2015-02-05, 13:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusljud
Din religion vill att du ska tro att det är farligt.

Diskussionen angående droger är oproduktiv, vi släpper den nu

Det lägre jaget är din mänskliga upplevelse. Det är ett medvetande som är en del av ditt högre jag, som också är ett medvetande. Så när man integrerar sitt högre jag, blir man ett helt medvetande igen. I det här tillståndet kommer man ihåg vem man är och varför man är här.

Är den mänskliga upplevelsen sinnesdata? Vad annars?

Hur kan medvetande vara delbart? Vad är skillnaden? Var går gränsen? Och säg nu inte "mellan det högre och lägre jaget" för det förklarar ingenting.

Medvetandet är en falsk föreställning. Om en maskin hade ett språk eller memer eller vad som krävs för att kunna ställa sig frågan "är jag medveten nu?" och skapa teorier om ett inre jag och egna tankar så skulle den vara lika vilseledd som vi och ha samma felaktiga bild av sig själv som medveten. Annars skulle den, precis som djur, skapa sig tillfälliga världar av intryck genom samspel med omgivningen, men aldrig föreställa sig att den upplevde dem. Det är bara varelser med förmågan att låta sig luras så grundligt som kan vara medvetna på det sätt som vi människor är. Förmodligen innebär det att människan är unik, för det är bara hon som har språk, mentaliseringsförmåga, jaguppfattning och allt det andra som bidrar till villfarelsen. Andra djur lever sina liv och skapar sig tillfälliga världar på vägen skulle man kunna säga, men ingen ström av upplevelser som någon tar in.
De ställer sig heller aldrig några svåra frågor att förvirra sig med.
Citera
2015-02-05, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Är den mänskliga upplevelsen sinnesdata? Vad annars?
Ja, vi upplever data genom medvetandet. Utan medvetandet skulle vi inte kunna uppleva nånting.
Citat:
Hur kan medvetande vara delbart? Vad är skillnaden? Var går gränsen? Och säg nu inte "mellan det högre och lägre jaget" för det förklarar ingenting.
Det högre jaget har förmågan att dela upp medvetandet för att kunna uppleva perspektivet av att vara människa. Det är ett sätt för det högre jaget att utvecklas. Det högre jaget existerar i en dimension där det inte finns någon separation, den mänskliga upplevelsen är ett värdefullt perspektiv.
Citat:
Medvetandet är en falsk föreställning. Om en maskin hade ett språk eller memer eller vad som krävs för att kunna ställa sig frågan "är jag medveten nu?" och skapa teorier om ett inre jag och egna tankar så skulle den vara lika vilseledd som vi och ha samma felaktiga bild av sig själv som medveten.
En maskin skulle endast kunna fungera som ett ego, som en illusion. Den skulle inte kunna ha samma medvetande som människan. Att medvetandet är en falsk föreställning är en falsk föreställning
Citera
2015-02-05, 21:44
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, vi upplever data genom medvetandet. Utan medvetandet skulle vi inte kunna uppleva nånting.
Det finns två rent grundläggande saker som nästan alla förutsätter; att upplevelser är något som händer någon, att upplevelser kräver någon som upplever. Det behöver inte innebära något fast och oföränderligt jag, men det måste innebära att den "du" som är medveten om att du läser detta är samma som gick och lade sig igår och vaknade upp i morse. Den tanken måste bort.
Det andra som förutsätts är att upplevelser flyter genom medvetandet som en ström av tankar och intryck, en serie händelser i medvetandets inre teater. Den tanken måste bort.

Citat:
Det högre jaget har förmågan att dela upp medvetandet för att kunna uppleva perspektivet av att vara människa. Det är ett sätt för det högre jaget att utvecklas. Det högre jaget existerar i en dimension där det inte finns någon separation, den mänskliga upplevelsen är ett värdefullt perspektiv.
Jaha. Fast nu låter det som om du är i den där affären med drömfångare och helande kristaller.
Högre jag, lägre jag...jag finns inte öht. All is the limitless one.

Citat:
En maskin skulle endast kunna fungera som ett ego, som en illusion. Den skulle inte kunna ha samma medvetande som människan. Att medvetandet är en falsk föreställning är en falsk föreställning

Vi människor är intelligenta varelser som kan tänka, tala och ställa oss frågan "är jag medveten nu?".
Eftersom svaret alltid blir "ja" drar vi felaktigt slutsatsen att vi alltid är medvetna. Som om lampan i kylskåpet alltid lyste. Från den slutsatsen följer allt det andra. Vi tänker oss att vi måste vara medvetna om någonting varje stund hela livet, för varje gång vi ställer oss frågan så är det så.
Men vi har fel, helt fel.
Zenmeditation eller vanlig mindfullness skapar (efter en lång tid) ett tillstånd där olika intryck uppstår och förbleknar bort utan att någon upplever dem. Medvetandeforskningen tittar på det här, forskare studerar utövare. Antagligen kommer vetenskapen att verifiera praktiserandet så att vi kan se klart, släppa illusionen om jaget och den andre. Kvar blir en enda värld utan dualitet.
Citera
2015-02-05, 22:55
Medlem
Citat:

Jaha. Fast nu låter det som om du är i den där affären med drömfångare och helande kristaller.
Högre jag, lägre jag...jag finns inte öht. All is the limitless one.

Det finns många människor som har kontakt med sitt högre jag, det är inte en illusion. Ge mig ett namn på en guru/författare/lärare som du anser har rätt, så jag vet vilket perspektiv du har.
Citera
2015-02-05, 23:18
Medlem
Citat:
Samma råmaterial, ja. Poängen är att ingen vet hur råmaterialet ser ut; att det bara är den subjektiva upplevelsen av det som utgör världen för individen. Betänk hur liten del av det elektromagnetiska spektrat vi uppfattar. Detta gäller för övrigt också övrig förståelse, som det uttrycks i Kants "Kritik av det rena förnuftet", är mänsklig förståelse strukturerad av "begrepp i förståelsen", eller medfödda kategorier av förståelse som sinnet använder för att göra känsla av rå ostrukturerad erfarenhet.
Förlåt men jag förstår knappt hälften av detta.

Citat:
Det kan jag hålla med om. Jag omformulerar mig, läs istället "det naturliga tillståndet". Ingen som är vaken har lust att byta ut det naturliga tillståndet mot ett artificiellt, som du nog måste hålla med om att ett drogat tillstånd är.
Vad är det "naturliga tillståndet", när man sitter och rullar tummar och kvider sig i rastlöshet, när man sover, har sex eller när man är ute och går? Allt vi gör, gör vi för att vi får en belöning för det i princip. När jag skriver här så blir jag belönad/stimulerad och när jag skjuter horse blir jag belönad och därför gör jag det (nej jag skjuter inte horse men du förstår).
Citera
2015-02-05, 23:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Det finns många människor som har kontakt med sitt högre jag, det är inte en illusion. Ge mig ett namn på en guru/författare/lärare som du anser har rätt, så jag vet vilket perspektiv du har.

Advaita Vedanta eller i vardagligt tal Non-Duality. Personer som Ramana Maharishi, Nisargadatta Maharaj, Benthino Massaro, Rupert Spira, Mooji, m.fl. De tre sista har gott om videosnuttar på Youtube.
Citera
2015-02-05, 23:52
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Förlåt men jag förstår knappt hälften av detta.
Vilken hälft är det du inte förstår?

Citat:
Vad är det "naturliga tillståndet", när man sitter och rullar tummar och kvider sig i rastlöshet, när man sover, har sex eller när man är ute och går? Allt vi gör, gör vi för att vi får en belöning för det i princip. När jag skriver här så blir jag belönad/stimulerad och när jag skjuter horse blir jag belönad och därför gör jag det (nej jag skjuter inte horse men du förstår).

Mmm. Men vem är det som vill ha en belöning? Personen, eller hur. Egot.
Citera
2015-02-06, 00:54
Medlem
VVCs avatar
Vem är det som ser bakom det "jag" ser?
Citera
2015-02-06, 01:05
Medlem
ReVarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Det "jag" som du tror ser är egentligen det som är bakom, du bara felaktigt tror att det är "du" som ser. Det som är bakom har inget namn, det har ingen förklaring. Det bara är.
Citera
2015-02-06, 08:22
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC

https://www.youtube.com/watch?v=LKd6wUz8JWc
Citera
2015-02-06, 08:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
'

Gav denna länken till vvc men insåg att du kan ha nytta av den också.
Du kan gå direkt till 6.15.
Citera
2015-02-06, 12:11
Medlem
Citat:
Advaita Vedanta eller i vardagligt tal Non-Duality. Personer som Ramana Maharishi, Nisargadatta Maharaj, Benthino Massaro, Rupert Spira, Mooji, m.fl. De tre sista har gott om videosnuttar på Youtube.
Jag älskar dem! Jag känner till Benthino, Rubert Spira och Mooji. Deras sanning är helt i linje med min egen sanning. Benthino nämner det högre jaget ibland kortfattat men det är inget han fokuserar på antagligen eftersom det skulle skrämma bort en del ateister och agnostiker.
Citat:
'

Gav denna länken till vvc men insåg att du kan ha nytta av den också.
Du kan gå direkt till 6.15.
Jag såg videon. "Who am I? You are that question, and when the question goes, you are gone with it." Jag är inte helt säker, men jag tror han pratar om konceptet av ett jag. Dvs, han pratar inte om medvetandet i sig, för det är inte medvetandet som ställer frågan, medvetandet observerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in