Flashback bygger pepparkakshus!
2010-12-20, 19:36
Medlem
Rumpestumpens avatar
startar en tråd, vet att det finns en tråd där man vill få fram ett provocerande tal mot jehovas vittnen, men jag undrar bara är det normalt att vittnen hjärntvättar sina barn, känner ett par som har en 3 årig dotter, som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv hon snackar om låtar som är diaboliska och liknande grejer, föräldrarna pratar jämt och ständigt om hur hon ska passa sig att hamna i djävulens fälla, alltså det normala samhället..

Är det bara jag som tycker att detta är sjukt? borde inte barnet få leta sin egna väg? är det ren hjärntvättning eller är det normalt.

Har aldrig gillar jehovas vittnen dom vill i stort sett lura in folk i deras sekt, men som dom håller på med denna unge är ju sjukt?

Så frågan lyder; är detta normalt? vad tycker ni om Vittnen? och borde man inte finnas nåt sätt att hjälpa barnet att försöka klura ut nåt för sig själv, jag menar en 3 årig flicka, borde ju få vara ett barn och inte tänka på diabolik och vad som är dåligt samt demoner?
Citera
2010-12-20, 19:41
Medlem
Islam hjärntvättar
Jehovas vittnen hjärntvättar
Scientologi hjärntvättar

Inse att alla religioner går ut på hjärntvättning och att enbart de svaga sinnena faller för det.
Citera
2010-12-20, 19:44
Medlem
Jo jag kan hålla med dig, alla har rätt till sitt eget liv men föräldrar försöker oftast att få barnen att följa den väg som de anser rätt, vare sig det är olika religioner eller livsstilar. Sen har jag den uppfattningen av att jehovas gänget känns mer hjärntvättande än andra religioner.
Citera
2010-12-20, 19:49
Medlem
Rumpestumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blou
Jo jag kan hålla med dig, alla har rätt till sitt eget liv men föräldrar försöker oftast att få barnen att följa den väg som de anser rätt, vare sig det är olika religioner eller livsstilar. Sen har jag den uppfattningen av att jehovas gänget känns mer hjärntvättande än andra religioner.

Jo jag håller fullständigt med, jag blir helt rasande, hon är 3 år? detta måste ju ändå på nåt sätt vara olagligt, och jehovas vittnen är väl en del av en sekt, är inte alla sekter olagliga?
Citera
2010-12-20, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpestumpen
Jo jag håller fullständigt med, jag blir helt rasande, hon är 3 år? detta måste ju ändå på nåt sätt vara olagligt, och jehovas vittnen är väl en del av en sekt, är inte alla sekter olagliga?
Visst kan man tycka att det är sjukt, men inte är det olagligt. Föräldrar har ansvar för sina barns uppfostran och får således uppfostra dom på det sätt dom själva tycker är bäst. Och visst kan man anse att hot om helvetet är en form av psykisk misshandel, men då skall man komma ihåg att vi har en ganska förlåtande religionsfrihetslagstiftning i Sverige man kan gömma sig bakom.

Så det enda man (lagligen) kan göra är att gråta en skvätt för det stackars barnet och innerligt hoppas att det inte tar alltför mycket skada av sin uppväxt, vilket tyvärr är vanligt.

Citera
2010-12-20, 20:31
Medlem
RealClassics avatar
Jag känner en handfull av Jehovas vittnen och måste säga att jag tycker det är helt vanliga människor som vem som helst. Jag har varit på ett par möten förut och tycker inte deras församling är konstigare än vilken annan tro som helst. De slår mig som lugna, tillbakadragna människor- förutom dörrknackningen då som jag förstår att somliga kan finna aningen irriterande. Fast de har ju vänliga avsikter.
Citera
2010-12-20, 20:42
Medlem
HIDEKAI11s avatar
De förnekar bland annat treenighetslärans
som är det centrala i den kristna tron.

I andra ord, de tar vad Jesus har sagt och skapar sin egna sekt.
Det dem inte gillar tar dem inte med i sin religion.
Citera
2010-12-20, 20:55
Medlem
Rumpestumpens avatar
Jo det där om att dom tar med det dom vill i sin religion det är stensäkert, pinsamt som fan men säkert. Jag har sett en församling och tycker alla bara yrar runt som zombisar och helt hjärntvättade, jag har också hört denna unge säga att det är orättvist att jag inte får fira jul och födelsedagar nr alla anndra hos dagmamman får, är det inte så att jehovas vittne barn blir uteslutna från samhället, men det är väl deras egna fel?
Citera
2010-12-20, 22:44
Medlem
Quartuss avatar
Citat:
som springer runt och pratar om djävulen och gud, vad som är bra och dåligt att hon hatar jul, tomtar finns inte osv?
Citat:
jag har också hört denna unge säga att det är orättvist att jag inte får fira jul och födelsedagar nr alla anndra hos dagmamman får, är det inte så att jehovas vittne barn blir uteslutna från samhället, men det är väl deras egna fel?
Måste du säga emot dig själv?
Väldigt mycket uteslutning från samhället när ungen placeras hos dagmamma som alla andra...
Citera
2010-12-21, 10:27
Medlem
Rumpestumpens avatar
Men åååh, man kan väl hata jul o tomtar men ändå tycka att det är orättvist att man inte får prensenter när man fyller år och på jul det är därför hon säger att hon hatar det, för hon får inte samma saker som dom andra barnen... men hos dagmamman när någon fyller år bjuder dom på glass och tårta men henne slänger dom in i ett annat rum för att hon inte får fira, alla barn frågar vad hon önskar sig och hon kan inte svara..
Citera
2010-12-21, 11:31
Medlem
Malacodas avatar
Det sjuka är att i FNs deklaration av mänskliga rättigheter finns två paragrafer som motsäger varann gällande religion, barn visavi föräldrar. Enligt den har varje individ (även) barn frihet att själv välja livsåskådning de vill följa. Samtidigt enligt en annan paragraf har föräldrar friheten och rätten att uppfostra sina barn i vilken religion de vill. Sverige har skrivit under denna smått meningslösa deklaration och är således enligt lag bundna att följa den.

På papper låter det ju vackert när man sprider frihet som gödsel, eller hur?
Men man behöver ju inte vara Einstein för att inse vad praktiken av vad detta ambivalenta blir. Barn har varit, är och kommer alltid att vara andra klassens medborgare!
Senast redigerad av Malacoda 2010-12-21 kl. 11:34.
Citera
2010-12-21, 18:55
Medlem
Galvarinos avatar
Jag håller med dig helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in