2018-02-23, 15:39
Medlem
Drebins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
"Va?!"

Gillade debatten mellan kvinnan frn NFC och GW. Skrattade flera gnger.

Skrattade som fan nr GW mitt i Lenas frklaring plockar upp skon som hon tagit upp som exempel i bevisvrdering och grymtar och tittar p den och vnder o vrider p den. Hgst egendomligt haha!
Jag tyckte annars hon verkade skrpt. Hon kallade sig aldrig statistiker utan det var Camilla som gjorde det.
Citera
2018-02-23, 17:44
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drebin
Skrattade som fan nr GW mitt i Lenas frklaring plockar upp skon som hon tagit upp som exempel i bevisvrdering och grymtar och tittar p den och vnder o vrider p den. Hgst egendomligt haha!
Jag tyckte annars hon verkade skrpt. Hon kallade sig aldrig statistiker utan det var Camilla som gjorde det.

Nja, hon sger att hon lst statistik s det lter litet som hon bekrftar det som sgs. Men hon svarar inte p tv viktiga frgor. Dels i det fall med jackan dr man frn NFC kommit fram till att det r cirka 99 % sannolikhet att det r den aktuella jackan( i ett mordfall!)

Ett tramsresultat d man jmfrt med alla andra jackor i Sverige! Om man accepterar det resonemanget s kan vem som helst som har en liknande jacka bli misstnkt/dmd. Nu kanske det fanns annan bevisning i det fallet men sprkligt lter det ju som man r sker p att det r just den jackan. Nr man i sjlva verket endast r sker p det bilden visar, nmligen typen av jacka(mjligen storleken ocks).

Fr att ta ett exempel. Det finns 4 andra unga mn i nromrdet som har samma sorts jacka. D kunde man lika grna kunna sga att det r 80% chans att det r ngon av dem istllet. Det gr man inte utan man jmfr med miljontals jackor av alla slag i hela Sverige. D r det ju klart att det blir 1 p ngra hundratusen eller tiotusen i sannolikhet. Helt sanslst.

Sedan finns det ju ett problem med statistiken p jackor. Folk handlar p ntet frn utlndska siter eller nr man r ute och reser. Det kan mycket vl bara sljas 5 jackor av en viss typ av svensk handel, men nd finnas 5 av den sorten i ett begrnsat geografiskt omrde.

Vilket leder fram till frga nr 2 som Klasen lter bli att bemta p ett vettigt stt. NFC behandlar tydligen sannolikheten fr att en person skall bra en viss jacka oberoende av lder geografi osv osv.
Allts antar man samma sannolikhet fr att Gsta 90 i Arjeplog skall ha en viss sorts jacka som Mohammed 19 i Rinkeby.

Det frstr vem som helst att det inte stmmer. Just den frgan svara Klasen inte heller p utan kommer med ngot nonsens om att det r skillnad p oberoende och beroende. Vilket var sjlva frgan!

Nu r det skert inte ltt att sitta i TV och svara p frgor, men hon mste ju ha vetat vad programmet handlade om p frhand?

Finns en stor risk att ngon oskyldig blir dmd om det dr fr fortstta. Om det inte redan hnt.
Citera
2018-02-23, 18:11
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drebin
Ja, d la man av ngra rejla skrattsalvor.
Citera
2018-02-24, 01:13
Medlem
Bdonks avatar
Tyckte att GW gav ett ovanligt balanserat intryck i sista programmet. Han verkade inte s retlig som han brukar och han avbrt heller inte Camilla utan lt henne tala till punkt. Och sen sa han sitt, p ett nstan lgmlt stt. S skall han vara naturligtvis och inte s dr tvr och vrng som han s ofta kan vara annars.

En frklaring skulle kunna vara att han har en vit period nu och att det gr underverk med honom och hans humr och lynne.
Citera
2018-02-27, 13:03
Medlem
Readyfreddies avatar
Det handlar i alla fall inte enbart om Palmemordet ikvll. Skulle vara fint om GW passade p att sga Guillou och de andras vertygelse om CP som GM.
Citat:
Leif GW Persson kommenterar domen i Svea hovrtt i Arbogafallet. Palmeklagaren Krister Petersson besker studion och frklarar det han tidigare i veckan sa, att han r vertygad om att Palmemordet kommer att klaras upp. Mordutredarna berttar om utredningen och den bevisning som finns mot 24-ringen som misstnks fr morden p tv ldre i Mantorp i somras. Efter ett mord i Marstrand 1961 lyckades polisen gripa grningsmannen genom att anvnda en s.k. lockfgel. I kvllens program framtrder lockfgeln och berttar om de dramatiska minuterna nr hon stmde trff med mrdaren. Programledare: Camilla Kvartoft.
Citera
2018-02-27, 17:54
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Tyckte att GW gav ett ovanligt balanserat intryck i sista programmet. Han verkade inte s retlig som han brukar och han avbrt heller inte Camilla utan lt henne tala till punkt. Och sen sa han sitt, p ett nstan lgmlt stt. S skall han vara naturligtvis och inte s dr tvr och vrng som han s ofta kan vara annars.

En frklaring skulle kunna vara att han har en vit period nu och att det gr underverk med honom och hans humr och lynne.

r det inte tvrt om!?

Nr man krkar blir man lugn och fridfull, men nr man har lite abstinens blir man retligt? Krkar man halvrsvis s borde man tvinna lakan utan h-vete nr man lgger av.Vad vet jag?
Citera
2018-02-27, 19:28
Medlem
Soterns avatar
Ska bli intressant om GW kommer kommentera ngot om den omtalade polisen Thure Nssen. GW knner ju alla gamla poliser och Thure Nssen r en sdan veteran.
Ska han sga honom eller hylla honom?
Citera
2018-02-27, 19:42
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
r det inte tvrt om!?

Nr man krkar blir man lugn och fridfull, men nr man har lite abstinens blir man retligt? Krkar man halvrsvis s borde man tvinna lakan utan h-vete nr man lgger av.Vad vet jag?
Just nr man dricker kan man knna det dr lugnet som du beskriver (frsta drinkarna fr dagen) men vriga tiden r alkoholister oftast retliga d alkohol trasar snder nerverna. Se bara p typiska alkoholister som du skert har sett och deras humr. Jag har en nra slkting som var alkoholist frut och jag har sett detta p nra hll ocks.

Vad som hnder nr en alkoholist slutar med alkohol r en process till att komma i balans igen och det han ta tid, beroende p hur djupt personen har missbrukat. Naturligtvis ingr att knna abstinens men allting stabiliserar sig samtidigt och man blir mer och mer normal och man knner med tiden ett normalt lugn.

Om jag skulle gissa p GW och hans alkolism s skulle jag tippa att han varit nykter ett tag nu s att hans nerver har lugnats och det intrycket fick jag i alla fall i senaste programmet. Om jag fick gissa skulle jag dra till med att han kanske har varit nykter en mnad eller tv, fr att hittat sitt nuvarande lugn. Han har kanske hllt sig nykter detta ret, sen nyr, som ett nyrslfte, allts nrmare tv mnader nu?
Citera
2018-02-27, 22:11
Medlem
Slottsherres avatar
Fredmligt avsnitt med intressanta fall och en skrpt GW. Tack och lov inget inslag la "Camilla pryar hos polisens hundpatrull".
Citera
2018-02-27, 22:34
Medlem
swimmingpools avatar
GW:s skratt knns lite elaka. Men antar att dom inte r menade s.
Citera
2018-02-27, 22:45
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
GW:s skratt knns lite elaka. Men antar att dom inte r menade s.

GW:s hnflinanden t Krister Petersson kndes bara malplacerade och ondiga. Det r klart som fan att han som palmeutredare mste g in med instllningen att mordet ska lsas.
Citera
2018-02-27, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk

Han har brjat trna p gym, enligt egen utsago i kvllens program. Inte en dag fr tidigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in