Citat:
Din religion vill att du ska tro att det är farligt.
Diskussionen angående droger är oproduktiv, vi släpper den nu
Det lägre jaget är din mänskliga upplevelse. Det är ett medvetande som är en del av ditt högre jag, som också är ett medvetande. Så när man integrerar sitt högre jag, blir man ett helt medvetande igen. I det här tillståndet kommer man ihåg vem man är och varför man är här.
Diskussionen angående droger är oproduktiv, vi släpper den nu

Det lägre jaget är din mänskliga upplevelse. Det är ett medvetande som är en del av ditt högre jag, som också är ett medvetande. Så när man integrerar sitt högre jag, blir man ett helt medvetande igen. I det här tillståndet kommer man ihåg vem man är och varför man är här.
Är den mänskliga upplevelsen sinnesdata? Vad annars?
Hur kan medvetande vara delbart? Vad är skillnaden? Var går gränsen? Och säg nu inte "mellan det högre och lägre jaget" för det förklarar ingenting.
Medvetandet är en falsk föreställning. Om en maskin hade ett språk eller memer eller vad som krävs för att kunna ställa sig frågan "är jag medveten nu?" och skapa teorier om ett inre jag och egna tankar så skulle den vara lika vilseledd som vi och ha samma felaktiga bild av sig själv som medveten. Annars skulle den, precis som djur, skapa sig tillfälliga världar av intryck genom samspel med omgivningen, men aldrig föreställa sig att den upplevde dem. Det är bara varelser med förmågan att låta sig luras så grundligt som kan vara medvetna på det sätt som vi människor är. Förmodligen innebär det att människan är unik, för det är bara hon som har språk, mentaliseringsförmåga, jaguppfattning och allt det andra som bidrar till villfarelsen. Andra djur lever sina liv och skapar sig tillfälliga världar på vägen skulle man kunna säga, men ingen ström av upplevelser som någon tar in.
De ställer sig heller aldrig några svåra frågor att förvirra sig med.