2008-09-27, 14:47
Medlem
Vidfamnes avatar
Vid lite vardagligare tillfällen röker jag Moods filtered finns att köpa i alla tobaksaffärer.
Dem har väldigt god arom och kostar inte så mycket för den delen heller.
Vid festligare tillfällen får det bli Davidoff reserva.
Dem landar på cirka 160 kronor stycket vilket är väldigt överkomligt med tanke på vilken kvalite de bjuder på.

Mycket nöje
Citera
2008-10-01, 23:43
Medlem
MacLeods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon roll om lågan nuddar cigarrens fot eller ej! Däremot är det mest effektiva att hålla foten precis där lågan är som varmast, vilket brukar vara vid lågans spets. Eftersom torch- eller jetlågorna syns dåligt kan det ibland verka som om man håller cigarren en bit ifrån lågan.

Om du tänder med lågan mot cigarren så bränns den, vilket i sin tur ger en cigarr med mer bränd smak och ibland lite kolsmak.

Lågan ska aldrig nudda cigarren, och du ska rotera den över lågan för att den ska dra jämt. Du ska heller aldrig sitta med den i munnen och dra medans du eldar.
Citera
2008-10-02, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Om du tänder med lågan mot cigarren så bränns den, vilket i sin tur ger en cigarr med mer bränd smak och ibland lite kolsmak.

Lågan ska aldrig nudda cigarren, och du ska rotera den över lågan för att den ska dra jämt. Du ska heller aldrig sitta med den i munnen och dra medans du eldar.
Jag är pyrotekniker till yrket så är det något jag kan så är det förbränningsmekanismer!

Enligt min mening, både utifrån teori och praktik, så spelar det väldigt liten roll hur man fyrar an sin cigarr. Det viktiga är att man använder en låga som inte avger illasmakande ämnen samt att man inte puffar för mycket under den initiala glödgningen utan väntar med det tills en någorlunda jämn glödbädd har etablerats.

Efter det att man fått cigarrens fot att glöda har den ju så att säga "inget minne" av hur den blev upptänd. Glöd som glöd! Däremot kan en del ämnen omsättas och avges på olika sätt under själva anfyringen beroende på hur man tänder cigarren och det är just detta som är orsaken till att man inte bör puffa under den inledande upptändningen.

Att blåsa på cigarren med spetsen av en låga från en jet-/torchtändare ger inga brända smaker alls då förbränningen blir mer komplett med större inslag enbart vatten och koldioxid som förbränningsprodukter.

Vad det gäller att cigarren skulle smaka bränt om den nuddas av lågan så är det så att ju längre bort från lågan cigarren hålls, desto lägre är temperaturen och ju större inslag av förkolning kommer att ske! Dock kommer en större del av de avdestillerade väldoftande ämnena att leta sig in i cigarren då upptändningen tar längre tid och jag misstänker att det är detta som är orsaken till att vissa föredrar den mjukare upptändning som blir resultatet när cigarren hålls utanför lågan.

Brända smaker brukar jag annars endast förknippa med ofullständigt lagrad tobak eller den varmrökning som kan ske om man puffar för hårt eller för ofta.
Citera
2008-10-02, 21:09
Medlem
OggeOJs avatar
Brukar köra med Bellman till vardags. Kan ni rekommendera något annat, de börjar kännas för vanliga.
Citera
2008-11-23, 17:41
Medlem
mats.nystroms avatar
Jag funderar på om det är någon av cigarrälskarna här inne som varit på Kuba och besökt någon fabrik.

I såna fall - vilken fabrik och hur är priserna jämfört med att handla i Sverige?

Har två bekanta som åker till Kuba i december.
De har lovat att ta hem cigarrer åt mig (inköpta på fabriken naturligtvis) och nu måste jag komma på vart de ska och vilka garrar de ska köpa med sig.
Citera
2008-11-25, 14:38
Medlem
dacartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Jag funderar på om det är någon av cigarrälskarna här inne som varit på Kuba och besökt någon fabrik.

I såna fall - vilken fabrik och hur är priserna jämfört med att handla i Sverige?

Har två bekanta som åker till Kuba i december.
De har lovat att ta hem cigarrer åt mig (inköpta på fabriken naturligtvis) och nu måste jag komma på vart de ska och vilka garrar de ska köpa med sig.

Akta dig noga för att köpa sådana. Det säljs åtskilliga pirater i det landet. Ta dig en tur till cigarrprat.se och prata med herrarna där om inköp på Kuba.
Citera
2008-11-25, 22:28
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dacartman
Akta dig noga för att köpa sådana. Det säljs åtskilliga pirater i det landet. Ta dig en tur till cigarrprat.se och prata med herrarna där om inköp på Kuba.

Ska jag akta mig för att köpa cigarrer i exempelvis Partagas-fabrikens butik?
Jag vet att man inte ska köpa cigarrer på gatan eller på hotellen, men i fabrikerna?

Men jag ska kolla cigarrprat.se och lyssna runt. Så tack för tipset dacartman!
Citera
2008-11-28, 15:04
Medlem
Morticians avatar
Polarn ska köpa cigarrer åt mig på Kuba......
kan ni komma med några bra och goda tips. Förra gången köpte han en låda Partagas D No4. De gillade jag skarpt. Nu funderade jag på de här

Cohiba Esplendidos om han kan få de till bra pris.
annars
Partagas 8-9-8 lonsdale

Cohiba Siglo II
Bolivar Royal Coronas
Punch-Punch
2008-11-28, 22:06
Medlem
Angående cigarrköp på Cuba så existerar äkta vara på den svarta marknaden men som novis eller bara måttligt erfaren cigarrist är chansen oerhört stor att man åker på en förfalskning. Dessa oäkta cigarrer behöver inte vara orökbara men de når garanterat inte samma nivå som originalen!

För att undvika att råka ut för falsarier bör man bara handla från de riktiga, certifierade cigarrbutikerna. En sådan finns bl.a. i anslutning till Partagásfabriken. Men, rykten säger att det även i denna butik finns kopior. Förmodligen är man aldrig helt säker!

Ett sätt att öka chansen att få tag på äkta vara är att inte köpa de riktiga flaggskeppen som Cohiba Espléndidos och Montecristo No. 2 utan i stället satsa på lite mindre hypade märken och varianter.

Några tips på kanongoda cigarrer som möjligen inte kopieras lika ofta som Cohibas och Montecristo är:

Bolívar Petit Coronas
H. uppman Petit Coronas
Por Larranaga Petit Coronas
Ramon Allones Specially Selected
Citera
2008-11-29, 11:38
Medlem
Morticians avatar
OK tack för tipsen. Nu tror jag iofs inte att kompisen låter sig luras eftersom han är kuban och rimligen borde vara mer medveten om vilka tricks och fusk som finns.
Det du säger är att han bör satsa på dessa två
Partagas 8-9-8 lonsdale och
Bolivar Royal Coronas
som jag listat?
Senast redigerad av Mortician 2008-11-29 kl. 11:41.
Citera
2008-11-30, 04:03
Medlem
Vet någon förresten om Gandaf.com-sajten fortfarande är igång? Inte rent fysiskt att man kan surfa till den och sådant utan mer göra beställningar?

Har inte lyckats få tag på någon när jag ringt nämligen. Någon som vet om han / hon / de fortfarande är aktiva?
Citera
2008-12-01, 20:43
Medlem
dacartmans avatar
Måste lära mig att läsa..

Såg inte att ni skulle köpa i officiella butiker. Men jag tycker ändå att ni skall kolla cigarrprat samt följa Crazyswedes råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in