Flashback bygger pepparkakshus!
2011-06-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke
"Kravet" är att du du skall gå i tjänsten "var och en efter sin egen förmåga". Naturligtsvis begärs det inte att syster/bror på 95år skall vara ute 50 timmar i månaden. Samma sak om du har heltidarbete. Men om du är arbetslös/pensionär/deltidsarbetare har du kanske möjlighet att göra lite fler timmar i månaden.

Har man kanske det?? Jaha så några andra orsaker än att vara 95 eller ha ett heltidsarb är inte gilitiga?

Ett heltidsarb ska ju helst ändras i största möjliga mån enl JV. Man ska inte arb i onödan om man klarar sig på mindre och ist kan gå i tjänsten. "Lev enkelt" är ord som de gillar att basunera ut.

Vem 17 bestämmer att man öht ska göra x antal timmar varje månad???? VAR i bibeln har det sitt stöd??
Citera
2011-06-13, 17:13
Medlem
[quote=Gitte]
Citat:
Ursprungligen postat av Malmohenke

Om det hade varit för att se hur många timmar som lagt ner på predikoverket, varför inte ha anonyma rapporter?
JV stoltserar ju med att de inte har kollekt, utan bidragsbössor, där ingen vet vad någon annan ger. Och det är en bra tanke.
Hade varit bra med samma system när det gäller rapporter, och man hade ändå haft koll på predikoverket.
Men då hade man förstås inte haft koll på förkunnarna!

Precis!!
Citera
2011-06-13, 17:17
Medlem
[quote=Malmohenke]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Nu skrev ju Qeub iof att man vill ha en snygg rapport därför att Jehova skullle gilla snygga rapporter. Nej h*n skrev att det var därför att det känns bra att Jehova uppskattar det man gör
NEJ det står inget i bibeln om skriftliga rapporter, utan detta är för att man skall kunna se hur många timmar JV världen över lagt ner på predikoarbetet.

Han uppskattar det dock endast om man verkligen gör den mängd man verkligen kan göra!! Han uppskattar det inte om man bara går då och då när man nu faktiskt har ett övrigt liv oxå....med jobb, familj och faktiskt fritidsintressen....man ska helst sopa undan allt annat till förmån för predikoverket. Varför skulle annars de reg pionjärerna höjas till skyarna?

Och varför måste man veta hur många tim som lagts ner i världen? Till vilken nytta??
Citera
2011-06-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeub
Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om

Man kan definitivt inte ligga bättre till hos Gud. Människor är olika, det finns svaga personer och det finns starka personer. Vissa har ett heltidsjobb och andra är pensionärer som har mer tid att gå i tjänsten och studera bibeln. Det går ju inte att väga upp vem som gjort mest. Gud ser vad man kan och inte kan.

Behövs det siffror på ett papper för att känna att man har gjort nåt som Gud tycker om?
Vet inte Gud vad man gör för honom om rapporten inte finns?
Citera
2011-06-13, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Jag läste något på en site om att om man inte lämnar tidrapporter i jv-kyrkan så blir man kallad "oregelbunden förkunnare" och blir av med rätten att utföra vissa ärofulla religiösa sysslor (något om "privilegier" eller något sånt?)

Stämmer detta? För om det gör det så är det ju kanske inte "krav" men iaf. väldigt starka påtryckningar om man blir bestraffad för att inte lämna in tidrapporteringen.

Hos JV handlar allt om fasaden.
En person kan göra massor med predikotimmar men helt skita i sin omgivning, en annan kan göra få timmar men vara omtänksam och alltid ställa upp för att hjälpa andra.
Gissa vilken som får privilegier och anses "andligt mogen"?

Blir man känd som en oregelbunden förkunnare har man snart problem att vänta.
Man blir omtalad som omogen andligt och som tveksamt sällskap, andra medlemmar börjar dra sig undan och man förlorar umgänget.
Citera
2011-06-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeub
Klart man vill ha en snygg rapport i slutet av månaden. Inte för att få beröm av folk utan för att det känns bra när Gud tycker om det man gör. Något krav har jag inte hört talas om

Det känns lite som om du inte sade hela sanningen här Qeub. Det känns lite konstigt för en person i en religion som internt kallar religionen "sanningen".

Får ni vittnen, likt muslimerna, ljuga och frisera sanningen till halvsanningar för att sätta er religion i "vackrare dager"?

Att säga att "Något krav har jag inte hört talas om" när jag från multipla andra forum-deltagare fått bekräftat att man blir bestraffad internt i kyrkan för att inte ha lämnat in tidrapporten låter faktiskt som om du medvetet försökte vilseleda oss läsare.

Är "Evas orm" i genesis en av de goda figurerna enligt jv?
Senast redigerad av SkepticsLTD 2011-06-13 kl. 22:32. Anledning: stavning
Citera
2011-06-13, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Behövs det siffror på ett papper för att känna att man har gjort nåt som Gud tycker om?
Vet inte Gud vad man gör för honom om rapporten inte finns?

En mkt bra fråga. Det är som om Gud inte är medräknad, bara människors ögon och tyckanden.
Citera
2011-06-15, 23:15
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Hos JV handlar allt om fasaden.
En person kan göra massor med predikotimmar men helt skita i sin omgivning, en annan kan göra få timmar men vara omtänksam och alltid ställa upp för att hjälpa andra.
Gissa vilken som får privilegier och anses "andligt mogen"?

Blir man känd som en oregelbunden förkunnare har man snart problem att vänta.
Man blir omtalad som omogen andligt och som tveksamt sällskap, andra medlemmar börjar dra sig undan och man förlorar umgänget.

Helt korrekt.

Känner tex en sk. pionjär och har dessutom jobbat med denne. Har haft svårt att hitta en person mer självisk än denne, alla dennes intressen skulle sättas främst för den var ju såå duktig och gick ju såå mycket i tjänsten. Hjälpte aldrig till, var usel på sitt jobb och krävde alltid mest av alla.
MEN, i församlingen var ju denna person såå duktig och fin på alla sätt som gjorde så mycket fint för "rikets verk".
Citera
2011-06-16, 01:22
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Har man kanske det?? Jaha så några andra orsaker än att vara 95 eller ha ett heltidsarb är inte gilitiga?
Jag gick från arbetslös och var ute i tjänsten 15-30 tim/månad (OBS!!! MIN EGEN FRI VILJA, kunde lika gärna suttit hemma o rullat tummarna), till en hårt arbetande man med bara 5 tim i tjänsten varje månad, och ingen i församlingen varken mina nära vänner eller bröderna blinkade.... du vill så gärna att vi ska vara slavar under våra timmar men snälla... så är det inte, och det VET du. Detta är enkom för att vi ska hålla statistik. Den som känner press och ångest är ju de som INTE vill predika, DVS följa Matteus 28:19, 20 surprise, surprise. Alltså blir detta en sån stor diskussion. I församlingen diskuteras detta inte ens för det finns ingen press.... tack. hej.
Senast redigerad av Julistaja 2011-06-16 kl. 01:25.
Citera
2011-06-16, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jag gick från arbetslös och var ute i tjänsten 15-30 tim/månad (OBS!!! MIN EGEN FRI VILJA, kunde lika gärna suttit hemma o rullat tummarna), till en hårt arbetande man med bara 5 tim i tjänsten varje månad, och ingen i församlingen varken mina nära vänner eller bröderna blinkade.... du vill så gärna att vi ska vara slavar under våra timmar men snälla... så är det inte, och det VET du. Detta är enkom för att vi ska hålla statistik. Den som känner press och ångest är ju de som INTE vill predika, DVS följa Matteus 28:19, 20 surprise, surprise. Alltså blir detta en sån stor diskussion. I församlingen diskuteras detta inte ens för det finns ingen press.... tack. hej.

Det är inte så konstigt att ingen blinkade.
De flesta JV inser att om man är arbetslös finns det andra alternativ än att antingen göra massa tjänstetimmar eller sitta och rulla tummarna. Söka jobb t.ex.

Jag visste faktiskt inte att så många av JV inte vill predika.
De allra flesta som jag känner har vid ett eller annat tillfälle uttryckt ångest över att ha för dålig rapport eller för att det är i slutet på månaden och de inte har hunnit ut i tjänsten.
Pionjärerna måste vara allra sämst på att vilja predika. Det är klassiskt att pionjärerna brukar vara pressade av att hinna få ihop timmarna.

Det det med statistiken kan du försöka lura i nån annan.
Det behövs inga personliga rapporter för det. Försök med nåt bättre.
Citera
2011-06-16, 19:29
Medlem
MrJinxs avatar
Citat:

Det där skiljer sig rätt stort mellan olika församlingar. I många större församlingar kan man göra lite som man vill, men när det kommer till andra församlingar, oftast lite mindre så ses det inte alltid med samma blida ögon, jag vet detta av egen erfarenhet.

Och om man nu endast samlar in dessa uppgifter pga statistiska skäl, varför inte göra det anonymt? Det funkar ju EXAKT lika bra. Att förneka att kontroll är en av orsakerna till insamlandet är bara naivt, och det vet du. Det finns en press så är det bara, sen hur kraftig den är skiljer sig församlingar emellan.
Citera
2011-06-17, 10:58
Medlem
Citat:

Går man hela tiden lite i tjänsten...typ en timme högst varje månad, så kommer ngn äldste att till slut höra av sig. De har stenkoll på vad var och en gör.

Gick du frivilligt sa du? Skulle du gått 15-30 tim/mån om Organisationen inte sagt att det är ett krav som JV att predika?

Det finns nog inte ett enda JV som VARJE minut i tjänsten tycker att det är det roligaste de kunde göra just då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in