2013-01-16, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Du har ett skåp, jag har en humidor med plats för fyra cigarrer. Det är en viss skillnad.
Jag fick upp fuktan efter cirka ett dygn. Så fort jag satte i fuktare igen steg värdet enormt.
Jag hoppas dock att Hygrometern visar för mycket.
Jag har tittat på en större från Adorini. Där ska iaf Hygrometern vara kalibrerad. Är den lätt att hålla en stabil fukta med?
Jag menar naturligtvis inte att en humidor med plats för fyra cigarrer (jag har för övrigt aldrig hört talas om så små) kräver flera veckors infuktning, men idiotiska påskyndningsprocesser är lika idiotiska vare sig man har ett skåp eller en bordshumidor. Att torka med trasa är väldigt riskabelt, och att ha fuktaren i tillsammans med kärlet med dest. vatten under infuktningen har jag aldrig hört talas om tidigare.

När du nämner hygrometer till Adorini, menar du då den inbyggda analoga? Sådana ska man aldrig lita på. Det är salttestade digitala som gäller.
Senast redigerad av JonahQuizz 2013-01-16 kl. 18:46.
Citera
2013-01-16, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
En digital hygrometer är aldrig fel att införskaffa heller.
En digital hygrometer SKA man införskaffa (och salttesta) om man har för avsikt att det ska bli bra. Inbyggda analoga är mest för syns skull.
Citera
2013-01-16, 21:08
Medlem
pelviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
En digital hygrometer SKA man införskaffa (och salttesta) om man har för avsikt att det ska bli bra. Inbyggda analoga är mest för syns skull.

Det är som jag sa aldrig fel att ha en sån. Det bör vara upp til var och en, killen är nybörjare och behöver stöd och hjälp, kanske inte höra att saker och ting är idiotiska och att man SKA införskaffa nåt.
Stora bokstäver innebär på skriftspråk att man skriker, tycker denna tråden brukar hålla sig på en seriös nivå. Här behövs ingen som tror sig vara bättre eller kunna mer än nån annan och bevisa det genom att vara smått arrogant, såna finns det gott om annars på cigarrprat.se
Citera
2013-01-17, 10:46
Medlem
Självklart är det upp till var och en, men om man värnar om sin humidor och sina cigarrer och inte vill riskera att allt skiter sig så SKA (ett förtydligande) man ha en salttestad digital hygrometer, eftersom de inbyggda analoga sällan går att lita på.

Jag tycker också att det är trevligt när trådar håller sig på en seriös nivå, vilket händer väldigt sällan på Flashback, och jag försöker inte vara otrevlig eller arrogant (jag är som sagt nybörjare själv), men om någon ber om hjälp efter att ha använt sig av väldigt tveksamma metoder så måste man väl självklart påpeka att det kanske inte var så smart? Dels för att hjälpa honom och dels för att hjälpa andra som kanske funderar på att köpa en humidor. Dessa skåp kräver sin tid och sitt tålamod för att det ska bli bra. Bara för att en hygrometer visar rätt humiditet efter väldigt kort tid så behöver det inte betyda att humidoren är redo. Fukten ska även tränga sig in i trät.

Jag har tre digitala hygrometrar. Två från Kjell & CO och en från Clas Ohlson. Den senare visade sig ha en felmarginal på -9% innan den flippade ur och just nu bara visar två streck, medan de två från Kjell visar -3% respektive +2% fel. Så, ett tips:

http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...rometer-p48599

Den från Clas Ohlson som verkar vara ganska populär, men som jag är missnöjd med (jag kanske bara hade otur?):

http://www.clasohlson.com/se/Termome...er/Pr361264000
Senast redigerad av JonahQuizz 2013-01-17 kl. 10:50.
Citera
2013-01-17, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Vad har du i fuktaren förutom dest. vatten, propylenglykol?

Kan tänka mig att det är svårt att hålla fuktigheten stabil i en så liten humidor som din. Om den rymmer 4 cigarrer är nog tanken att man har den som en sk resehumidor för korttidsförvaring.
Det kommer garanterat vara lättare att hålla fuktigheten stabil i en lite större humidor, Adorini är dessutom kvalitet. Länka gärna till vilken humidor du tänkt köpa. En digital hygrometer är aldrig fel att införskaffa heller.

Mvh Pelvis

Bara destillerat. Egentligen är det väl en resehumidor men jag tänkte att det kunde passa mina behov.
Jag får se om jag köper en annan humidor istället. Sen blir jag jävligt irriterad över att man ska bli tvungen att kalibrera och göra en massa jobb med sin Hygrometer. Jag köper en produkt och då ska den fan fungera. Jag är inte intresserad av en massa efterarbete med min inköpta produkt. Det är så mycket nuförtiden man måste göra själv. Jag har inget jävla intresse av att fitta med salttester och fuktmetoder dit. Jag vill ha en bra humidor som kan förvara mina cigarrer, end of story. Min humidor var visserligen billig men när även dyrare kräver en massa kalibrering blir man trött.
Jag ska kolla runt efter en större humidor. Postar här i tråden när jag hittat några som kan passa så får ni vägleda. Köpet av denna minihumidor var mest en rolig grej för att testa. Jag har börjat gilla cigarrer och det är ju trevligt att ta en cigarr på någon helg. Ett köp av en större humidor med bättre fuktaren och Hygrometer lockar väl lite.

Och eftersom detta primärt handlar om cigarrer kan jag förtälja att jag ska röka en La Aurora 100 Anos ikväll (tror den heter så). Erfarenheter?
Senast redigerad av Rytve 2013-01-17 kl. 16:49.
Citera
2013-01-17, 18:11
Medlem
Alla hygrometrar måste kalibreras innan användning! Även den digitala jag har på labbet för tusentals kronor (Testo 625) måste kalibreras vid två olika fuktnivåer före användning och sedan kontrolleras minst en gång per år

Analoga hygrometrar är dessutom så mekaniskt känsliga att bara transporten mellan butiken och hemmet ofta ger behov av kalibrering.

Men, köper man humibeads för 65% RH i tillräcklig mängd och sköter dessa korrekt behöver man dock ingen hygrometer! Fråga Martin på Kind Cigars om han har rätt sort hemma.

De La Aurora 100 Años som finns till salu nu är inte samma som originalblenden från 2003 (läs här) så jag kan inte uttala mig säkert men de ursprungliga cigarrerna var riktigt fina med hygglig fyllighet och balans, trots att de var dominikaner.
Citera
2013-01-17, 18:26
Medlem
Citat:
Bara destillerat.
Då är det inte konstigt att det blir fel. Fuktaren ska även innehålla propylenglykol, som pelvis nämnt.

Citat:
Sen blir jag jävligt irriterad över att man ska bli tvungen att kalibrera och göra en massa jobb med sin Hygrometer. Jag köper en produkt och då ska den fan fungera. Jag är inte intresserad av en massa efterarbete med min inköpta produkt. Det är så mycket nuförtiden man måste göra själv. Jag har inget jävla intresse av att fitta med salttester och fuktmetoder dit. Jag vill ha en bra humidor som kan förvara mina cigarrer, end of story.
Då finns det inget annat att göra än att önska dig lycka till, samt tipsa om att inte lägga några större pengar på cigarrer eftersom du inte kommer lyckas med förvaringen. Att hålla rätt humiditet i en humidor kräver tålamod och framförallt ett genuint intresse.

Citat:
Min humidor var visserligen billig men när även dyrare kräver en massa kalibrering blir man trött. Jag ska kolla runt efter en större humidor.
Varför ska du kolla efter en större humidor när du nu så tydligt har sagt att du inte har något intresse av att "fitta med salttester och fuktmetoder"? Varför inte bara köpa en cigarr åt gången i butik när du är röksugen?!

Citat:
Ett köp av en större humidor med bättre fuktaren och Hygrometer lockar väl lite.
"Bättre fuktare?". Det har ju konstaterats att det är du som har hanterat fuktaren fel. Den ska innehålla 50% propylenglykol.

Vare sig du köper en billig eller dyr humidor så kan man aldrig lita på den inbyggda analoga hygrometern. Man ska alltid ha en salttestad digital för att kunna vara säker. Och säker vill man vara.

Är du förresten medveten om att en duglig digital hygrometer kostar mellan 130-150kr, och att salttestet enbart kräver en helt tät liten behållare (exempelvis tupperware) och en kapsyl fylld med salt och några droppar vatten?
Citera
2013-01-17, 18:44
Medlem
Återigen vill jag påpeka att det inte är min mening att framstå som otrevlig eller arrogant, men då Rytve (som jag skulle gissa är max 16 år gammal) vädjar om hjälp men samtidigt totalvägrar att syssla med flera av de procedurer som faktiskt krävs så finns det väl inte mycket man kan göra?

Nu ska jag trotsa kylan och röka en Monte-4:a.
Citera
2013-01-17, 22:25
Medlem
Citat:
Återigen vill jag påpeka att det inte är min mening att framstå som otrevlig eller arrogant, men då Rytve (som jag skulle gissa är max 16 år gammal) vädjar om hjälp men samtidigt totalvägrar att syssla med flera av de procedurer som faktiskt krävs så finns det väl inte mycket man kan göra?

Nu ska jag trotsa kylan och röka en Monte-4:a.

Beträffande min ålder är du fel ute. Du kan fortsätta sia om du så vill.
Jag är helt ny på det här med cigarrer. Jag tycker som sagt om att ta en garre då och då. Om jag skulle vara 16 år skulle det vara ganska svårt för mig att inhandla cigarrer via en seriös återförsäljare.
Min gode herre, du kan dra åt helvete. Och du framstår som väldigt arrogant. Men dock ska du ha tack för tipsen.
Citera
2013-01-17, 22:35
Medlem
Var så god.

Ett sista tips är att du lika gärna kan använda kranvatten, om du ändå inte ska göra det ordentligt.
Citera
2013-01-17, 22:51
Medlem
Citat:
Var så god.

Ett sista tips är att du lika gärna kan använda kranvatten, om du ändå inte ska göra det ordentligt.

Jag fyllde humidoren med snö. Just nu simmar cigarrerna i vatten. Tror du jag får rätt fuktighet?
Men inte ska du som är så duktig jobba som en simpel lastbilschaufför. Nej, spå i kula eller starta din egen lilla cigarrbutik.
Fast när jag tänker efter är det nog bäst du håller dig i hytten så människor slipper se dig.
Fortsatt trevlig helg.
Citera
2013-01-17, 23:16
Medlem
Jävlar, där satte du mig på plats. Ty jag inte har någon högskoleexamen.

Innan det går för mycket OT: Jag älskar dessa H. Upmann half coronas som jag häromdagen nämnde att jag köpt en låda av (billiga är de också), och jag tar tacksamt emot tips på andra korta cigarrer som är så perfekta när man är röksugen men inte riktigt har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in