2014-05-30, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
1) Det var inte det jag skrev, jag skrev att den vi alla i essensen är, har aldrig börjat och kommer heller aldrig att sluta. Vi >är<, inga andra definitioner behövs.

2) Din analytiska hjärna (egot) tror att den blir upplyst när du försöker dig på att förstå. Grejen är den, det finns inget att förstå. Du hittar essensen av dig själv när du förstår att du inte behöver hitta essensen av dig själv.
1) Hur vet du det?

2) Okej, och essensen av mig själv är alltså medvetandet? Det är ju inget speciellt med det.
Citera
2014-05-30, 19:05
Medlem
Citat:
Det du beskriver är bara en lek med former, varken mer eller mindre. Medvetandet skapade världen av form. Medvetandet är formlöst. Medvetandet vill uttrycka sig i form, syftet är oklart, kanske för att det vill upptäcka sig självt i form.

Jag vill gärna vända på det - medvetandet är form! Utan form finns det nämligen inget att vara medveten om, och således inget medvetande - inget att uppleva, inga handlingar att utföra. Vår existens är en relation mellan medvetandet och världen. Utan form finns ingenting, utan medvetande finns ingenting. Tillsammans är de ett, formen och det formlösa, de skapar varandra.
Citera
2014-05-30, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Du har rätt, jag har tittat lite närmare på Kabbala. Det är en typ av religion med bla påbud som skall följas.
....
Kabbala är ingen religion. Men religioner, judendomen och kristendomen, har sitt ursprung i kabbala. Mycket spännande att få reda på vad kabbala är, du kommer säkert att bli överraskad.
Anmäl dig till gratis kursen som börjar om två dagar:
http://www.eu.kabbalah.info/sv/?utm_...ec-summer-2014

Att kontrollera sina tankar är bara så pass ett påbud, att det är i ditt eget intresse, därför att dina tankar är som frön som bestämmer vilket framtida liv du kommer att få.

Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Ego-död handlar till stor del om att inse att man inte är sina tankar.
Egodöd är inget självändamål. Det handlar inte om att inse, utan att jobba hårt med det. Egodöd är ett av de mest centrala element/process inom andlighet och spirituell utveckling.
Citera
2014-05-30, 19:06
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fb-1
1) Hur vet du det?

2) Okej, och essensen av mig själv är alltså medvetandet? Det är ju inget speciellt med det.

1) Jag vet det eftersom jag alltid har varit och alltid kommer att vara, kommer du ihåg när du föddes? Om du gör det så är du nog den enda i världshistorien som kommer ihåg det.

2) Essensen av alla är medvetandet, det finns bara 1 medvetande, det äntrar världen av form via olika kanaler.

Förresten, du skriver: "Mig själv". Finns det 2 av dig? Är du schizofren? Mig och själv är inte 2 olika saker, mig och själv är 1.
Senast redigerad av FatPPLrHrdrTkidnap 2014-05-30 kl. 19:09.
Citera
2014-05-30, 19:08
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Jag förstår att min mitt medvetande uppstår i universum men blev tyvärr inte upplyst av det.

Nej. Upplysningen består heller inte i att förstå intellektuellt. Den är en ordlös insikt i ens rena existens bortom den materiella kroppen. Det är inget som går att greppa med intellektet, det går bara att uppleva.
Man brukar också prata om uppvaknande. Tänk dig att du haft en dröm och vaknat. Så är det.
Hur förklarar man det? -Jag trodde att jag var mig själv men det var jag inte för det är jag nu.
I vakenheten kan man se att det var en dröm, men i drömmen kan man inte se vakenheten.
Citera
2014-05-30, 19:18
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Jag vill gärna vända på det - medvetandet är form! Utan form finns det nämligen inget att vara medveten om, och således inget medvetande - inget att uppleva, inga handlingar att utföra. Vår existens är en relation mellan medvetandet och världen. Utan form finns ingenting, utan medvetande finns ingenting. Tillsammans är de ett, formen och det formlösa, de skapar varandra.

Jag skulle vilja säga att medvetandet har lika mycket form som tomheten du rör dig i när du är i ditt hem. Handlingar, upplevelser etc. är något som sker i världen av form, vi är den som upplever handlingar, händelser och upplevelser i världen av form, men vi upplever det från en formlös plats, vi är bara vittnen.

Jag förstår dock vad du menar, problemet med dessa diskussioner är att språket är form, språket kan inte förklara det formlösa, för så fort vi försöker oss på det, så gör vi det till något.
Citera
2014-05-30, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej. Upplysningen består heller inte i att förstå intellektuellt. Den är en ordlös insikt i ens rena existens bortom den materiella kroppen. Det är inget som går att greppa med intellektet, det går bara att uppleva.
Man brukar också prata om uppvaknande. Tänk dig att du haft en dröm och vaknat. Så är det.
Hur förklarar man det? -Jag trodde att jag var mig själv men det var jag inte för det är jag nu.
I vakenheten kan man se att det var en dröm, men i drömmen kan man inte se vakenheten.
Som jag förstår det så är du en anhängare av detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta

Citat:
Followers seek liberation/release by acquiring vidyā (knowledge)[13] of the identity of Atman and Brahman. Attaining this liberation takes a long preparation and training under the guidance of a guru.

Du har alltså nån slags vetskap som vi vanliga drönare i the matrix inte har?
Citera
2014-05-30, 19:43
Medlem
Citat:
1) Jag vet det eftersom jag alltid har varit och alltid kommer att vara, kommer du ihåg när du föddes? Om du gör det så är du nog den enda i världshistorien som kommer ihåg det.

2) Essensen av alla är medvetandet, det finns bara 1 medvetande, det äntrar världen av form via olika kanaler.

Förresten, du skriver: "Mig själv". Finns det 2 av dig? Är du schizofren? Mig och själv är inte 2 olika saker, mig och själv är 1.
1) Du antar att det vi "är" aldrig har börjat och aldrig kommer sluta, du kan inte bevisa det på nåt sätt. Kommer inte ihåg när jag föddes nej.

2) Det finns inga bevis för det såvitt jag vet.
Citera
2014-05-30, 20:19
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja säga att medvetandet har lika mycket form som tomheten du rör dig i när du är i ditt hem. Handlingar, upplevelser etc. är något som sker i världen av form, vi är den som upplever handlingar, händelser och upplevelser i världen av form, men vi upplever det från en formlös plats, vi är bara vittnen.

Jag förstår dock vad du menar, problemet med dessa diskussioner är att språket är form, språket kan inte förklara det formlösa, för så fort vi försöker oss på det, så gör vi det till något.

Ja, handlingar och upplevelser är av form. Att försöka beskriva det formlösa är som att försöka beskriva döden. Att säga att det formlösa skapar världen blir därför lite konstigt, eftersom "att skapa" är en handling. Jag har dock ingen bättre beskrivning. Allting bara är.
Citera
2014-05-30, 20:31
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Som jag förstår det så är du en anhängare av detta:
http://en.wikipedia.org/wiki/Advaita_Vedanta
Ja.
Citat:
Du har alltså nån slags vetskap som vi vanliga drönare i the matrix inte har?

Jag kan väl säga så här, jag har en vetskap nu som jag inte visste fanns innan. Jag har vaknat
Citera
2014-05-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja.

Jag kan väl säga så här, jag har en vetskap nu som jag inte visste fanns innan. Jag har vaknat
Vilken av dem? Den mer religiösa med mystiska skrifter eller den "nya" västerländska filsofin alltså typ Tolle etc. Det verkar vara två helt olika grejer och de är inte överens.
Citera
2014-05-30, 22:40
Medlem
JPlins avatar
Citat:

Äntligen!

Därför denna tråd är så otroligt underhållande att följa

"om Dao kan beskrivas är det inte det evigt oföränderliga dao"

Lao Tzu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här