Citat:
Ursprungligen postat av
finemumma
Vad är en illusion?
Är det inte A och O att förstå det för att förstå resten?
Något som ter sig reellt, men som vid en närmare granskning förstås som innehålls- och substanslöst; d.v.s. illusoriskt. När vi förstår att ingenting har en frånskild existens, oberoende resten av universum, inser vi att våra vardagliga koncept som "människor", "djur", "växter" och så vidare fundamentalt sett är tomma, då uppdelningen i kategorier frångår den sammanbundna verkligheten, där A beror på B och består av C och D och C och D i sin tur består av E och F och så vidare. Vare sig A, B, C, D, E eller F har någon förankring i verkligheten som sådan.
Allt detta faller tillbaka till den första illusionen, vilken är konceptet om "jaget" som i sin tur förhåller sig till "det andra" - där båda dessa begrepp är uppståndna ur vår förvirring kring verkligheten. Söker vi oss tillrätta i frågan om vem som upplever tillvaron faller hela illusionen samman, eftersom att ingen sådan frånskild individ - vem vi tror oss vara - går att finna, vare sig i det inre eller i det yttre.
Allt faller tillbaka på frågan: "Vem är jag?"
Hjärnan fabulerar ett jag och oräkneligt många entiteter bortom detta jag, men den som söker förnimmelsens ursprung finner enbart - ingenting! När inget jag hittas, uppstår frågan "Vem har funnit att jaget inte finns?" - och inte heller denne går att finna någonstans. Denna jakt på oss själva tömmer oss på våra villfarelser, d.v.s. sådant som är direkt inbillat, och lämnar enbart kvar det som verkligt existerar: föränderlig varseblivning, utan sammansvetsade entiteter i, och medvetandet i vilket detta skådespel uppenbarar sig. Med andra ord: den enda verkligheten, vilken är en oskiljaktig helhet, där medvetandet (ditt sanna jag!) breder ut sig uniformt i allt.
Varför upplever människan sig som blott en delmängd av verkligheten och inte som dess helhet? För att hon har identifierat sig med kroppen och med tankar, vilket svetsats samman till en dröm om "jag" och separation visavi "annat". Frihet från dessa bojor leder till insikten - den direkta upplevelsen - att allt är en återspegling av medvetandet, vars egenskap är att lysa upp sig själv och som följaktligen är i alla "ting".