Citat:
Ursprungligen postat av
NJJ
Hej! Står ännu för det jag säger men är jäkligt svårt. Mitt ego tenderar att komma tillbaks. Från att mitt iallt inte ha brytt sig alls vad andra tycker så börjar man bli normal och bryr vad andra tycker. Jag måste hela tiden pressa mig för att jag ska hålla borta mitt ego. Göra saker som jag tycker är obekvämt men om jag tycker saker är obekvämt ja då kanske jag har ända ett ego....
IAf tror stenhårt på det men tycker det är riktigt svårt men om det inte var svårt skulle ju alla mått kanon...
Jag såg en video med Mooji där han beskrev det ungefär så här; att avslöja egot är ungefär som att kränga ut och in på en handske, han sa "walk right through yourself" och sedan använde han liknelsen med handsken. Och, som han sa, när man vänder ut och in på en handske blir det alltid nån fingertopp kvar som man får hålla på att pilla med, lirka ut och greja med.
Det är ju inte tänkt att vi ska
bli av med egot. Vi använder det hela tiden. Vad vi gör är att vi inte låter det springa löst, vi håller det i strama tyglar. Och det är viktigt, i din situation, att ständigt hålla kontakt med det i dig som
inte är egot, genom meditation.
Egot är det hus vi bor i. Men vi måste hålla alla dörrar och fönster öppna och låta vinden blåsa igenom oss, as in walk right through yourself.
Ett bra sätt att hålla ner egot är att göra precis som du gör, att göra obekväma saker. Gör det mest obekväma och inse att du finns ändå, opåverkad. Inget händer egentligen.
Att vi bryr oss om vad andra tycker är väl bara bra i många situationer. Ofta kan det ju vara sämre att ha en - skiter väl i vad du tycker- attityd. Tricket är väl bara att inse att man är samma människa oavsett vad någon annan anser. Det är ju inte andra människors åsikter som definierar vad vi är, vi är vad vi är oavsett andras åsikter.
Ps. Jag rekommenderar Mooji på youtube om du inte redan känner till honom.