2008-09-11, 08:16
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av machete
Vilka tändare är optimala för cigarrtändningen? Vilka tändare använder ni? Jag trodde de vanligaste tändarna innehöll gas, men sedan säger en annan källa att de vanligaste tändarna innehåller butan (bensin) vilket inte är bra för cigarrerna. Jag blir förvirrad.

För mig funkar alla gaständare av torchtyp (intensiv koncentrerad blå låga). Vanliga engångständare kan duga i nödfall eller till smalare cigarrer.
Bensintändare har jag aldrig provat, men de vise säger ju att bensinen ger en elak bismak och det finns väl ingen anledning att betvivla. För övrigt finns det väl inga torchtändare som drivs av bensin.
Citera
2008-09-11, 08:46
Medlem
Citat:
Vilka tändare är optimala för cigarrtändningen? Vilka tändare använder ni? Jag trodde de vanligaste tändarna innehöll gas, men sedan säger en annan källa att de vanligaste tändarna innehåller butan (bensin) vilket inte är bra för cigarrerna. Jag blir förvirrad.
Butan är inte bensin! Butan är en gas vid atmosfärstryck men går med måttligt övertryck att komprimera till vätska, vilket man ofta ser i genomskinliga tändare.

Ren butan brinner med en helt doftlös låga och lämpar sig alldeles utmärkt för att tända cigarrer med. Röker man inomhus duger enkla tändare med en stilla låga men utomhus är det oftast mer praktiskt med en så kallad jet- eller torchtändare som ger en mer stabil och varmare låga.

Gillar man sin zippotändare så finns det speciella butangasdrivna insatser att köpa som man ersätter originalinsatsen med. På så vis riskerar man inte att förstöra cigarren med den ettriga doften från det bensinlika bränslet.

En bra cigarrtändare ska enligt min mening vara billig (de sätter ofta igen till slut pga orenheter i gasen!), ha en rejäl tank så man inte behöver fylla på gas för ofta och inte bli varm för snabbt då man ofta får bränna på under 10-20 s under rotation av cigarren för att få en fin glödfront! En klassiker är Blazer som har mycket gott renomé, se t.ex på http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=20 (längst ner på sidan visas även insatsen till Zippo!) Liknande modeller finns att köpa för en tiondel av priset om man kikar runt på billiga sidor från Kina och Hong Kong.
Citera
2008-09-11, 13:15
Medlem
machetes avatar
Tack för svar. Nej, just det, butan är inte bensin, man blir bara så förvirrad när man läser engelska texter.
Citera
2008-09-16, 09:28
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Man kan använda i princip vilken tändare som helst förutsatt att man tänder cigarren med en sticka cederträ som man då först antänder med valfri tändare.

Ska man tända direkt så rekommenderar jag (precis som Kläppskog och Crazy Swede) en tändare av "torchtyp", man ska dock inte hålla cigarren direkt i lågan utan enbart en bit (1-2 cm) ifrån och låta den antändas på så sätt.
Citera
2008-09-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
...man ska dock inte hålla cigarren direkt i lågan utan enbart en bit (1-2 cm) ifrån och låta den antändas på så sätt.
Jag skulle vilja påstå att det inte spelar någon roll om lågan nuddar cigarrens fot eller ej! Däremot är det mest effektiva att hålla foten precis där lågan är som varmast, vilket brukar vara vid lågans spets. Eftersom torch- eller jetlågorna syns dåligt kan det ibland verka som om man håller cigarren en bit ifrån lågan.
Citera
2008-09-21, 16:50
Medlem
mats.nystroms avatar
Startpaket

Hej alla!
Jag lånar tråden för att kanske få lite tips/recensioner av er gamlingar.

Jag känner att det är dags att faktiskt skaffa sig en riktig hobby.
Och eftersom cigarrer både är gott, är en prylsport och ger möjlighet att nörda ned sig riktigt så lär cigarrökandet/-samlandet lätt kvala in som utmärkt hobby.

Det första jag undrar är om någon har erfarenhet av de startpaket, med humidorer och cigarrer, som Polarcigar, Mellgrens mfl säljer?
Jag förstår att det inte är vassaste humidoren man får - men duger de som första steg?

Det andra jag undrar är om ni har hittat några fina cigarrböcker. Gärna där man inte låtit Steffo T skriva i.
Spelar inte någon större roll om det är coffe table-böcker eller "handböcker".
Men innehållet bör spegla cigarrkultur, fakta om tobakshantering mm. Ja, ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.
Citera
2008-09-25, 16:04
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Hej alla!
Jag lånar tråden för att kanske få lite tips/recensioner av er gamlingar.

Jag känner att det är dags att faktiskt skaffa sig en riktig hobby.
Och eftersom cigarrer både är gott, är en prylsport och ger möjlighet att nörda ned sig riktigt så lär cigarrökandet/-samlandet lätt kvala in som utmärkt hobby.

Det första jag undrar är om någon har erfarenhet av de startpaket, med humidorer och cigarrer, som Polarcigar, Mellgrens mfl säljer?
Jag förstår att det inte är vassaste humidoren man får - men duger de som första steg?

Det andra jag undrar är om ni har hittat några fina cigarrböcker. Gärna där man inte låtit Steffo T skriva i.
Spelar inte någon större roll om det är coffe table-böcker eller "handböcker".
Men innehållet bör spegla cigarrkultur, fakta om tobakshantering mm. Ja, ni förstår vad jag menar.

Tack på förhand.

OK, jag kunde inte hålla mig.
Det fick bli Polarcigars lilla starpaket.
Plus att jag idag slog till på Cigarrummets baspaket:
Flor de Selva Fino
Cumpay Piramide
Balmoral Corona
Alonso Menendez No. 20
Montecristo No 4

Sorry 00010000 - jag hade bråttom. Kör ditt tips i veckan som kommer...

Så - snart kommer cigarrdoften ligga tung över min del av Ståååckhååålm.
Citera
2008-09-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
OK, jag kunde inte hålla mig.
Det fick bli Polarcigars lilla starpaket.
Plus att jag idag slog till på Cigarrummets baspaket:
Flor de Selva Fino
Cumpay Piramide
Balmoral Corona
Alonso Menendez No. 20
Montecristo No 4
...
Posta gärna dina omdömen här allteftersom du puffar dig igenom paketen. Det är alltid kul att höra vad andra tycker. Cigarrummets baspaket verkar vara ett kul urval för nybörjaren (förutom en av cigarrerna, men jag säger inte vilken då jag inte vill låta min personliga smak påverka din egen bedömning!)

Vilket paket köpte du från Polarcigar? Månadens provpaket för 200 kr med hemliga cigarrer utan gördlar för blindprovning eller "normal"-paketet för 1000 kr?
Citera
2008-09-25, 22:28
Medlem
00010000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Posta gärna dina omdömen här allteftersom du puffar dig igenom paketen. Det är alltid kul att höra vad andra tycker. Cigarrummets baspaket verkar vara ett kul urval för nybörjaren (förutom en av cigarrerna, men jag säger inte vilken då jag inte vill låta min personliga smak påverka din egen bedömning!)

Vilket paket köpte du från Polarcigar? Månadens provpaket för 200 kr med hemliga cigarrer utan gördlar för blindprovning eller "normal"-paketet för 1000 kr?
Han menade startpaket med humidor också.
Tror det var Startpaket med humidor, cigarrer och tillbehör - Normal för 1450:- och inte det dyrare.

Han hade ingen humidor sedan tidigare och vi snackade om deras nybörjarpaket senast han var över för lite öl och guitar hero.
Citera
2008-09-25, 23:27
Medlem
joppes avatar
Efte ett halvårs pause från cigarrerna, tänkte jag ner och köpa några jag kan njuta i helgen. I stället för att röka de 'vanliga' jag brukade röka, tänkte jag prova något nytt.

Finns det någon cigarrkännare i tråden som kan rekomendera något som kan passa min smak och styrka? Föredrar Robusto storleken. Prisen spelar ingen roll.

Det jag brukade röka var med följande prioritering:

1. Ramon Allones Specially selected
2. Partargas Serie D no. 4
3. Bolivar Royal Coronas
4. Romeo y Julieta Exhibicion No. 4
Citera
2008-09-26, 12:32
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Som min sekreterare, 00010000, påpekade så var det startpaketet med humidor som inhandlades.

Men jag ska naturligtvis ge omdömen om cigarrerna när de rökts. Även om du får nybörjaromdömen.

Jag ser med förtjusning fram mot att prova Cigarrummets paket.
Och det ska bli intressant att se om vi har lika smak eller om du har dålig smak...
Citera
2008-09-26, 21:51
Medlem
Citat:

Nu var det tändare du frågade efter och då ska det vara luktfria tändare som du halvt skrev.
Detta innebär att det är gaständare som man ska använda.
Att tända en cigarr med bensintändare är inte snällt mot dig eller cigarren.

Jag skulle dock rekommendera dig tändstickor!
Gärna långa tändstickor gjorda av cederträ.
Dessa brukar anses som ett av de bättre valen när man vill sätta fyr på sin cigarr.

Självklart så ska tändstickorna vara svavelfria samt att använda långa tändstickor gör det lättare vid själva cigarrtändningen.
(svavelfria är väl alla tändstickor nu för tiden, eller blandar jag ihop svavel med något annat?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in