utan oönskade personlighetsdrag!

Ja, jag har tydligen Organisationen att tacka för mycket.
Citera
2011-01-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
Och du menar att man får fostra sitt barn som man vill, t.ex. Jude hatare eller rasist osv?

Det första var en dum liknelse; men det jag har citerat håller. Ja, det tycker jag; och så funkar det ju. Anledningen är att tror på yttrandefriheten och åsiktsfriheten. Om föräldrar få sina barn tagna ifall de har "fel åsikt", då lever vi inte i en demokrati längre.
Citera
2011-01-06, 19:06
Medlem
Nickekillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD

För ett tag sedan kom 2 JV hem till mig och ville prata om bibeln. Jag sade att jag var ateist och trodde på evolutionen. Då sade dom att det var intressant men att dom kunde komma tillbaka en annan dag och ta med sig en expert på ämnet. Jag accepterade, då jag nästan alltid gillar diskussioner.

Ett tag senare så kom det ena av dom första två vittnena tillbaka med "experten" och dom hade med sig en liten skrift och en bok, utgiven av JV givetvis, som behandlade evolutionen:

Vi satte oss ner och pratade hemma i mitt vardagsrum och jag bjöd på kaffe osv. Och sedan började vi diskutera. Vittnena ville bara diskutera evolution utifrån sina skrifter, så jag sade okej, men jag hämtade min laptop till vardagsrummet för att kunna googla efter eventuella svar. (Detta verkade för övrigt göra "experten" bekymrad)

Så de läste "paragrafer" ur sina skrifter och jag svarade dem efter bästa förmåga. Argumenten i skrifterna var för det mesta det typiska som "Discovery Institute" håller på med, så det var liksom ingen match att replikera det mesta.

En hel del av deras retorik gick ut på att vi inte lyckats förklara livets första uppkomst och därför så kunde man tydligen (av ospecificerad anledning) kasta hela evolutionen.

Jag försökte förklara för dem att inom vetenskap så är det okej att erkänna om man inte vet allt "idag", men att framsteg gjorts inom abiogenesis-forskningen och att man t.ex. lyckats framställa replikerande molekyler m.m.

Sen gick jag in på fossila+DNA bevis. Dom avfärdade t.ex. neandertalare som vanlig människa. Jag svarade och sade att man lyckats extrahera neandertalare-DNA och att man jämfört det med människa och schimpans, vilket visat att de var mycket närmare oss än schimpanser men att det inte var homo sapiens. Dom sade att det var fel. Jag påpekade att neandertalare-DNA extrahering har gjorts vid flera tillfällen och från flera individer.

Kan ni gissa var vi hamnade då?

Då börjar dom påstå att vetenskapsmännen mycket väl kan fejka bevis för att stödja sin sak.

Jag försökte förklara den vetenskapliga processen och att det fåtal forskare som faktiskt fuskat helt blivit av med alla sina meriter och jobb och att det är extremt sällsynt. Jag försökte förklara att vetenskapen jobbar med repeterbara experiment osv.

Sen förklarade jag skillnaden mellan en falsifierbar teori och icke falsifierbara påståenden, typ som ofta förekommer i bibeln.

Att diskutera vetenskap och trossatser döfött... Vad hade du väntat dig..? Att lyckas "omvända" dom? Att dom skulle ta dig i hand och säga "Du har rätt", Vi konverterar!"

Det är bara att vänligt avböja, Önska dom en bra dag och stänga dörren...
Citera
2011-01-07, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickekillen
Att diskutera vetenskap och trossatser döfött... Vad hade du väntat dig..? Att lyckas "omvända" dom? Att dom skulle ta dig i hand och säga "Du har rätt", Vi konverterar!"

Det är bara att vänligt avböja, Önska dom en bra dag och stänga dörren...

Nej, men eftersom jag blev erbjuden "experten" i första samtalet så blev jag nyfiken på om de faktiskt hade någon påläst person som jag kunde få en seriös diskussion med.

Det visade sig dock att han inte ens hade koll på vad ett logiskt resonemang är och hur man argumenterar. Hans enda "kunskaper" om evolution var det han läst sig till JVs litteratur.
Citera
2011-01-10, 21:01
Medlem
Jag har tre anhängare på jobbet, de sköter sig, kommer i tid etc.

En av dessa är "församlingsboss" Denna gubbe e fan bra konstig, tillsyns normal men när de råkar träffas sker något underligt, de andra ändrar tonläge (nog för att de alla är extremt tillbaka dragna i övrigt och pratar aldrig med nån) och blir väldigt annorlunda inför varandra.

Ingen har någonsin nämt nåt om religionen/sekten, inte heller något om deras privatliv.
Citera
2011-01-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Jag har tre anhängare på jobbet, de sköter sig, kommer i tid etc.

En av dessa är "församlingsboss" Denna gubbe e fan bra konstig, tillsyns normal men när de råkar träffas sker något underligt, de andra ändrar tonläge (nog för att de alla är extremt tillbaka dragna i övrigt och pratar aldrig med nån) och blir väldigt annorlunda inför varandra.

Ingen har någonsin nämt nåt om religionen/sekten, inte heller något om deras privatliv.

Har du ärligt försökt att prata med dem eller försök lära känna dem?
Citera
2011-01-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Har du ärligt försökt att prata med dem eller försök lära känna dem?

Nej, knappast. Vi jobbar inte med varandra, inte heller träffas vi mer än när man börjar jobba/slutar för dagen. Eftersom jag är under 30 och de 60+ har inget direkt gemensamt att tala om, dessutom ger de ett intryck av att, som sagt, inte vilja bli direkt "polare", eller ens stå och skämta/driva.

De är aldrig med när vi gör nåt med jobbet utanför arbetstid. Överlag har de dock en sak gemensamt, de är oerhört lata och gör absolut inte mer än vad som krävs, de är ofta dåliga på att ta till sig saker (vilket kan tyckas irioniskt) och "kör sitt egna race". Men detta behöver inte ha något med JV att göra. Kanske är de allmänt tröga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in