Citat:
Ursprungligen postat av
NJJ
Intressant ska kolla in hans kanal.
Ska igen göra något väldigt obekvämt, ja det mest obekväma som jag kommer på för mig just nu. Och se om jag åter kommer tillbaks till det tillståndet- då man inte bryr vad andra tycker och gör de man vill.
Allt verkar ju så enkelt om man tänker rationellt. Men problemet är just att vara rationell för känslorna tenderar ju att dra det längsta strået. Det är ju känslorna som oftast vill styra fast rent logiskt är det inte de bästa. För som du säger oavsett vad andra tycker om en är man ju fortfarande samma människa. Inte andra som definierar vem man är.
När det gäller känslor, det är heller inte känslor som definierar vad vi är. Naturligtvis kan vi ha jobbiga känslor, men de är inte vad vi är. Känslor kan vara som en tvångströja man inte kan få av, men de är lik förbannat bara en tröja och inte den vi är i grunden. Vi måste hitta skillnaden på oss själva och våra känslor. Alla känslor är övergående, det som är vår grund är det inte.
Vi kan ju konstatera; nu har jag den här känslan. Då kan vi ju förstå att känslor är något vi har, inte något vi är, eftersom det finns en uppfattning finns det också en separation. Adi Shankara säger "the seeing subject cannot be the seen object".
Men i det vi är finns ingen separation, vi bara är, odefinierat, oförklarligt.