Citat:
Ursprungligen postat av
FlamRed
Lokalt eller universalt, gör ingen skillnad i sluändan. Allt som existerar gör det i symbios, ingat kan finnas utan det andra.
Icke dualism.
Sen om lokala med medvetandet är kopplat till något universellt är ju en kul fråga att rota i. Men från ett egodöd-perspektiv spelar det ingen roll.
Och ingen äger ett eventuellt lokalt med med medvetande. För det finns ingen som kan vara ägare.
1. Allt som existerar är nu.
2. Allt är ett.
Dessa är de två mystiska tillstånd som en "egodöd" person upplever och är ett resultat av att två distinkta system och noder i hjärnans "default mode network" har upphört att vara sammanlänkade. That's the goal right there. Resultatet är (1) bättre funktionalitet, då hjärnan är oerhört fokuserad samt alert, (2) mer positiv subjektiv upplevelse, då allt psykiskt lidande försvinner.
Det här är en väldigt intressant föreläsning från Stanford University. Jag rekommenderar hela, men annars kan man se från den tidpunkt som jag länkar ifrån som börjar på temat "högre medvetandetillstånd":
Intressanta grejer, klicka här.
Transcendental meditation (TM) verkar vara populärt bland många av Stanford-föreläsarna/-professorerna kan jag konstatera efter en heldag med olika föredrag.
Här har vi en fin beskrivning på en "upplyst" person, från Yoga Vasistha:
He who, while living an apparently normal life, experiences the whole world as an emptiness, is a Jivanmukta.
He is awake but enjoys the calmness of deep sleep; he is unaffected in the least by pleasure and pain.
He is awake in deep sleep, but he is never awake to this world.
His wisdom is unclouded by latent tendencies.
He appears to be subject to likes, dislikes and fear; but in fact he is as free as the space.
He is free from egotism and volition; and his intelligence is unattached whether in action or in inaction.
None is afraid of him; he is afraid of none.