2017-03-12, 11:39
Medlem
Cliffhangern

Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited

Våldsamt intresserad utav nästa avsnitt då Leif ska avslöja sin nyfunna kriminalhistoriska rysare. Något om 1900-talets största rättsskandal hörde jag väl om jag inte hörde fel. Oavsett otroligt kul.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Haijbyaffären: Homosex- och utpressningskandal i kungahuset
1952 briserade Haijbyaffären i de svenska tidningarna. Restaurangägaren Kurt Haijby åtalades för att ha pressat hovet på stora penningsummor genom att hota med att gå ut offentligt med sin påstådda homosexuella relation med kung Gustav V. Haijbyaffären blev nytt bränsle i den flammande debatten om rättsröta i den svenska statsförvaltningen.
Senast redigerad av ascheberg 2017-03-12 kl. 11:47.
Citera
2017-03-12, 11:50
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
..
Våldsamt intresserad utav nästa avsnitt då Leif ska avslöja sin nyfunna kriminalhistoriska rysare. Något om 1900-talets största rättsskandal hörde jag väl om jag inte hörde fel. Oavsett otroligt kul.
Det enda som är intressant i sammanhanget är hur mycket GW skall låtsas att själv ha kommit på detta spår. Den yngre generationen och fan klubben i synnerhet kommer så klart att bli oerhört imponerad av professorns unika förmåga att luska ut saker och ting. För oss andra är och förblir han en i maktens rövhål ivrigt slickande linslus av grövsta kaliber. Detta om Haijby är så gammalt att man häpnar att han inbillar sig att ingen mer än han vet.
Citera
2017-03-12, 16:58
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det enda som är intressant i sammanhanget är hur mycket GW skall låtsas att själv ha kommit på detta spår. Den yngre generationen och fan klubben i synnerhet kommer så klart att bli oerhört imponerad av professorns unika förmåga att luska ut saker och ting. För oss andra är och förblir han en i maktens rövhål ivrigt slickande linslus av grövsta kaliber. Detta om Haijby är så gammalt att man häpnar att han inbillar sig att ingen mer än han vet.

Om du har rätt och det verkligen är Haibyaffären håller jag med dig till 100%. Jag fick dock intrycket att någon tittare skickat in ett tips som Leif kollat närmare på - det verkar ju orimligt att det är Gurra-V grejen för den är ju sannerligen belyst från så många vinklar man kan redan. Sists av P3 dokumentär från några år sedan.

Om det nu skulle vara Haijbyaffären som avses så får vi tacka för denna tid och hoppas att Veckans Brott konstituerar om sig till hösten.
Citera
2017-03-14, 13:37
Medlem
Readyfreddies avatar
Säsongsavslutning idag. Kan eventuellt vara det absolut sista Veckans brott som sänds, GW ska ju göra program på tv4 och han kanske är less på det här upplägget nu.

"Del 10 av 10. Veronica Lin mördades 2003. Många år senare dömdes hennes make för anstiftan men när man tvingades ta om rättegången friades han. Nu är det dags för en ny omgång i hovrätten. Fem mord på bara några dagar i Stockholm, alla med kopplingar till gängkriminalitet. Vad kan polisen göra för att få grepp och läget på kort sikt? Och vad kan man göra på lång sikt? Camilla Kvartoft tog med sig ett team till ett så kallat utanförskapsområde för att se hur polisen arbetar med att bygga upp förtroende för att få bukt med gängkriminaliteten. I Haijbyaffären 1923 visade sig gärningsmannen vara en person som skulle göra stort väsen av sig långt senare, och då skakades samhället om ordentligt, ända upp till kungahuset."

Tråden om fallet Veronica Lin.
(FB) Morden på Veronica Lin och Qingzhong Tang, Bankogatan, GBG, 2003
Citera
2017-03-14, 21:52
Medlem
Förorten skulle behöva en svensk motsvarighet till BOPE, går inte dalta runt längre, urban krigföring som gäller.
Citera
2017-03-14, 22:07
Medlem
AA-suiteds avatar
Tycker om att Leif är gammal och klassisk i sitt synsätt. Att gulligulla med skolelever spelar väl ingen roll när själva problemen skolkar på heltid. Att gulligulla men själva problemen i bemötandet och bestraffningen och tro att det ska göra någon nytta spelar väl ingen roll när deras rehabiliteringsprocent är skrämmande låg.

Jag tycker det var bra när Leif belyste att de helt och hållet tagit över en bit svensk mark och gjort det till ett laglöst litet samhälle. Det måste såklart bekämpas med våldsamma åtgärder. Men det realistiska som vi alla vet om är att ingen bryr sig ett skit om problemet så länge de inte lever i det. Är man rik nog så flyttar man så fort man kan eller så bor man inte där från första början sen får de skjuta hål på varandra till hela byn ser ut som schweizerost bäst de vill så länge min vardag är bortom räckhåll av skottbanan.
Citera
2017-03-14, 22:58
Medlem
JanDolmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timzen
Förorten skulle behöva en svensk motsvarighet till BOPE, går inte dalta runt längre, urban krigföring som gäller.

Mm säger desamma. Skrev det precis på facebook till en förståndshandiskappad turk. Några år till sen finns Bope och plockar bort oönskade invivider från samhället.
Citera
2017-03-15, 07:30
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Om det nu skulle vara Haijbyaffären som avses så får vi tacka för denna tid och hoppas att Veckans Brott konstituerar om sig till hösten.

Jag blev så besviken att de i förra veckans lyfte fram denna affär som "En veritabel kriminalpolitisk guldådra" och gjorde, åtminstone på mig, intrycket att de hittat ett saftigt köttben som var otuggat. Istället ältade de en av 1900-talets mest genomlysta affärer. Så utan idéer kan de väl inte vara? Jag menar, absolut - jag var inte med när Haibyaffären var som mest på tapeten och som historisk återblick kan den säkert vara rolig. Det är mer hur de annonserade ut den som jag tycker är beklämmande. "Cliffhanger" Suck.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Säsongsavslutning idag. Kan eventuellt vara det absolut sista Veckans brott som sänds, GW ska ju göra program på tv4 och han kanske är less på det här upplägget nu.
Han sade i programmet att de säkert ses till hösten, det brukar han väl aldrig säga vid säsongsslut?

Citat:
Tycker om att Leif är gammal och klassisk i sitt synsätt. Att gulligulla med skolelever spelar väl ingen roll när själva problemen skolkar på heltid. Att gulligulla men själva problemen i bemötandet och bestraffningen och tro att det ska göra någon nytta spelar väl ingen roll när deras rehabiliteringsprocent är skrämmande låg.

Han börjar upprepa sig lite mycket, han ältar långsiktighet och kraftfulla insatser och med det menar han punktmarkering på de mest kriminellt aktiva samt rejäla insatser när brottet är ett faktum. Sedan nästan förringade han polisens informationsverksamhet som jag personligen tror är väldigt viktig, om polisen bygger ett förtroende hos barnen tidigt kanske de inte blir drop-outs. Den biten berör han aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av JanDolme
Mm säger desamma. Skrev det precis på facebook till en förståndshandiskappad turk. Några år till sen finns Bope och plockar bort oönskade invivider från samhället.

Ja, BOPE är avslöjade som "mördarmaskin" och författaren Soares (Ej att förväxla med vår kanibaliska fotbollsspelare) fick en reprimand av militärpolisen(!). Jag blev däremot glad att Leif tog upp att vi borde använda insatsstyrkan mer, det har vi förslagit i tråden flera gånger tidigare.
Citera
2017-03-15, 08:32
Medlem
c014s avatar
Igår när Camilla kvartoft fick gå ut och säga att de sagt fel angående begäran om ip-adresser och liknande kunde såklart gubben GW inte hålla sig ifrån och var tvungen att åja sig att det kostar mycket pengar.

Gör det verkligen det? Kändes som att han igen var ute på mycket tunn is.
Citera
2017-03-15, 09:05
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Igår när Camilla kvartoft fick gå ut och säga att de sagt fel angående begäran om ip-adresser och liknande kunde såklart gubben GW inte hålla sig ifrån och var tvungen att åja sig att det kostar mycket pengar.

Gör det verkligen det? Kändes som att han igen var ute på mycket tunn is.

Jag har hört det från andra källor också. Telebolagen har rätt att debitera och jag tror de gör det löpande, så bolag med lite konstigare rutiner, läs Tele2, kan säkert ta mer betalt eftersom de lägger mer tid.

Hmm, mycket tror, kan och hört i mitt inlägg. Tillför nog inte så mycket. :-D
Citera
2017-03-15, 09:43
Medlem
Mycket snack om de många morden på ett par dagar i Stockholm igår men inte ett ljud om det som ju verkar vara "det värsta", det i hallonbergen där man misstänker att man tystade ett mordvittne genom att mörda både honom och hans fru?

Mycket härligt att höra att GW vill sätta in NI när det är upplopp i förorter.
Citera
2017-03-15, 13:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Han sade i programmet att de säkert ses till hösten, det brukar han väl aldrig säga vid säsongsslut?

Ja, han brukar ju aldrig ens tro att han fortfarande lever till efter sommaruppehållet.
Ska tipsa dom om ett par fall som dom borde ta upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Mycket härligt att höra att GW vill sätta in NI när det är upplopp i förorter.

Du menar Nationella flugfiskebataljonen? Han använde väl den beskrivningen både en och två gånger på Efterlyst. Har tänkt samma sak, de lär ju behövas och har inte allt för mycket annat att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in