Citat:
Nu försöker du tänka dig fram till vad det är igen.
Man kan bara identifiera sig med något som har en form.. Observatören som vi kallar det har ingen.
Bättre än så här kan jag inte förklara det för att det blir som att försöka förklara hur socker smakar för någon som aldrig testat.
Du får ta klivet själv härifrån om du är nyfiken.. Om du inte redan har gjort det d.vs och sedan snärjt in dig i definitioner.
Man kan bara identifiera sig med något som har en form.. Observatören som vi kallar det har ingen.
Bättre än så här kan jag inte förklara det för att det blir som att försöka förklara hur socker smakar för någon som aldrig testat.
Du får ta klivet själv härifrån om du är nyfiken.. Om du inte redan har gjort det d.vs och sedan snärjt in dig i definitioner.
Jag har haft liknande åsikt som många i tråden har, och har mediterat, kollat satsangs i timmar etc. Sedan slog det mig att det fortfarande var en tanke att dela upp upplevelsen till ett formlöst medvetande som observerar allt annat. Om tankarna slutar så försvinner dualismen mellan upplevaren och det upplevda och allt ”smälter samman” och man vet inte ”vad” upplevelse är. Tankar/kunskap är det enda verktyget för att ordna situationen till att ”något” ser ”något annat”.
Citat:
Att sprida frön och skapa nytt liv tycker jag låter onödigt -- existensen är knappast önskvärd.
Att rovdjur skulle börja äta kadaver låter även väldigt verklighetsfrånvänt: något sådant skulle enbart kunna ske genom avel el. dyl. då naturen, genom evolutionen, gynnar självbevarelsedrift och hänsynslös slakt.
Att rovdjur skulle börja äta kadaver låter även väldigt verklighetsfrånvänt: något sådant skulle enbart kunna ske genom avel el. dyl. då naturen, genom evolutionen, gynnar självbevarelsedrift och hänsynslös slakt.
Att livet inte är önskvärt är en abstrakt tanke som bara kan finnas i en språklig kultur. För att det åtskilda jaget, per definition, uppfattar sig ofullständig, saknande etc.
Alla rovdjur är asatäre också. As är mycket, mycket lättare att ta.
Men mer miljöförstöring och utrotning → färre as → mer jakt.
Dock försöker den krigiska egodrivna civilisationen att tillskriva den egolösa naturen sin egen grymhet för att rättfärdiga sig själv.
[/quote]