2011-07-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
...Om jag inte är helt ute o cyklar så är väl Kuba och Dominikanska Republiken t om samma tobakart men att lokala skillnader gör att Kubas tobak inte blir lika mild? Därav har jag lärt mig att det är svårt att få en cigarr från Kuba som är mild.

Kan du ange källa till det du säger? Inget ont menat om att jag inte tror dig men man vill ju inte lära sig fel. Håller ändå Broberg högre än ngn på flashback utan källa. Dvs källa på att kubanska cigarrer är milda och inte medium samt att man ändrat blend...
Man kan inte göra sådana generaliseringar angående styrka. Några av de allra kraftigaste cigarrerna som finns kommer från Dominikanska Republiken, t.ex. Opus X från Arturo Fuente, Ashton VSG och La Flor Dominicana Double Ligero. DET är starka cigarrer, faktiskt nästan orökbara mer än till 1/3 när de är unga!

Med dagens mått mätt är en typisk havannacigarr oftast medium till full i styrka men det finns som sagt även cigarrer åt det mildare hållet från Kuba (förutom JLP även El Rey del Mundo, Fonseca och La Gloria Cubana).

Källa angående havannacigarrer är framför allt Cigarrprat och boken "An Illustrated Encyclopaedia of Post-Revolution Havana Cigars" av Min Ron Nee men det enklaste just i detta fall är att kika på den utmärkta Cuban Cigar Web Site.
Citera
2011-07-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Man kan inte göra sådana generaliseringar angående styrka. Några av de allra kraftigaste cigarrerna som finns kommer från Dominikanska Republiken, t.ex. Opus X från Arturo Fuente, Ashton VSG och La Flor Dominicana Double Ligero. DET är starka cigarrer, faktiskt nästan orökbara mer än till 1/3 när de är unga!

Med dagens mått mätt är en typisk havannacigarr oftast medium till full i styrka men det finns som sagt även cigarrer åt det mildare hållet från Kuba (förutom JLP även El Rey del Mundo, Fonseca och La Gloria Cubana).

Källa angående havannacigarrer är framför allt Cigarrprat och boken "An Illustrated Encyclopaedia of Post-Revolution Havana Cigars" av Min Ron Nee men det enklaste just i detta fall är att kika på den utmärkta Cuban Cigar Web Site.
Inget illa menat men första länken hittar jag inget. Andra står det ju tydligt:

The José L. Piedra range comprises medium to full strength cigars, using short filler tobacco from the lesser Vuelta Arriba region.

Förut skrev du José L Piedra tillhör definitivt ett av de mildare märkena

Förstår inte riktigt nu för även din källa säger det jag sagt från början väl? Mild är inte medium.

Sen ser jag fortf ingen källa på att man ändrat blend.
Senast redigerad av mark.knopfler 2011-07-21 kl. 10:47.
Citera
2011-07-21, 12:02
Medlem
Citat:
Inget illa menat men första länken hittar jag inget. Andra står det ju tydligt:

The José L. Piedra range comprises medium to full strength cigars, using short filler tobacco from the lesser Vuelta Arriba region.

Förut skrev du José L Piedra tillhör definitivt ett av de mildare märkena

Förstår inte riktigt nu för även din källa säger det jag sagt från början väl? Mild är inte medium.

Sen ser jag fortf ingen källa på att man ändrat blend.
Det var som sjutton, det har jag missat! Jag trode alla var överens om JLP är milda idag. Jag har skickat Trevor (han som har Cuban Cigar Website) ett mail för att fråga om detta. Återkommer när/om jag får svar.

Hm, hittar heller ingenting om ändringen av blend. Var läste jag det...

Faktiskt börjar jag tvivla en smula på mig själv då det kan hända att jag jämför JLP med alla andra cigarrer jag råker och då hamnar de längst ner på styrkeskalan. Måste reda ut detta, ska fråga några fler som bör veta.

Men, jag vill ändå hävda att JLP är en mild cigarr. Om man tittar på Cigars Review så klassas den som mild-medium i alla fall.
Citera
2011-07-21, 12:04
Medlem
Citat:
Det var som sjutton, det har jag missat! Jag trode alla var överens om JLP är milda idag. Jag har skickat Trevor (han som har Cuban Cigar Website) ett mail för att fråga om detta. Återkommer när/om jag får svar.

Hm, hittar heller ingenting om ändringen av blend. Var läste jag det...

Faktiskt börjar jag tvivla en smula på mig själv då det kan hända att jag jämför JLP med alla andra cigarrer jag råker och då hamnar de längst ner på styrkeskalan. Måste reda ut detta, ska fråga några fler som bör veta.

Men, jag vill ändå hävda att JLP är en mild cigarr. Om man tittar på Cigars Review så klassas den som mild-medium i alla fall.
Menar inget angrepp på dig. Men man vill ju veta rätt. Sanningen ligger väl kanske nånstans i mitten.
Citera
2011-07-21, 19:03
Medlem
Citat:
Menar inget angrepp på dig. Men man vill ju veta rätt. Sanningen ligger väl kanske nånstans i mitten.
Ingen fara, jag vill också få fram "sanningen"

Jag har inte fått något svar från Trevor än men jag kontaktade en av de kunnigaste habanofilerna i Sverige och även om detta inte är något bevis eller någon regelrätt källa (jag vill inte uppge hans namn och den person han syftar på i svaret) så var det i alla fall ett bra svar som belyser flera saker i frågan:

Citat:
Har funderat en del på detta under många år och jag har samma uppfattning som du. MRN pratar ju om dem som riktigt fullblodade cigarrer och då pratat han om cigarrer efter 1996. Har aldrig förstått detta, då jag uppfattar dem som rätt milda-medium. Jag har bara rökt cigarrer från 2006 och framåt och möjligtvis var de mer pregnanta före millenniumskiftet. Klassificeringar av marcas, som många ständigt vill göra, är ofta tämligen meningslösa, eftersom de bygger på fakta från förr, som inte är releventa längre. Partagas bedöms som starka och fylliga och de var de säkert förr, men idag är den klassificeringen inte längre matnyttig, med blendskiften och stora variationer i olika vitolas. Ofta är det "cigarrorakel" som X o liknande som använder sig av dessa klassificeringar. Folk som inte har rökt så många kubaner och som måste förlita sig på klassiska meningslösa källor.
Vet inte hur blendskiftena har varit med JLP, men en sak är säker och det är att JLP är en tämligen mild cigarr, åtminstone de jag har rökt.
Citera
2011-07-21, 22:34
Medlem
Har rökt ett par JLP det senaste och enl mitt tycke är de mitt mellan milda o medium.
Citera
2011-07-21, 22:56
Bannlyst
Tack Crazy Swede och mark.knopfler. Förslagen var bra och det jag kommer göra nu är köpa cigarrerna styckvis och testa på mig först en av varje och se vilken man tycker om mest. Innan man köper 10-pack. Anledningen till att jag vill köpa så mycket är för jag har ja 5 krs cigarrer i min humidor och vill byta ut det med fina varor nu

Och varför jag nämna milda var har rökt en cohiba en gång utomlands vilken modell vet jag inte men tyckte den var satans stark och hosta skitet ur mig. Därför söker jag en mild cigarr

Återigen tack för tipsen grabbar. Återkommer med en snar tid vad jag tycker.
Citera
2011-07-22, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swissie
...Och varför jag nämna milda var har rökt en cohiba en gång utomlands vilken modell vet jag inte men tyckte den var satans stark och hosta skitet ur mig...
Hur kom det sig att du hostade?
Du drar väl inte halsbloss?

Om du är en pågående eller före detta cigarettrökare så har jag märkt att många har mycket svårt att inte dra halsbloss oavsett vad de röker. Då är det mer eller mindre kört att försöka röka cigarr om man inte lyckas lära om!
Citera
2011-07-22, 09:45
Medlem
Nu fick jag svar från Trevor Leask på Cuban Cigar Website. Tyvärr ger han bara några ledtrådar, inget säkert svar:

Citat:
I have no knowledge of the actual blends (almost a State secret).

However in the 2003 MRN book it states that the tobacco used in the blend is from the Remedios region and the Pinar del Rio region (both part of Vuelta Arriba).

In the 2010 Martinez Rius book, it states that the tobacco used in the blend is from the Remedios region (only).

This change may account for some blend change, but both publications describe the brand as medium to strong.

Perhaps your tastes have changed over the years or the cigars you are smoking have more age? Cigars from recent years also tend to smoke better earlier.

Sorry I could not assist.

Jag misstänker att meningen jag markerat med fet stil är mycket viktig. Sedan 2006 har nämligen något ändrats på Kuba vad det gäller tobaken. Nästan alla cigarrer smakar nämligen bra mycket tidigare än vad de gjorde förr. (Tidigare var tumregeln att cigarrer föll i en dålig period mellan ett och två år från sitt tillverkningsdatum. De flesta konässörer var överens om att många havannacigarrer behövde minst 5 års lagring för att smaka riktigt bra.)

Jag röker aldrig havannacigarrer som inte är minst 2 år gamla, vilket säkert inte alla gör, och det skulle ju kunna föklara varför många tycker att de är starkare än vad jag upplever dem.
Citera
2011-07-22, 10:17
Medlem
Citat:
Hur kom det sig att du hostade?
Du drar väl inte halsbloss?
Vissa drar väl halsbloss när dom röker cigarrer även om en cigarr är kraftig nog för att munnen ska kunna ta upp nikotinet. Antar det är en relik från hur man röker cigaretter.
Citera
2011-07-22, 11:15
Medlem
Citat:
Vissa drar väl halsbloss när dom röker cigarrer även om en cigarr är kraftig nog för att munnen ska kunna ta upp nikotinet. Antar det är en relik från hur man röker cigaretter.
Ja det finns de som drar lite halsbloss på cigarrer och jag har aldrig förstått hur de står ut. Det förstör ju hela smakupplevelsen! Å andra sidan är jag ingen nikotinist så jag kanske inte förstår de förslavades behov.

För övrigt är det den basiska röken från cigarrer som får nikotinet att lätt passera munslemhinnorna. Detta sker i mycket mindre utsträckning med den sura röken från cigaretter, därav behovet av halsbloss för cigarettrökaren.
Citera
2011-07-22, 20:05
Medlem
Bara för sakens skull så satte jag mig ner nu med en av de få milda cigarrerna jag gillar: Don Ursulo White Label Corona från Costa Rica. Len, elegant och gräddig ungefär som Davidoff i sina bästa stunder men med en lite rundare och fylligare botten som jag tycker Davidoff saknar (Millenium Blend undantaget som kan vara riktigt bra!).

Jag tror inte att de går att få tag på i Sverige längre, fanns tidigare på Polar Cigar. Den som är intresserad får beställa här och hoppas att tullen inte lägger sig i.

Vill man ha lite större cigarr och mer mustighet så kan jag rekommendera de med mörakre täckblad från samma linje, t.ex. fasonerna Super C Torpedo och Sublime.

OBS, erkänner att de inte är helt milda efter en tredjedel, snarare medium. Men, puffar man försiktigt så är det ingen fara. Halsbloss går dock inget vidare - host, uäck!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in