Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Bara destillerat.
Då är det inte konstigt att det blir fel. Fuktaren ska även innehålla propylenglykol, som pelvis nämnt.
Citat:
Sen blir jag jävligt irriterad över att man ska bli tvungen att kalibrera och göra en massa jobb med sin Hygrometer. Jag köper en produkt och då ska den fan fungera. Jag är inte intresserad av en massa efterarbete med min inköpta produkt. Det är så mycket nuförtiden man måste göra själv. Jag har inget jävla intresse av att fitta med salttester och fuktmetoder dit. Jag vill ha en bra humidor som kan förvara mina cigarrer, end of story.
Då finns det inget annat att göra än att önska dig lycka till, samt tipsa om att inte lägga några större pengar på cigarrer eftersom du inte kommer lyckas med förvaringen. Att hålla rätt humiditet i en humidor kräver tålamod och framförallt ett genuint intresse.
Citat:
Min humidor var visserligen billig men när även dyrare kräver en massa kalibrering blir man trött. Jag ska kolla runt efter en större humidor.
Varför ska du kolla efter en större humidor när du nu så tydligt har sagt att du inte har något intresse av att "fitta med salttester och fuktmetoder"? Varför inte bara köpa en cigarr åt gången i butik när du är röksugen?!
Citat:
Ett köp av en större humidor med bättre fuktaren och Hygrometer lockar väl lite.
"Bättre fuktare?". Det har ju konstaterats att det är du som har hanterat fuktaren fel. Den ska innehålla 50% propylenglykol.
Vare sig du köper en billig eller dyr humidor så kan man aldrig lita på den inbyggda analoga hygrometern. Man ska alltid ha en salttestad digital för att kunna vara säker. Och säker vill man vara.
Är du förresten medveten om att en duglig digital hygrometer kostar mellan 130-150kr, och att salttestet enbart kräver en helt tät liten behållare (exempelvis tupperware) och en kapsyl fylld med salt och några droppar vatten?