Citat:
Ursprungligen postat av
polemarchos
En nu 21-rig rapport r tyvrr inte speciellt aktuell och kan tyvrr inte appliceras i dagens samhlle.
Vi har sedan 1996 haft en enorm, till strre del, okontrollerad invandring.
Med detta sger jag inte att jag anser att invandrare r mer bengna att bli kriminella n svenskar.
Det enda jag invnder emot r att du anvnder en frldrad rapport som "bevis" fr att motsga en debattmotstndare.
edit: stavfel
1. Det finns ven en senare rapport som sger samma sak, men den r inte fullt lika gedigen.
2. ven den rapporten har ngra r p nacken och jag skulle hemskt grna ha ngot uppdaterat att hnvisa till, men vra politiker har bestmt sig fr att forskning p omrdet r allt fr knslig. Undrar varfr...
3. De exakta siffrorna i den gamla rapporten m vara omjliga att applicera p situationen idag, men vad den faktiskt visar bortom alla tvivel r att invandrares hgre brottsbengenhet inte alls kan frklaras med enbart deras socioekonomiska situation. Inte minst r muslimska (och italienska!) invandrares smtt groteska verrepresentation i vldtktsstatistiken slende.
Nr t.ex. Bagdad-Bob (Jerzy allts) str i TV och sger att invandrares strre brottslighet kan frklaras med den socioekonomiska situationen, d r det bara fr att han plockat ut tv andra faktorer frn ekvationen: invandrargruppens och brottstypernas diversifiering.
Allts, fr att vara maximalt tydlig: Klumpar man samman alla typer av brott bestr brottsligheten till 99% eller s av cykelstlder, krogbrk och dylikt, och d tycks det socioekonomiska vara av avgrande betydelse. Men srskiljer man olika brottstyper ser man direkt att ju grvre brott, desto strre verrepresentation fr invandrare. Och srskiljer man sedan olika invandrargrupper, d ser man att invandrare frn huvudsakligen den muslimska vrlden r vldigt verrepresenterade ven i frhllande till andra invandrare. (Till saken hr ju sedan att det inte r cykelstlder och krogbrk som skapar en allmn knsla av otrygghet i samhllet, utan just grova brott som rn, mord och vldtkter.)