2008-03-31, 22:33
Medlem
Du behöver inte ta på dig att starta diskussionen. Den startade redan 2004 med samma namn.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=133020
Citera
2008-04-01, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Du behöver inte ta på dig att starta diskussionen. Den startade redan 2004 med samma namn.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=133020

ok, men jag läste lite och den handlade nästan bara om märken på cigarrer och vad man rökt. jag ville ha en tråd som kunde innehålla allt om cigarrer. Lite mer diskussion i den här trodde jag att det skulle bli.
Citera
2008-04-03, 20:19
Medlem
hur ska man tända?

som rubriken lyder; hur ska man tända en cigarr?
jag har hört av ett par stycken som säger att man ska tända med tändstickor, andra säger att man ska ha en vanlig tändare.
Jag vill ju inte att cigarren ska tappa smaken
nu kommer jag i o för sig inte börja röka dyra i början utan det blir någon runt 50 lappen.

kanske inte spelar någon större roll då eller?
Citera
2008-04-03, 20:32
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phiwid
jag har hört av ett par stycken som säger att man ska tända med tändstickor, andra säger att man ska ha en vanlig tändare.
nu kommer jag i o för sig inte börja röka dyra i början utan det blir någon runt 50 lappen.

Jag är ingen expert, men en vanlig gaständare av vilket slag som helst ska gå bra, hoppa över tändare som är bensindrivna. Använd något med stor och kraftig låga om du ska vara ute och det blåser om du inte vill dra i dig gasen. Finns ju också speciella cigarrtändstickor att köpa.

Nog ska det finnas fina cigarrer runt 50-lappen.

Fanns säkert något tips om tändare i den första Cigarrtråden.

Jag funderar köpa någon snoppare som inte är allt för dyr, möjligen den längst ner på sidan här: http://www.whiskycenter.se/Cigarrbut...re_Adorini.htm Inte så överflödigt exklusiv kanske, men praktisk hoppas jag. Har nu en billig 20:- snoppare som inte alltid är allt för bra.
Citera
2008-04-03, 23:54
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phiwid

Man skall helst använda sig av tändstickor i cederträ som är luktfria och därför inte lämnar några spår i cigarraromen, men detta är bara pretentiöst bullshit. Tänd med en 100-dollarssedel

Nej, så här gör man. Man vinklar cigarren i 45 graders lutning över lågan (utan att ha cigarren i munnen). Rotera därefter cigarren över lågan tills hela inslaget (dvs änden man inte har snoppat) och ta sedan ett bloss när den väl glöder jämnt.
Citera
2008-04-04, 00:09
Moderator
Ruskigbusss avatar
*Tobak=>Livsnjutare*

För sammanslagning.

/Mod
Citera
2008-04-06, 20:02
Medlem
Cyprezs avatar
EDIT: Förlåt, skulle ha tittat en sida bakom mig där det fanns en tråd för cigariller. Epic fail.
Senast redigerad av Cyprez 2008-04-06 kl. 20:12.
Citera
2008-04-18, 13:58
Medlem
Kläppskogs avatar
Någon som testat Partagas Lusitanias och Ramon Allones Specially Selected?

Fick precis hem två lådor om 50 cigarrer vardera, tänkte prova en Partagas i kväll. Har goda erfarenheter av bägge märkena sedan tidigare, men den här gången kändes de lite slarvigt gjorda rent hantverksmässigt.
Slogs också över hur groteskt lång Lusitaniasen var. Visst, det stod ju på sidan jag beställde från men det var först när jag öppnade lådan som jag insåg hur enorm en 19-centimeterscigarr är.

Några synpunkter på dessa två cigarrer?
Citera
2008-04-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kläppskog
Någon som testat Partagas Lusitanias och Ramon Allones Specially Selected?

Fick precis hem två lådor om 50 cigarrer vardera, tänkte prova en Partagas i kväll. Har goda erfarenheter av bägge märkena sedan tidigare, men den här gången kändes de lite slarvigt gjorda rent hantverksmässigt...
Jodå, jag har puffat en del av respektive sort. Lusitanias är tyvärr inte längre vad den varit. Förr fanns en mycket härlig, varm, kryddig och träig ton som nu endast ligger på en mycket subtil nivå. De jag har provat under de senaste åren har varit helt ok men inte de slagskepp de en gång var.

RASS däremot är fortfarande en höjdare, i alla fall efter några års lagring.

Edit:
Jag kan tillägga att RASS är en av de få cubanska cigarrer jag fortfarande uppskattar! Annars är det mest ickecubanskt som gäller för mig numera.

Men, vad menar du med slarvigt gjorda? Är du verkligen säker på att du inte fått hem fakes? Vem var din leverantör?

Alla Lusitanias jag har rökt har varit helt utan anmärkning vad det gäller det yttre (draget har det dock varit si och så med!). RASS kan ibland vara lite mera rustika konstruktionsmässigt.
Senast redigerad av Crazy Swede 2008-04-18 kl. 19:27.
Citera
2008-04-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Jag tar själv på mig att börja diskussionen:

Jag har en fråga till er cigarrkännare här på FB.

Har ni något tipps på en bra snoppare? Jag skulle vilja ha en stilfull och med bra kvalitet och egenskaper. helst inte för dyr.

jag har kollat runt lite och tror att denna kan vara nåt:
http://xikar.com/cutters_xi3.asp
Men jag är öppen för förslag på helt andra typer också. Skulle vara tacksam för tips
Ursäkta att jag svarar så sent! Det har varit så sporadiska dikussioner om cigarrer här så jag har nästan slutat att titta in då och då.

Vad det gäller snoppare så är de från Xikar snygga men definitivt inte så bra som man kan tro! Problemet är att det är för mycket glapp i konstruktionen vilket gör det svårt att få ett perfekt snitt.

Den allra bästa snopparen är Palio som t.ex. kan beställas från http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=26

Jag har två Palio-snoppare och har märkt att de går lite trögt i början. En liten droppe silikonolja eller annat lukt- och smaklöst smörjmedel vore nog inte fel för att få plastskenorna att löpa lättare i varandra. Men, vilken kanonsnoppare! Snacka om vassa blad och tunna perfekta klipp!

Den billigaste varianten i svart ser lite väl basic ut enligt min mening (detaljfinishen är inte perfekt på de gjutna plastdetaljerna!). Satsa hellre några dollar extra på de som har en yta som ser ut som trä eller grafitväv!
Citera
2008-04-19, 00:02
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Men, vad menar du med slarvigt gjorda? Är du verkligen säker på att du inte fått hem fakes? Vem var din leverantör?
Klart jag inte är säker. Hur skulle man kunna vara det? Men Absolute Cigars har jag gott förtroende för, då jag handlat ganska mycket av dem.
Citera
2008-04-21, 09:53
Medlem
frippe89s avatar
jag har ingen aning vad det var för cigarr men det var en kubansk för jävla god ganska stark och mörk i smaken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in