Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-06, 00:35
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkey99
Jag ska köpa Power of now böckerna av Ekhart Tolle det är ett som är säkert!! Tack för tipsen!

Gött mos, men missa inte ACIM som är grunden till det tankestoff som sprids på föreläsningar av bland annat Tolle. Den boken är skarp som fan. Förändrade min inställning till livet helt och hållet när jag studerade den som ung. Jag har nu kommit in i medelåldern och står i färd med att ta upp den igen, ett par erfarenheter rikare och med större förståelse för det som sägs.

Vad gäller de vibrationer du upplever så kan jag inte bidraga med så mycket. Jag har iofs haft en mängd väldigt intensiva och klara utanför kroppen upplevelser under årens gång och i samband med dessa så upplever man ofta väldigt starka "vibrationer" vid själva "utträdet" ur kroppen. De går som mullrande, brusande, metalliska ilningar och "ringande" läten genom ens kropp och väsen. När man sedan "lämnar" kroppen så kan okända "energier" kasta en fram och tillbaka i rummet helt hej vilt. Vid de tillfällen då utträdet är lugnare så finns där ändock en väldigt stark "eter" som man får kämpa sig igenom. Allt är mörkt och murrigt och grådaskigt, men om man kämpar igenom det stadiet så exploderar omgivningen i ljus och klarhet och man kan uppleva fantastiska förändringar i närmiljön i ens kvarter till exempel. Allt blir som en ljuv saga. Helt fantastiskt är det.

(Jag omger ord som utträde och lämnar kroppen med sitationstecken här eftersom jag inte vill ge mig in i någon diskusion rörande hur man verkligen lämnar kroppen rent fysiskt under dessa upplevelser. Men gudarna skall veta att det känns så.)

Enligt andliga, mer esoteriska läror så omges ju planeten av olika frekvenser av energi som tunnas ut ju längre ut man kommer, som skalen påen lök. Det fysiska planet är botten. Därefter har vi det eteriska planet (segt och mörkt) där astralkroppens lägsta skikt hör hemma. Sedan astralplanet där känslor och sinnesbilder manifesteras utanför en själv. Sedan når man mer rena och "gudomliga nivåer" ju längre ut man kommer.

Kanske kan det vara så att dessa energier som omger oss dyker upp lite här och där då människor börjar bryta igenom slöjan och förstå att livet är större än den fysiska boxen. Det du känner som vibrationer i ditt kronchackra kanske är relaterade till de "energier" som kan upplevas vid utanför kroppen upplevelser eller sömnparlyser. Medvetandetillstånd i gränslandet mellan egots fulla vakenhet i det fysiska, och dess expansion i det eteriska och astrala.

Att vara med om en ljus och klar UKU(Utanför kroppen upplevelse) är helt extatiskt och egots vardagliga hämningar sprängs bort. Man kan bli en "wild one" som det kallas. En expansion av egot där man orädd handlar efter impulser, helt utan hämningar. Det känns för mig som om det springer fram djupare och mer fria skikt av ens "personlighet" under de där upplevelserna. På ett positivt sätt alltså. Man slipper egots mer elakartade fängsel för en stund.

Tänk att du står på toppen av ett berg och plötsligt får en insikt om att du kan flyga, och kastar dig ut i extas och känner vinden svepa mot dig samtidigt som du susar fram. Ungefär så känns en klar uku.
Senast redigerad av PhasersOnFunk 2011-09-06 kl. 00:42.
Citera
2011-10-28, 05:05
Medlem
litteraturfantasts avatar
Ens inte jag som inte bryr mig om mitt eget liv, alltså om jag dör i denna stund eller ej kan uppnå något sådant, trots att jag läst både litteratur i ämnet, varit hos gurus och sedermera "släppt allting" vad andlighet gäller och bara levat på i hygglig ro och försökt skita i vad andra tycker om mig, men det har ändå inte funkat.

Jag är för feg, det är orsaken. Om nån tror sig våga gå genom en brinnande eld så kanske ni kommer att lyckas, vad vet jag. Hur fasiken skulle det se ut i ert vardagliga liv om ni blev upplysta? Gå i kloster i såfall, eller vinn 100 miljoner på lotto, så kan ni vara exentriska ( d.v.s. då har ni möjlighet till upplysning ). Dom som blir upplysta i detta västerländska samhälle sitter nog på mentalsjukhus en stor andel och den andra andelen är rika exentriker, det är min erfarenhet och tro om västerlandet.

Sen dessa självhjälpsböcker är skitsnack till 99%. Ni bör träffa äkta gurus eller gå tillbaks så nära originalkällorna som ni kan komma. Det som läses idag är fragmenterat. Om ni åker till nåt stressfritt ställe i Indien och träffar lite fint folk, så kan ni sedan komma hem hit till Sverige och se om det som ni lärt er fungerar i praktiken. Naturfolk har inga problem att leva upplysta, deras liv är ett enda kontinuum. Kloster är också en bra sak.

Jajaj, nu har jag pratat nog med skit.
Citera
2011-10-28, 05:37
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Ens inte jag som inte bryr mig om mitt eget liv, alltså om jag dör i denna stund eller ej kan uppnå något sådant, trots att jag läst både litteratur i ämnet, varit hos gurus och sedermera "släppt allting" vad andlighet gäller och bara levat på i hygglig ro och försökt skita i vad andra tycker om mig, men det har ändå inte funkat.

Jag är för feg, det är orsaken. Om nån tror sig våga gå genom en brinnande eld så kanske ni kommer att lyckas, vad vet jag. Hur fasiken skulle det se ut i ert vardagliga liv om ni blev upplysta? Gå i kloster i såfall, eller vinn 100 miljoner på lotto, så kan ni vara exentriska ( d.v.s. då har ni möjlighet till upplysning ). Dom som blir upplysta i detta västerländska samhälle sitter nog på mentalsjukhus en stor andel och den andra andelen är rika exentriker, det är min erfarenhet och tro om västerlandet.

Sen dessa självhjälpsböcker är skitsnack till 99%. Ni bör träffa äkta gurus eller gå tillbaks så nära originalkällorna som ni kan komma. Det som läses idag är fragmenterat. Om ni åker till nåt stressfritt ställe i Indien och träffar lite fint folk, så kan ni sedan komma hem hit till Sverige och se om det som ni lärt er fungerar i praktiken. Naturfolk har inga problem att leva upplysta, deras liv är ett enda kontinuum. Kloster är också en bra sak.

Det blir nog lättare med tiden... Fler människor håller på att bli bekanta med den information som gurus proklamerar.

Jag har diskuterat med min syster kring intelligens och generationer.. Vi kom fram till att den nya generationen (1980-) är mer medvetna om världen runt omkring oss.
Vi menar att de vuxna i dagens samhälle i sin enkelhet har ett större bekräftelsebehov.

För att föra resonemanget till ett specifikt sammanhang så överhörde vi ett samtal mellan våra föräldrar och deras gemensamma kompisar (ett annat föräldrarpar).
Det var som att lyssna på fyra olika radiostationer samtidigt. Fyra olika radiostationer som på ett subtilt vis ville framföra sin egen version av sina upplevelser samtidigt som de smakfullt subtilt (men bittert) respekterade att tillåta de andra tala.

Jag fick inte upplevelsen att de noggrant lyssnade på vad de andra hade att säga, det var, i talspråk, dösnack på repeat.

Så vi kom helt enkelt fram till att den nya generationen är lyhörda på ett helt annat plan än våra äldre föregångare. Världen håller sakta men säkert på att byta perspektiv. Världen blir sakta men säkert mer förenad.
Citera
2011-10-28, 14:33
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:

Att du inte uppnått något beror kanske på att du fått det hela om bakfoten.

1) Det finns inget att uppnå.
2) Det handlar inte om att döda egot, utan om att älska egot.
3) Släpp inte allt, omfamna det istället.
4) Sist, men inte minst, ta reda på vem eller vad det är i dig som försöker göra allt detta. T ex, fråga dig vem det är i dig som inte bryr sig om ditt liv?

Citat:

Att vara upplyst är att inse att det inte finns någon där, att jaget man alltid trott sig vara är en bluff, en tro som har växt sig stark tack vare att vi inte undersökt tillräckligt noga om denna tro är sann. Detta innebär att det inte finns någon som är upplyst, för så fort du lyser upp (blir medveten om) så ser du att det inte finns någon där. Alltså är ingen upplyst.
Citera
2011-10-28, 16:27
Medlem
Citat:
Att du inte uppnått något beror kanske på att du fått det hela om bakfoten.

1) Det finns inget att uppnå.
2) Det handlar inte om att döda egot, utan om att älska egot.
3) Släpp inte allt, omfamna det istället.
4) Sist, men inte minst, ta reda på vem eller vad det är i dig som försöker göra allt detta. T ex, fråga dig vem det är i dig som inte bryr sig om ditt liv?

Som jag hoppas att du förstår, så var inte uppnå något bra ord. I övrigt så tycker jag vad jag jag vill om dina punkter. Det räcker med att skala av hela skiten, hela ens innehåll så är man där. Det är för den som vågar och inte för den som analyserar.

Sen detta nya som jag hört, om att det är omöjligt att helt bli fri ifrån egot är ytterligare ett hårklyveri ifrån vissa. Det är ingen som någonsin sagt nåt om att släppa nåt ego ( eller rättare sagt att egot ska försvinna självt när man blir medveten ). Osho Rajneesh om möjligt den största någonsin ( men jag är inte ett dugg imponerad av någon ) påstod sig kanske ibland att han var upplyst, men sånt där måste man kanske säga för att få folk med sig, ingenting att fästa sig vid.

En kommentar som jag gillade i den här tråden var någon som påstod att psykiatrin förstärker egon, mycket fint analyserat!
Citera
2011-10-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kewlspetspenna
Det blir nog lättare med tiden... Fler människor håller på att bli bekanta med den information som gurus proklamerar.

Jag har diskuterat med min syster kring intelligens och generationer.. Vi kom fram till att den nya generationen (1980-) är mer medvetna om världen runt omkring oss.
Vi menar att de vuxna i dagens samhälle i sin enkelhet har ett större bekräftelsebehov.

För att föra resonemanget till ett specifikt sammanhang så överhörde vi ett samtal mellan våra föräldrar och deras gemensamma kompisar (ett annat föräldrarpar).
Det var som att lyssna på fyra olika radiostationer samtidigt. Fyra olika radiostationer som på ett subtilt vis ville framföra sin egen version av sina upplevelser samtidigt som de smakfullt subtilt (men bittert) respekterade att tillåta de andra tala.

Jag fick inte upplevelsen att de noggrant lyssnade på vad de andra hade att säga, det var, i talspråk, dösnack på repeat.

Så vi kom helt enkelt fram till att den nya generationen är lyhörda på ett helt annat plan än våra äldre föregångare. Världen håller sakta men säkert på att byta perspektiv. Världen blir sakta men säkert mer förenad.

Först och främst, du är sund men inte på ett andligt vis. Hoppas att det låter ok.

Dom äldre har rätt, förutom bitterheten som dom kunde vara utan, men den krävdes kanske för att stå ut med varandra. Det finns ingen enighet mellan människor, vi är alla öar. Men samtidigt hör vi ihop men det är inte därifrån man kan hjälpa en människa.

För att ta ett exempel:

Jag begår ett mord. I öppensinnade ögon så är "alla" skyldiga, men man kan inte döma alla, utan man dömer den som gjort gärningen. Detsamma gäller upplysningen, alla är inblandade och alla har makt att påverka din utgång till upplysning, men det är bara "dig" själv som man kan arbeta med. Skit totalt i allt runtomkring dig, du står ensam och gör vad fasiken du vill. Se till att inte bli inlåst bara

Vidare,
Om man känner för att vara lyhörd= var lyhörd
Om man känner för att inte lyssna eller ta in= stäng av

Denna förening du talar om är en platonisk förening, en homogenisering som en gång en känd psykoanalytiker sa. Det kan vara trevligt, kanske vi undviker bråk ett tag, men när denna trevliga yta krackelerar så blir det inte så roligt längre.
Citera
2011-10-28, 17:04
Medlem
Citat:

Ja, här är felet. Visst läs ett tag om man finner nåt intresse. Annars sitt och håll käften, lyft inte ett finger om inte din inre vilja säger dig det, då kan man kanske komma nånstans.

Det krävs dock, att man redan har förlorat allting eller vunnit allting. Ingen rädsla får finnas kvar.
Hur skulle nån ( kanske max 1 i denna tråd ) av er orka sitta stilla ens i 1 vecka utan att yppa ett ord och göra någonting. Om ni inte har ro för det, så är det bara att glömma att komma nån vart med detta.

Detta med böcker är skitsnack om man inte förstår det praktiskt. Meditation är skit, allt är skräp. Ni måste släppa allt, då menar jag allt. Tex. den där Eckhart Tolle, vad säger han som inte Krishnamurti sa? Är han mer direkt, nästan lika direkt som Papaji? Jag skiter i allihop egentligen.

Det finns dom som tror sig ha släppt allt och har blivit mördare p.g.a. det. Dom har försökt, men dom har inte gjort ett skit mer än att med våld försökt pressa ned sitt psyke till dess innersta vrår. När psyket sen har återvänt så har dom fått frispel.

Tillägg. läs Sufi boken, den har ni kanske mest nytta av.
Senast redigerad av litteraturfantast 2011-10-28 kl. 17:18.
Citera
2011-10-28, 17:37
Medlem
NormaJeans avatar
Jag föreslår alternativ som lösningen, ingen neuroleptika och ofrivilliga injektioner osv

Akupunktur tex healing och endast naturliga läkemedel, örter och lugnande te istället atarax
skulle kunna skriva mer men sitter just nu via telefonen
Citera
2011-10-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormaJean
Jag föreslår alternativ som lösningen, ingen neuroleptika och ofrivilliga injektioner osv

Akupunktur tex healing och endast naturliga läkemedel, örter och lugnande te istället atarax
skulle kunna skriva mer men sitter just nu via telefonen

Det där är små detaljer fröken Monroe, det borde du veta med ditt fragmentariska psyke, leverne? Låt folk äta vad fasiken dom vill. Medicin i mängder om det behövs, inget fel i det.

Hela den här tråden är fragmentarisk, överanalyserande. Släpp allt bara! Utan hängslen, livlinor och var beredd att genomlida helvetet innan du kommer fram, om du nån gång kommer fram.
Citera
2011-10-28, 18:06
Medlem
Kewlspetspennas avatar
Citat:
Utläggningar.
Grejen är att förändringen sker i realtid.
Man väljer inte ifall man tar del av förändringen eller inte genom att antingen lära sig, eller inte lära sig. Upplysningen, om du så vill, är en del av evolutionen.
Det är något som långsamt drar över jorden, som om man drog upp en täckande dragkedja.
Citera
2011-10-28, 18:33
Medlem
Missförstånd inom den moderna andliga tron:

*"aktiv" Awareness
*Registrera, fast fäst er inte vid tankarna

-Om ni är inne på dessa spår så ser det inte ljust ut för er. Detta är dom kanske 2 största fel jag ser personer göra som kommer i kontakt med andlighet. Skit i meditation också, det för er ingen vart. Om ni känner er avslappnade/ slipper ångesten, när ni andas in och ut och koncentrerar er på andningen ( hur ni andas spelar ingen roll, själv försöker jag andas djupt för lugn och ytligt för energi ) så fortsätt med det, om ni tycker att det känns bra. Men det är samma sak där, det kommer inte leda någonstans.

Om nu tex. Tolle säger att ni ska registrera tankar men inte fästa er vid dom, så ta det inte så allvarligt. Ni ska överhuvudtaget inte lyssna på dessa självhjälpsböcker. Tolle är säkert ok, men dom har alla sina knep för att lyckas hjälpa människor. Det går inte hjälpa på det sättet. Det enda som går att göra själv är att släppa lös allting. För det krävs mod och ni kan komma att gå igenom helvetet skulle jag tro.
Citera
2011-10-28, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kewlspetspenna
Grejen är att förändringen sker i realtid.
Man väljer inte ifall man tar del av förändringen eller inte genom att antingen lära sig, eller inte lära sig. Upplysningen, om du så vill, är en del av evolutionen.
Det är något som långsamt drar över jorden, som om man drog upp en täckande dragkedja.

Du vet, vi kan ägna oss åt hårklyveri hela dagen. Jag skiter i vilket, men jag antar att en del vill ha hjälp härinne, själv vet jag inte om jag vågar att ta det sista steget.

Man väljer visst. I det västerländska smahället måste du välja annars kommer du att leva liv efter liv utan att bli upplyst, ända tills den vetenskapliga forskningen kanske råder bot på detta. Om en guru säger att man inte väljer ( ni ska inte lyssna på dom så mycket ), så menar han inte så.

Det är ingen del av evolutionen som vi vet ännu ialla fall, det där är bara spekulationer? Upplysta människor fanns det säkerligen mer av förr än det finns i dagens samhälle.

Du säger att det sker i realtid. Det skiter väl jag i om det sker i realtid. Om jag gör mål i en VM final i fotboll så sker detta i realtid, men jag får aldrig chansen till denna realtid om jag inte tränar först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in