Citat:
Ursprungligen postat av Meloveyoulongtime
...Senare idag så ska jag röka en cohiba siglo IV som jag fått. eftersom det är en dyr (och förhoppningsvis god) cigarr så undrar jag lite över vad som passar till. Kan en calvados fungera eller skulle en finare konjak vara att föredra?
Jag skulle vilja påstå att de flesta drycker med rondör och viss sötma kan passa till cigarr. (Varm choklad är en höjdare, särskilt med ett stänk rom i men det är sällan jag dricker detta.) Sedan är det mycket tycke och smak samt tillfället som avgör vad som passar bäst till cigarren. T.ex. dricker jag själv inget annat än vatten till en cigarr som jag verkligen vill analysera och ostört känna efter vad den smakar. Kaffe tycker jag alltid passar bra, särskilt på förmiddagen eller efter lunch. Annars föredrar jag söta saker som portvin, punsch eller Bailey's och när jag dricker starkare saker blir det aldrig whisky, då jag tycker whiskyns starka smaker dödar många av de finare tonerna hos en cigarr. Cognac dricker jag inte ofta då jag tycker alkoholstyrkan är för hög för att gifta sig med cigarren (jag har samma problem med lagrad rom!) utan det brukar bli tequila reposado av bättre kvaliteter som får slinka ner.
När det gäller calvados, och även grappa, anser jag att dessa bör vara ganska vällagrade och ha mycket fatinslag för att passa till cigarr.
Men, om du har en cognac eller calvados som du älskar att dricka så kommer du förmodligen att gilla dem till cigarren, cognacen är väl det säkraste kortet dock!