2017-02-22, 08:34
Medlem
Karmans avatar
I brjan tyckte jag Peter Springar kunde prata vl fr sig och f fram sitt budskap. Men tyvrr slutade det hela med vanligt svenskt snmos om "politiska tgrder" i allmnhet, utan att specificeras och "socioekonomiska faktorer". Inte ett ord om att invandringen varit fr stor och fr kravls i decennier.
Senast redigerad av Karman 2017-02-22 kl. 08:40.
Citera
2017-02-22, 08:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Leif GW tyckte Sverige r vrldens bsta land. Helt sant.
Fast han sa det med tvekan i rsten...
Citera
2017-02-22, 08:38
Avstngd
guderis avatar
Tycker problemet r att media har ftt fr sig att den som ptalar ett problem ven r skyldig att komma med en fullstndig frklaring p varfr problemet existerar OCH en fullstndig lsning p problemet.
Springare r Polis, inte politiker eller akademiker.
Blir ju ett vldigt konstigt samhlle dr man inte kan uttrycka en problembeskrivning utan att samtidigt ha en frdig lsning fr den.
Citera
2017-02-22, 08:44
Medlem
MrWins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWin
Stnk och Stn har rknat ut att om han lyckas gra mos av Springare i programmet fr han nnu mer TV tid och hans auktoritet som orakel i brottsutredningar strks n mer.
Jag r positivt verraskad att det inte blev som jag befarade fr en vecka sedan. Min aktning fr GW har strkts betydligt.

Intressant att Springare vid 21 minuter in p klippet sger att politikerna mste ta tillbaka makten ver frgan och att GW vid 42 minuter har samma uppfattning.
http://www.svtplay.se/video/12505960...g-14-avsnitt-7

De undviker att sga frn vem den hr makten skall tas i frn. Hade man sagt som det r, nmligen att det r media s hade det klippts bort.

Media styr ver politikerna och folket. Det mste bli en ndring p det.
Citera
2017-02-22, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Soosarna r verkligen lagom nr man slpper in 163000 identitetslsa bidragshungriga flyktingar p ett knappt ett halvr. 10000 i veckan nr det var som vrst,r det lagom i dina gon? Dom som har nn verklighetsuppfattning vet vilka som r extrema i den hr historien.

25 gnger fler (tala om nationell kollaps) n 1989 nr Sveriges statsminister Ingvar Carlsson frskte dra i ndbromsen. Folkpartiets Bengt Westerberg sg till att upphva beslutet tv r senare.
Citera
2017-02-22, 08:52
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Tack ovan fr kommentarerna om helikopterperspektivet la Kurt Olsson

Det var riktigt underhllande.

Det r ju s viktigt att kolla p resten av gruppen, inte bara de kriminella nr man pratar om kriminella. h va? Har jag missat ngot?

Det r s viktigt fr att vi lever i ett vnsterextremt samhlle. S fort man pratar om freteelser bland ickesvenskar s mste man sga "inte alla r s." Samt g totalt off topic, prata om hur de flesta invandrare r och inte r. Hur fina dom r och hur dom gynnar Sverige. Grna peka ut en annan grupp istllet. T ex mn.

SVT kan ju anvndas som manual fr hur man polariserar ett samhlle och skapar motsttningar. Nr man tystar ner problem och tycker det r normalt att inte nmna dom, fr att det kan spela SD i hnderna. Man tycker det r Springares ansvar vilka som eventuellt kan sympatisera med honom och vilka sikter dom har. Snt jvla bakvnt tnk. Sjlvklart anvnds det inte p kommunister och militanta feminister. Dom fr spy yr sig ddshot mot svl poliser och mn och uppvigla till direkta brott.
Citera
2017-02-22, 08:59
Medlem
Jag tycker att det knappt str ngonting alls om Veckans Brott i slaskmedia. Det vore ju illa om det kom ut att vra lskade invandrare str fr en stor del av de grvsta brotten.
Trump verdriver sklart sina utlgg om kriminaliteten i Sverige men strutsarna i Sverige mste f upp gonen och se de enorma problem vi har med sambandet mellan integration och kriminalitet.
Citera
2017-02-22, 09:08
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I brjan tyckte jag Peter Springar kunde prata vl fr sig och f fram sitt budskap. Men tyvrr slutade det hela med vanligt svenskt snmos om "politiska tgrder" i allmnhet, utan att specificeras och "socioekonomiska faktorer". Inte ett ord om att invandringen varit fr stor och fr kravls i decennier.

Springare har ftt bollen i rullning s han behver ju inte kasta skit eller komma med med kontroversiella uttalanden
han hller nog tand fr tunga efter att han ftt mycket skit fr sitt sitt facebook inlgg.
MSM har hllit en lg profil nr de tergett innehllet i programmet, vilket vl var ganska vntat.

knner mig njd med Springares insats
Citera
2017-02-22, 09:16
Medlem
zBr9s avatar
Sammanfogat trdar "Peter Springare i Veckans Brott 21/2 21.00" och "Veckans brott med Leif GW Persson"

/moderator
Citera
2017-02-22, 09:23
Medlem
Danieloss avatar
Nu har Peter Springare p Facebook utvecklat sitt resonemang om vilka faktorer som ligger bakom verrepresentationen. Han skriver bl.a.:

"Aprop grdagens Veckans Brott. Mnga har undrat kring resonemanget om att alla frklaringar till kriminalitet skulle ligga inom ramen fr socioekonomiska faktorer och boende i utanfrskapsomrden etc. S enkelt r det naturligtvis inte. Frgan r mer komplex n s. Jag och GW var i resonemanget verens om att vissa brottskategorier, exempelvis vldtkter och sexuella vergrepp mot kvinnor, sjlvklart inte kan finna sin frklaring i utanfrskap och socioekonomiska frhllanden. Dr r det andra parametrar som styr. Tyvrr fick inte detta plats i sndningen."
Citera
2017-02-22, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman

Erknnandet av det gigantiska misslyckandet ligger inbyggt i det som Springare och GW framfr. Och nu har det blivit tydligt uttryckt i TV och drmed ocks legitimt att prata om. Det r ett stort steg framt.

Det R politiska problem det handlar om. Det R samhllet som skapat problemen eftersom rttssystemet inte frmr att hlla buset borta frn gatorna. Se ocks mitt tidigare inlgg:
(FB) Veckans brott med Leif GW Persson
Citera
2017-02-22, 09:45
Bannlyst
Peter Springare facebook:

Approp grdagens Veckans Brott. Mnga har undrat kring resonemanget om att alla frklaringar till kriminalitet skulle ligga inom ramen fr socioekonomiska faktorer och boende i utanfrskapsomrden etc. S enkelt r det naturligtvis inte. Frgan r mer komplex n s. Jag och GW var i resonemanget verens om att vissa brottskategorier, exempelvis vldtkter och sexuella vergrepp mot kvinnor, sjlvklart inte kan finna sin frklaring i utanfrskap och socioekonomiska frhllanden. Dr r det andra parametrar som styr. Tyvrr fick inte detta plats i sndningen.

Intressant inlgg i debatten av initierad erfaren kriminalpolis frn Gteborg. Tillika riksdagsledamot, justitieutskottet.
Artikeln har hon lmnat till Expressen Debatt. F se om den publiceras.

mne: Peter Springare

Peter Springare

Peter Springare, frunderskningsledare fr grova brott i rebro, har skrivit ett uppmrksammat Facebook inlgg. I inlgget skriver han att den absoluta majoriteten av personer som begr grova vldsbrott, som till exempel mord, vldtkter medmera, begs av personer med utlndsk bakgrund.

Jag delar Springares sikt och detta baserar jag p egen erfarenhet som polis i Gteborg under 30 rs tid. Jag har inte sjlv jobbat srskilt mycket med grova brott men jag har tagit del av brottsligheten i Gteborg p olika stt. Inte minst genom att varje dag lsa den s kallade gripnalistan, med uppgifter om vem som gripits och fr vilket brott.

Situationen ser naturligtvis olika ut i landet, tex i Gteborg har vi sex stadsdelar som r srskilt utsatta dr kriminaliteten pverkar lokalsamhllet och i Kiruna finns inget.

Senast jag jobbade som polis var 2010, men har fortfarande tt kontakt med mina tidigare kollegor. Dessa berttar att situationen har blivit nnu vrre sedan 2010, personer med utlndsk bakgrund r kraftigt verrepresenterade nr det gller grningsmn som begr grova vldsbrott.

Brottsfrebyggande Rdet gjorde en underskning 2005 gllande brottslingars bakgrund, den visade att invandrare var verrepresenterade gllande vissa brott. BR:s motivering till underskningen var att det r bttre med fakta n gissningar och att problem frsvinner inte om man lter bli att belysa dem. Samt att det efter analysen blir lttare att stta in rtta tgrder.

Det har framkommit nskeml om att BR ska gra en ny underskning fr att f fram aktuell fakta om lget. Justitieminister Morgan Johansson har uppgivit att detta inte r ndvndigt.

Jag anser, som enskild riksdagsledamot, att det r ndvndigt att BR gr en ny underskning. Med samma motivering som BR. Syftet r att bttre kunna bekmpa brottslighet med riktade insatser.

Detta tycker jag vi r skyldiga alla brottsoffer, som utstts fr grova vldsbrott och mnga gnger fr sina liv frstrda.

Fakta r ingen frdom. Fakta r inte rasistiskt. Fakta r fakta.

Ellen Juntti
riksdagsledamot M, Justitieutskottet
tjnsteledig kriminalinspektr i Gteborg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in