2017-03-15, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Jag har hört det från andra källor också. Telebolagen har rätt att debitera och jag tror de gör det löpande, så bolag med lite konstigare rutiner, läs Tele2, kan säkert ta mer betalt eftersom de lägger mer tid.

Här nämns avgifterna

https://www.pts.se/upload/Foreskrift...-uppgifter.pdf

https://www.pts.se/upload/Beslut/Tel...ingsbeslut.pdf
Senast redigerad av stockdum 2017-03-15 kl. 14:36.
Citera
2017-03-15, 15:33
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockdum
Här nämns avgifterna

https://www.pts.se/upload/Foreskrift...-uppgifter.pdf

https://www.pts.se/upload/Beslut/Tel...ingsbeslut.pdf

Tack så mycket, då var det som jag misstänkte - han var ute och cyklade.

Det där är kaffepengar i sammanhanget.
Citera
2017-03-15, 16:29
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014

GW har sällan en jävla susning om dagens samhälle. Alla hans svepande uttalanden baseras på hur han vill erinra sig hur det var för tjugo år sedan. Oftast ännu längre tillbaka. Om dagens gängkriminalitet har han inte en aning. Han är så förbrukad en människa kan vara. Bäst före 1985.
Citera
2017-03-15, 20:27
Medlem
Grandiosos avatar
Gulligt med inslaget där Camilla Kvartoft är på rundvandring i förortsslummen tillsammans
med en polisman med uttalade bekymmer om sin polisbil och som låter informera om att
de unga kriminella har ett skrämmande förhållningssätt till våld vilket ju kan vara bra att veta.
Lika gulligt med besöket på brandkårsstationen eller var det nu var nånstans där samma Camilla sitter på golvet längst bak bland alla skoleleverna och ler sitt allra bästa värdegrundsleende.
Representanter för blåljuspersonalen ska berätta för ungdomarna att det är ganska dumt
att kasta sten på farbror blå och diverse livräddare och eldbekämpare för allihop vill
ju bara väl. Och de unga små liven lyssnade och tog till sig och kommer i den mån
man använder sten till nånting framöver säkert att ha den till något vettigare och mindre
farligt än att bekriga blåljusfolk med. Får man i alla fall hoppas.

GW efterlyser resolutare tag mot de kriminella busarna med punktmarkeringar och
annat käckt och så får man höra att det är med förskräckelse han åser den passivitet som
rått bland politiska beslutsfattare som haft att ta hand om allt det här.

Och nu är alltså säsongen slut och det är ju synd.
Men GW har väl en ny roman att skriva på så han lär ha att göra och Kvartoftskan
får vi nog se snart igen i andra sammanhang.
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-15 kl. 20:31.
Citera
2017-03-16, 08:17
Medlem
I veckans avsnitt efterlyste Leif användning av Nationella insatsstyrkan vid förortsupplopp. Det skulle enligt honom resultera i "andra bullar". Nu har har NIS tydligen varit på plats i Åkersberga centrum i går kväll där varit stökigt. https://www.svd.se/larm-om-skottlossning--flera-skadade
Citera
2017-03-16, 08:24
Medlem
skippers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
GW har sällan en jävla susning om dagens samhälle. Alla hans svepande uttalanden baseras på hur han vill erinra sig hur det var för tjugo år sedan. Oftast ännu längre tillbaka. Om dagens gängkriminalitet har han inte en aning. Han är så förbrukad en människa kan vara. Bäst före 1985.

Ja, det verkar märkligt. Avser han andra kostnader tro, triangulering, utredningsarbetet att se hur personerna hör ihop. En masttömning lär ju generera en jävla massa data som sedan måste masseras för att få ihop eventuella beröringspunkter. Det behöver kanske inte just vara pengarna till telebolagen som gör att det är en dyr process tänker jag.
Citera
2017-03-16, 08:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Ja, det verkar märkligt. Avser han andra kostnader tro, triangulering, utredningsarbetet att se hur personerna hör ihop. En masttömning lär ju generera en jävla massa data som sedan måste masseras för att få ihop eventuella beröringspunkter. Det behöver kanske inte just vara pengarna till telebolagen som gör att det är en dyr process tänker jag.
GW kan ha tänkt på det här, när telebolagen krävde en halv miljon för trafikdata, (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser.. Därefter har PTS satt en prislista.

Hittade en artikel med samma sak: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17660865.ab
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2017-03-16 kl. 08:35.
Citera
2017-03-16, 09:12
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
GW kan ha tänkt på det här, när telebolagen krävde en halv miljon för trafikdata, (FB) Misstänkt dubbelmord med mordbrand utanför Löttorp, Öland, 14/12 -12, m fl händelser.. Därefter har PTS satt en prislista.

Hittade en artikel med samma sak: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17660865.ab

Möjligt..

Ändå märkligt att han bara måste stöna ur sig "nåja ja det är däremot en betydande överdrift för det är så pass dyrt att göra sånthär"
Exakt vad är en överdrift? Operatörerna har just sagt att det inte bara är grova brott utan all typ av kriminalitet. Är det påståendet felaktigt ifrån operatörerna?

och sedan fortsätter han med "utan det är nog väldigt mycket grova brott" vilket mest låter som en ren gissning från hans sida.

Bara dumt att uttala sig när han uppenbarligen inte har koll, skulle vara intressant att se en statistisk sammanställning av antal grova och antal icke-grova brott.

För min del får de gärna begära ut uppgifter för att sätta dit mördare, pedofiler, terrorister eller andra grova kriminella. Men att göra det för att jaga fildelare och annat är ren bullshit.
Citera
2017-03-16, 23:09
Medlem
Citat:
Möjligt..

Ändå märkligt att han bara måste stöna ur sig "nåja ja det är däremot en betydande överdrift för det är så pass dyrt att göra sånthär"
Exakt vad är en överdrift? Operatörerna har just sagt att det inte bara är grova brott utan all typ av kriminalitet. Är det påståendet felaktigt ifrån operatörerna?

och sedan fortsätter han med "utan det är nog väldigt mycket grova brott" vilket mest låter som en ren gissning från hans sida.

Bara dumt att uttala sig när han uppenbarligen inte har koll, skulle vara intressant att se en statistisk sammanställning av antal grova och antal icke-grova brott.

För min del får de gärna begära ut uppgifter för att sätta dit mördare, pedofiler, terrorister eller andra grova kriminella. Men att göra det för att jaga fildelare och annat är ren bullshit.
Håller med. Detta var uppenbarligen någonting GW inte hade koll på. Det är långt ifrån endast vid grova brott som uppgifter hämtas från internetleverantörerna.
Citera
2017-03-19, 19:10
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Håller med. Detta var uppenbarligen någonting GW inte hade koll på. Det är långt ifrån endast vid grova brott som uppgifter hämtas från internetleverantörerna.

Den som har gluttat på Leif GW och läst diverse krönikor han skrivit vet med sig att han ofta chansar och uttalar sig med säkerhet om ditt eller datt. Inte sällan blir det fel för honom.
Citera
2017-03-23, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Den som har gluttat på Leif GW och läst diverse krönikor han skrivit vet med sig att han ofta chansar och uttalar sig med säkerhet om ditt eller datt. Inte sällan blir det fel för honom.

Har alltid förundrat mig över varför en del ser honom som nån slags ofelbar gud när det gäller kriminalitet och samhället överlag. Visst, han är skön på sitt sätt men mycket av det han säger verkar vara allmängods, med fakta kombinerat med gissningar och åsikter.
Citera
2017-03-23, 17:13
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joachim18
Har alltid förundrat mig över varför en del ser honom som nån slags ofelbar gud när det gäller kriminalitet och samhället överlag. Visst, han är skön på sitt sätt men mycket av det han säger verkar vara allmängods, med fakta kombinerat med gissningar och åsikter.

Min uppfattning är att han också lutar sig väldigt mycket mot statistik, och då bör han även ha rätt hyfsat ofta, statistiskt sett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in