2013-05-13, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Men inte kan du mena att personalen på Brobergs är otrevlig och okunnig? Tycker de är suveräna! OK, visst är det dyrt, menmen, vill man bli fin får man lida pin.

Visst finns det en del kunnig personal på Brobergs men dom kan även ha en väldigt dålig attityd. Visst men att ta 30% mer för samma produkt är väl närmare ocker
Citera
2013-05-13, 11:32
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Nu djäklar är min humidor och Oliva Serie O Robusto-cigarrer på shipittos kontor i Kalifornien. Skall bli spännande att få smaka på en riktig cigarr. Jag har mestadels rökt billiga maskintillverkade cigarrer förut. Dom enda dyrare var en Romeo och Julia No 2 och Macanudo Maduro Hyde Park. Jag uppskattade Macanudon mycket.
Citera
2013-05-13, 15:25
Medlem
flazbazs avatar
Har försökt ta mig till The Lobby på Rådmansgatan i Stockholm några gånger nu, men det har inte varit öppet när jag varit där. Nån som vet om det bara är inbjudningar/medlemmar som kommer in. Tyckte det såg ut som att dom hade butik, men hittade inga öppettider.

Har iaf hört att dom brukar ta hem ruggigt bra garrar.
Citera
2013-05-13, 22:09
Medlem
Dom har en butik dock med dyra priser och inget jätte-sortiment, vad är det för ursprung på cigarrerna du letar efter ? För att komma in i lobbyn måste du vara medlem eller vara någon medlems +1 ...
Citera
2013-05-14, 20:49
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Hej alla!

Jag har en fråga: Jag har en humidor men luftfuktigheten är nere på 40% eller nåt enligt mätaren och nu planerar jag att köpa ett gäng Bolivar. Räcker det med att jag droppar i lite kranvatten eller måste det absolut vara destillerat?

Tacksam för svar av Cracy Swede eller någon annan expert!

Mvh

P-H

Ps. Är Bolivar Tubos no.2 god?
Citera
2013-05-14, 22:54
Medlem
Om du har en analog hygrometer visar den säkert fel. Skaffa en digital och verifiera dess noggrannhet med ett salttest. SÖK!

Du kan använda kranvatten i din fuktare men i långa loppet kommer den att bli sämre pga anrikningen av salter som täpper till porerna. Men, vilken typ av fuktare har du? Vatten/propylenglykol i en bit oasis, akrylatgel eller humibeads?

Bolívar Tubos No. 2 är helt ok och har exakt samma dimensioner som petit coronas. Många föredrar smakmässigt petit coronas i lådor om 50 st men tubade cigarrer är ju rätt praktiska att bära med sig...
Citera
2013-05-15, 02:13
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Hur är dom där fläskiga cigarrerna: Nat Sherman Metropolitan Selection Banker ? Jag tyckte att en cigarr med "ring gauge" på 49 var tjocka men NSMSB är på hela 70.
Citera
2013-05-15, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Hur är dom där fläskiga cigarrerna: Nat Sherman Metropolitan Selection Banker ? Jag tyckte att en cigarr med "ring gauge" på 49 var tjocka men NSMSB är på hela 70.
Med största sannolikhet helt ointressanta rent smakmässigt och väldigt obekväma att ha i munnen.

Jag har inte testat just denna modell men alla Nat Sherman jag provat har varit väldigt trista cigarrer.
Citera
2013-05-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Hej alla!

Jag har en fråga: Jag har en humidor men luftfuktigheten är nere på 40% eller nåt enligt mätaren och nu planerar jag att köpa ett gäng Bolivar. Räcker det med att jag droppar i lite kranvatten eller måste det absolut vara destillerat?

Tacksam för svar av Cracy Swede eller någon annan expert!

Mvh

P-H

Ps. Är Bolivar Tubos no.2 god?
Använd batterivatten! Kostar 20 kr för en liter på biltema. Räcker ett bra tag.
Citera
2013-05-15, 10:09
Medlem
Hej, någon som har tips på mindre kubaner med bra drag. Jag har testat Fonesca och Bolivar och de är oftast alltför hårda att puffa på i mitt tycke. Nu är det ju lite så att de mindre säkert är hårdare i många fall än de med större ring.

I vilket fall fyller de mindre syftet att kunna klaras av lite snabbare än de större, många tillfällen är ju inte långa slöa sommarkvällar. Sedan har jag ett par cigarrfodral varav ett är för det mindre formatet (det andra fodralet är iofsig inte gigantiskt heller, bara för 42 i ring och ca 12 cm långa).
Citera
2013-05-15, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Hej, någon som har tips på mindre kubaner med bra drag. Jag har testat Fonesca och Bolivar och de är oftast alltför hårda att puffa på i mitt tycke. Nu är det ju lite så att de mindre säkert är hårdare i många fall än de med större ring...
Tunnare cigarrer har ofta ett fastare drag än tjockare men det finns ingenting som säger att vare sig Fonseca eller Bolívar brukar vara trögdragna. Hur många har du testat av respektive? Man kan aldrig uttala sig om en cigarr efter att bara ha testat ett enda exemplar.

Enstaka cigarrer från Kuba kan fortfarande ha så dåligt drag att de inte går att röka men det är ganska ovanligt nuförtiden. Min gissning är att de cigarrer du upplevde som alltför tröga var överfuktade! Prova igen men låt cigarrerna stabilisera sig vid 60-65% RH i några veckor innan du testar. Alternativt kan du provsnoppa en cigarr på morgonen, känns den trög låter du den ligga framme under dagen och provar draget igen på kvällen. Är det ok så puffa på eller lägg cigarren i en plastpåse eller dylikt så den lämpliga fukthalten består.

Har du köpt cigarrerna över disk eller har du förvarat dem länge i egen humidor?
Citera
2013-05-15, 22:56
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Om du har en analog hygrometer visar den säkert fel. Skaffa en digital och verifiera dess noggrannhet med ett salttest. SÖK!

Du kan använda kranvatten i din fuktare men i långa loppet kommer den att bli sämre pga anrikningen av salter som täpper till porerna. Men, vilken typ av fuktare har du? Vatten/propylenglykol i en bit oasis, akrylatgel eller humibeads?

Bolívar Tubos No. 2 är helt ok och har exakt samma dimensioner som petit coronas. Många föredrar smakmässigt petit coronas i lådor om 50 st men tubade cigarrer är ju rätt praktiska att bära med sig...
Tack, du är trådens stjärna!

Jag vet fan inte vilken sorts fuktare jag har. Den är rund och i plast och följde med humidoren. Det ligger två stycken i.

Jag har kollat på cigarrlagrets hemsida men jag ser inte att han säljer destillerat vatten. Hur fan funkar det egentligen? Måste jag ha examen från Chalmers för att få ihop det?

Är batterivatten ok som någon sa?

Jag tror jag förövrigt tar och köper cigarrmärket Rosa Cuba. Dom säljs i bunt, väldigt billiga. Hoppas jag inte skjuter mig i foten nu när jag försöker komma undan billigt. Äkta Havanna är toppen, men plånkan ack så tunn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in