Citat:
Ursprungligen postat av
Sodomizer-
Ja, visst är det så. Det du skriver nu är dock ganska annorlunda mot det du skrev tidigare.
Jösses vilket insiktslöst inlägg, inte direkt vad man förväntar sig från en "upplyst" person. Att gud är ett meningslöst begrepp för dig och ger dig "fel associationer" betyder ju inte att andra uppfattar det så, eller hur? Dessutom har de flesta upplysta personer genom historien varit djupt troende. När Eckhart Tolle säger "surrender to the now" så menar han exakt samma sak som när en kristen mystiker säger "surrender to god", det handlar om att ge upp sitt ego för något större. Så vad menar du med att det "riktar fokus åt fel håll"?
Dessutom, i det här fallet handlade det om ett "object of attention", det går lika bra att använda gud som o.o.a. som andningen eller ett mantra.
"Gud" är ett ord laddat med en drös olika innebörder, "han" är si eller så, tycker det eller detta och vill det ena och det andra.
Att ge upp inför nuet är en helt annan sak än att ge upp inför en varelse som har skapat världen (gud).
Gud är något som anses vara utanför människan iaf i världsreligionerna. Och genom att rikta sig mot gud tar man bort fokus från sig själv, från sin egen storhet. Det handlar inte om att ge upp inför någon annan, någon gud, det handlar om att ge upp helt enkelt. Ge upp, släpp taget. Om man ger upp inför gud, eller något ospecifikt "större", har man ju bara överlämnat ansvaret, "ta hand om mig, blabla".
Man ger upp inför situationen, för nuet, för det som existerar. Guds existens är högst omtvistad och i mina ögon extremt osannolik.
Troende och upplyst är motsatser i min bok.