2009-07-30, 20:55
Bannlyst
Hur hög är nikotinhalten i en Davidoff 2000?
Citera
2009-07-30, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andrei Rublyov
Hur hög är nikotinhalten i en Davidoff 2000?
Jag har inga absoluta siffror men Davidoff gör inga starka cigarrer. Undantaget är serien Millenium Blend som är kraftigare och som för övrigt är den enda cigarrserien som är något att ha från Davidoff, enligt min mening. Dock är nikotinhalten även i 2000-serien tillräcklig för att göra en nybörjare grön i ansiktet, särskilt om man inte ätit innan och puffar för frekvent.
Citera
2009-07-31, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag har inga absoluta siffror men Davidoff gör inga starka cigarrer. Undantaget är serien Millenium Blend som är kraftigare och som för övrigt är den enda cigarrserien som är något att ha från Davidoff, enligt min mening. Dock är nikotinhalten även i 2000-serien tillräcklig för att göra en nybörjare grön i ansiktet, särskilt om man inte ätit innan och puffar för frekvent.

Okej, rökte nämligen en Davidoff för någon vecka sedan, helt okej enligt min mening. Hursomhelst, rökar aldrig cigaretter och är blott i början av min cigarrkarriär, trots det fann jag styrkan i Davidoff ganska mild. Inget mig emot, blev ändå lite darrig efteråt.

Rökte dock en annan dominikansk cigarr ca en vecka senare och den var betydligt starkare. Tänkte att Davidoff var ovanligt mild. Har en romeo y julieta som väntar på mig, och med tanke på att den är kubansk så förväntar jag mig att den är betydligt starkare (även om RJ är bland de mildare i sortimentet).
Citera
2009-07-31, 16:55
Medlem
rotten_88s avatar
Jag gillar independence bara för att de är så överdrivet långa i jämförelse med andra!
Smaken är helt okej, men Robert nånting är mycket godare.
Citera
2009-07-31, 22:35
Medlem
Jullens avatar
Har efter ca 1,5 års cigarr rökande äntligen hittat vilket märke jag vill hålla mig till, " Romeo y Julietta ". En underbar aromatisk smak på den tobaken som jag inte smakat tidigare, den doftar dessutom underbart. Har provat de tre Romeo storlekarna och en fet pyramid formad som var den godaste cigarr jag rökt. Ska inom kort prova " Short Churchill " och sedermera även testa " Churchill " himself
Citera
2009-08-07, 17:49
Medlem
Jullens avatar
Kan nån nämna nån bra cigarr handel i Sundsvall?
Citera
2009-08-08, 15:58
Medlem
Kommer med en liten fråga här:

Vad rekommenderar i för cigarr åt en total nybörjare, med noll erfarenhet av nikotin? Helst ska den ju smaka okej ändå och kosta rimligt mycket.
Citera
2009-08-08, 16:03
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_Dussin

Vad rekommenderar i för cigarr åt en total nybörjare, med noll erfarenhet av nikotin? Helst ska den ju smaka okej ändå och kosta rimligt mycket.
Montecristo No. 4, utan tvekan.

En ypperligt välbalanserad smakupplevelse som passar jättebra för både noviser så väl som erfarna cigarrentusiaster.

En av världens mest sålda cigarrer, av en mycket bra anledning. Den är väldigt bra helt enkelt.
Citera
2009-08-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_Dussin

Kolla in detta gamla inlägg: https://www.flashback.org/showpost....&postcount=406
Följ länkarna så hittar du en hel del tips.
Citera
2009-08-09, 02:17
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Har efter ca 1,5 års cigarr rökande äntligen hittat vilket märke jag vill hålla mig till, " Romeo y Julietta ". En underbar aromatisk smak på den tobaken som jag inte smakat tidigare, den doftar dessutom underbart. Har provat de tre Romeo storlekarna och en fet pyramid formad som var den godaste cigarr jag rökt. Ska inom kort prova " Short Churchill " och sedermera även testa " Churchill " himself
Jag har testat ett par Romeo y julieta och jag gillade dem, dock är jag än så länge en novis i cigarrträsket. Cedros de lux no.1 är nog den godaste cigarren jag puffat på, det skall dock sägas att jag endast rökt ett tjugotal cigarrer allt som allt.

Senare idag så ska jag röka en cohiba siglo IV som jag fått. eftersom det är en dyr (och förhoppningsvis god) cigarr så undrar jag lite över vad som passar till. Kan en calvados fungera eller skulle en finare konjak vara att föredra?
Citera
2009-08-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meloveyoulongtime
...Senare idag så ska jag röka en cohiba siglo IV som jag fått. eftersom det är en dyr (och förhoppningsvis god) cigarr så undrar jag lite över vad som passar till. Kan en calvados fungera eller skulle en finare konjak vara att föredra?
Jag skulle vilja påstå att de flesta drycker med rondör och viss sötma kan passa till cigarr. (Varm choklad är en höjdare, särskilt med ett stänk rom i men det är sällan jag dricker detta.) Sedan är det mycket tycke och smak samt tillfället som avgör vad som passar bäst till cigarren. T.ex. dricker jag själv inget annat än vatten till en cigarr som jag verkligen vill analysera och ostört känna efter vad den smakar. Kaffe tycker jag alltid passar bra, särskilt på förmiddagen eller efter lunch. Annars föredrar jag söta saker som portvin, punsch eller Bailey's och när jag dricker starkare saker blir det aldrig whisky, då jag tycker whiskyns starka smaker dödar många av de finare tonerna hos en cigarr. Cognac dricker jag inte ofta då jag tycker alkoholstyrkan är för hög för att gifta sig med cigarren (jag har samma problem med lagrad rom!) utan det brukar bli tequila reposado av bättre kvaliteter som får slinka ner.

När det gäller calvados, och även grappa, anser jag att dessa bör vara ganska vällagrade och ha mycket fatinslag för att passa till cigarr.

Men, om du har en cognac eller calvados som du älskar att dricka så kommer du förmodligen att gilla dem till cigarren, cognacen är väl det säkraste kortet dock!
Citera
2009-08-09, 13:51
Medlem
En till nybörjarfråga: vad kan man förvänta sig att en cigarr smakar? Smakar det lika ofantligt gott som röken ofta luktar, eller smakar den helt annorlunda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in