Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Om du tänder med lågan mot cigarren så bränns den, vilket i sin tur ger en cigarr med mer bränd smak och ibland lite kolsmak.
Lågan ska aldrig nudda cigarren, och du ska rotera den över lågan för att den ska dra jämt. Du ska heller aldrig sitta med den i munnen och dra medans du eldar.
Jag är pyrotekniker till yrket så är det något jag kan så är det förbränningsmekanismer!
Enligt min mening, både utifrån teori och praktik, så spelar det väldigt liten roll hur man fyrar an sin cigarr. Det viktiga är att man använder en låga som inte avger illasmakande ämnen samt att man inte puffar för mycket under den initiala glödgningen utan väntar med det tills en någorlunda jämn glödbädd har etablerats.
Efter det att man fått cigarrens fot att glöda har den ju så att säga "inget minne" av hur den blev upptänd. Glöd som glöd! Däremot kan en del ämnen omsättas och avges på olika sätt under själva anfyringen beroende på hur man tänder cigarren och det är just detta som är orsaken till att man inte bör puffa under den inledande upptändningen.
Att blåsa på cigarren med spetsen av en låga från en jet-/torchtändare ger inga brända smaker alls då förbränningen blir mer komplett med större inslag enbart vatten och koldioxid som förbränningsprodukter.
Vad det gäller att cigarren skulle smaka bränt om den nuddas av lågan så är det så att ju längre bort från lågan cigarren hålls, desto lägre är temperaturen och ju större inslag av förkolning kommer att ske! Dock kommer en större del av de avdestillerade väldoftande ämnena att leta sig in i cigarren då upptändningen tar längre tid och jag misstänker att det är detta som är orsaken till att vissa föredrar den mjukare upptändning som blir resultatet när cigarren hålls utanför lågan.
Brända smaker brukar jag annars endast förknippa med ofullständigt lagrad tobak eller den varmrökning som kan ske om man puffar för hårt eller för ofta.