2009-06-02, 19:07
Medlem
Montecristo No.4, Cigarr(er) 10st
Montecristo Tubos (tub), Cigarr(er) 5st
och en sån där fuktare.

Ska ha dem vid vissa tillfällen i sommar. Och jag kommer inte bjuda
Citera
2009-06-02, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
Den handlade ju om nybörjarcigarrer så jag ser inte det udda i den...
Förvisso, men den är rörig och väldigt daterad (5 år gammal!). Många av de som postade i tråden skulle definitivt ge ett annat svar idag!

Det är tyvärr med cigarrer som med resmål, många av de goda blir sämre och de dåliga försvinner. Tack och lov dyker det hela tiden upp nya guldorn. på grund av denna "dynamik" i cigarrvärlden är ofta gamla cigarrböcker näst intill totalt värdelösa om man vill låta dem styra ens inköp. Det enda lysande undantaget är dock "An Illustrated Encyclopedia of Post-Revolution Havanna Cigars" av Min Ron Nee
Citera
2009-06-03, 22:28
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
För det första ska man ha klart för sig att "det dyra segmentet" inte är lika dyrt om man handlar på Internet. För det andra så är många prestigecigarrer väldigt "hypade" och är därmed sällan prisvärda, det behöver dock inte betyda att de inte kan vara vara väldigt goda. För det tredje så tror jag definitivt att även en nybörjare kan uppskatta en mer raffinerad cigarr.

Enligt min mening ska inte nybörjare sträva efter milda och slätstrukna cigarrer, däremot bör de passa sig för alltför nikotinstarka, kärva och peppriga cigarrer. Cohiba Robustos kan vara både nikotinstinn och kärv, särskilt som ung, och har även en gräsig smak som inte faller alla på läppen. Vill man prova en Cohiba som inte är gräsig kan jag verkligen rekommendera den lilla Panatelas som är en oerhört fin cigarr trots sin lilla storlek. Jag vill dock flagga upp att den måste rökas mycket försiktigt för att inte bli bitsk!

Om du tittar på utbudet hos www.polarcigar.se så skulle jag föreslå Camacho Corojo Monarca, C.A.O. Vision Prana, Hoyo De Monterrey Coronations och H. Upmann Petit Coronas förutom José L Piedra som nämndes ovan.

Tack för tipsen!
Citera
2009-06-05, 13:48
Medlem
Fick min låda nu, snabb fråga: är t-vatten samma som destilerat?
Såg att man fick med en flaska

sådär, ska testa en av mina Montecristo No.4 imorgon
Senast redigerad av miffobeast 2009-06-05 kl. 14:05.
Citera
2009-06-05, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffobeast
Fick min låda nu, snabb fråga: är t-vatten samma som destilerat?...
Jag gissar att det är avjonat vatten men det duger gott.
Citera
2009-06-06, 13:09
Medlem
Citat:
Jag gissar att det är avjonat vatten men det duger gott.

Yes det stämmer blir att lägga ner dem i lådan idag

Idag blir det en montecrist no.4 ca 2år gammal
Citera
2009-06-07, 01:12
Medlem
JerryCottons avatar
Skall till Örebro i veckan, någon som vet om det finns någon bra tobaksaffär som saluför cigarrer av kvalitet? Snackar först och främst om kubanare.
Citera
2009-06-07, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Skall till Örebro i veckan, någon som vet om det finns någon bra tobaksaffär som saluför cigarrer av kvalitet? Snackar först och främst om kubanare.
Det finns ingen affär med ett stort utbud, de enda jag kan rekommendera vet jag tyvärr varken namn på eller riktig adress till men den ena ligger på hörnet Nygatan/Kungsgatan och den andra ligger på Drottninggatan, bortom Krämaren om man kommer från centrum, på vänster sida, efter en låsbutik.
Citera
2009-06-07, 12:12
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miffobeast
Fick min låda nu, snabb fråga: är t-vatten samma som destilerat?
Såg att man fick med en flaska

sådär, ska testa en av mina Montecristo No.4 imorgon
Om du fick lådan i fredags så behöver du fukta in den under minst en tvådagarsperiod innan den är redo att användas på riktigt så att säga.

Om den inte fuktats in av företaget du köpte den hos.
Citera
2009-06-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00010000
Om du fick lådan i fredags så behöver du fukta in den under minst en tvådagarsperiod innan den är redo att användas på riktigt så att säga.

Om den inte fuktats in av företaget du köpte den hos.
Mnja, det beror på varifrån man handlat och hur väl förpackade cigarrerna är. Om de har tranporterats med flyg brukar stabiliseringen ta längre tid, ofta flera veckor, men har man handlat t.ex. från Polar Cigar är de oftast bara att puffa på direkt. Men som sagt, det beror på hur mycket fukt som försvunnit under transport och hur stor av den kvarvarande fukten som eventuellt har fördelats ojämnt av värme/tryckförändringar.

Det viktiga att veta är att cigarrer kan behöva stabiliseras en tid efter att de har landat i egen humidor (och även efter egen infrysning naturligtvis!). Det enda sättet att avgöra är att prova och känna efter.
Citera
2009-06-07, 12:29
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Mnja, det beror på varifrån man handlat och hur väl förpackade cigarrerna är. Om de har tranporterats med flyg brukar stabiliseringen ta längre tid, ofta flera veckor, men har man handlat t.ex. från Polar Cigar är de oftast bara att puffa på direkt. Men som sagt, det beror på hur mycket fukt som försvunnit under transport och hur stor av den kvarvarande fukten som eventuellt har fördelats ojämnt av värme/tryckförändringar.

Det viktiga att veta är att cigarrer kan behöva stabiliseras en tid efter att de har landat i egen humidor (och även efter egen infrysning naturligtvis!). Det enda sättet att avgöra är att prova och känna efter.
Fast jag pratar inte om cigarrerna eller hurvida dom är redo att rökas på en gång eller inte.

Jag pratar enbart om infuktningen av humidoren.
Citera
2009-06-07, 13:14
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Det finns ingen affär med ett stort utbud, de enda jag kan rekommendera vet jag tyvärr varken namn på eller riktig adress till men den ena ligger på hörnet Nygatan/Kungsgatan och den andra ligger på Drottninggatan, bortom Krämaren om man kommer från centrum, på vänster sida, efter en låsbutik.

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in