2019-12-12, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
kuba sätter sina priser, dom får alltid sin skit sålt, ÅF får bara acceptera vad habanos nordic säger till dom. resterande världen vet att kuba är ribban och krigar då med sina priser hos ÅF.

om det inte handlar om likvärdiga icke-kubaner som t.ex. davidoff, padron, arture fuente. dom brukar inte hellre ÅF propsa på att sälja in för det är är samma sak där, dom kostar i inköp.

Tack för klargörandet. Jag tycker det är intressant att fundera över detta. Ditt resonemang låter rimligt och jag var inne på samma linje när jag tänkte att det kan ha att göra med sämre marginaler. Som sagt, kubanerna är en efterfrågad produkt med en enda ägare och har därmed stark förhandlingsposition=mindre marginaler för återförsäljarna.

Intressant det du säger med Arturo Fuente/Padron/Davidoff. Jag har inte rökt någon Arturo Fuente eller Davidoff, och bara det billigare segmentet av Padron. De billigare Padron är helt ok, men knappast fantastiska. Och då blir det lite märkligt för mig, AF, Davidoff och de dyrare serierna av Padron är rejält dyrare än de flesta kubanska cigarrerna. Hur kan de ta så mycket betalt för dessa? Är de bättre än kubanerna?
Citera
2019-12-12, 10:50
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Tack för klargörandet. Jag tycker det är intressant att fundera över detta. Ditt resonemang låter rimligt och jag var inne på samma linje när jag tänkte att det kan ha att göra med sämre marginaler. Som sagt, kubanerna är en efterfrågad produkt med en enda ägare och har därmed stark förhandlingsposition=mindre marginaler för återförsäljarna.

Intressant det du säger med Arturo Fuente/Padron/Davidoff. Jag har inte rökt någon Arturo Fuente eller Davidoff, och bara det billigare segmentet av Padron. De billigare Padron är helt ok, men knappast fantastiska. Och då blir det lite märkligt för mig, AF, Davidoff och de dyrare serierna av Padron är rejält dyrare än de flesta kubanska cigarrerna. Hur kan de ta så mycket betalt för dessa? Är de bättre än kubanerna?
som sagt, jag kan inte ta gift på det men det känns som en väldigt trolig förklaring.
precis som du säger så kontrollerar man hela landet och hela produktionen och världen har ett extremt kubanskt sug. säger de 100kr så betalar folk 100kr. du är ingen riktig cigarrhandlare om du inte kan erbjuda kubaner.

jag tror det handlar om usa. någon måste vara det bästa märket (läs dyraste) och när inte kuba finns på plats så får någon annan ta tronen och då är det i synnerhet dessa tre märken (tycker jag) som krigar om att vara det "bästa" och mest exklusiva märket.

om padron är bättre? kvalitet håller dom, sen är det upp till dig om du tycker de smakar så pass gott att du vill lägga dessa pengar.
Citera
2019-12-12, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
om padron är bättre? kvalitet håller dom, sen är det upp till dig om du tycker de smakar så pass gott att du vill lägga dessa pengar.

Tja, jag är fortfarande ny på cigarrer och är glad över att jag fortfarande tycker det är spännande att testa "billiga" cigarrer. Som det är nu röker jag en kuban lite då och då för att lyxa till det, annars nån billigare icke-kuban för 50-75kr.

"Den anspråkslösa cigarraffären" i Malmö har stort utbud av cigarrer från Joya de Nicaragua, vissa för 50-60 kr som jag tycker är riktigt goda. Visst, inte lika spännande, fylliga och komplexa som en kuban, men absolut njutningsfullt med goda smaker.
Citera
2019-12-19, 17:12
Medlem
Min bästavän är i Colombia och nästa vecka Kuba
Vad bör jag fråga efter för cigarr? Bara rökt olika som finns i sverige runt 200kr st
Tycker om en mellan body, inte kentucky tobak.
Citera
2019-12-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastkajje
Vad bör jag fråga efter för cigarr? Bara rökt olika som finns i sverige runt 200kr st

Nu är jag ingen expert, men eftersom ingen annan svarat:

1. När man köper kubanska cigarrer gäller det att köpa från officiella källor, annars är risken påtaglig att man köper fejkade skräpcigarrer. Alltså verkligen skräp. Detta gäller framförallt på Kuba där skrupelfria människor tjänar rejält med pengar på att sälja fejkcigarrer till okunniga turister. De säger att de jobbar på cigarrfabrikerna och har fått tag i cigarrer som de kan sälja för en billig slant. I själva verket rör det sig om cigarrer rullade på tobaksrester och skräp som sopats upp från golvet på fabrikerna. Så om din kompis ska köpa cigarrer till dig, förklara för honom att han MÅSTE köpa från officiell butik.

2. De flesta kubanska cigarrer ligger väl runt medium i kropp? Det mesta går väl bra, själv gillar jag Romeo y julietta, de ligger väl dock åt det lite mildare hållet.
Citera
2019-12-23, 12:43
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastkajje
upprepar ovan. absolut inget annat än officiella habanos-butiker, allt annat är lögn och fejk, precis allt.
Citera
2019-12-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbybobb
Nu är jag ingen expert, men eftersom ingen annan svarat:

1. När man köper kubanska cigarrer gäller det att köpa från officiella källor, annars är risken påtaglig att man köper fejkade skräpcigarrer. Alltså verkligen skräp. Detta gäller framförallt på Kuba där skrupelfria människor tjänar rejält med pengar på att sälja fejkcigarrer till okunniga turister. De säger att de jobbar på cigarrfabrikerna och har fått tag i cigarrer som de kan sälja för en billig slant. I själva verket rör det sig om cigarrer rullade på tobaksrester och skräp som sopats upp från golvet på fabrikerna. Så om din kompis ska köpa cigarrer till dig, förklara för honom att han MÅSTE köpa från officiell butik.

2. De flesta kubanska cigarrer ligger väl runt medium i kropp? Det mesta går väl bra, själv gillar jag Romeo y julietta, de ligger väl dock åt det lite mildare hållet.

Ska kolla mer åt deras håll, mildare hållet är något jag lärt mig är för mig. tackar
Citera
2019-12-26, 04:35
Medlem
Buhos avatar
själv tipsar jag att din vän köper cigaren:

trinidad (en låda)om man hittar den på grund att den har en så exotisk historia och kan förbli bra investering innan priset går upp inom närmaste åren.

mitt nr 2 tips är Cohiba A i så fall du inte vill skaffa en låda eftersom A säljs per styck.
Senast redigerad av Buho 2019-12-26 kl. 04:37.
Citera
2020-01-26, 21:45
Medlem
Hej!

Behöver hjälp, har beslutsångest!
Nyss fått intresse för cigarrer.

Funderar på förvarning.

Vad blir bäst enligt er?

Glaslåda med en Adorini Cigar Heaven, eller en riktig humidor Adorini Humidor Chianti Medium?

https://www.nettotobak.com/humidor/a...-medium-deluxe

http://cubano.se/index.php?route=pro...product_id=333

Tack på förhand!
Citera
2020-01-26, 22:16
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonyjohansson
Hej!

Behöver hjälp, har beslutsångest!
Nyss fått intresse för cigarrer.

Funderar på förvarning.

Vad blir bäst enligt er?

Glaslåda med en Adorini Cigar Heaven, eller en riktig humidor Adorini Humidor Chianti Medium?

https://www.nettotobak.com/humidor/a...-medium-deluxe

http://cubano.se/index.php?route=pro...product_id=333

Tack på förhand!
Köp ngt billigt men inom 1år så har du utvidgat cigarr samlingen och måste köpa ngt större än du kommer nu, Började med en mindre glashumidor efter ett tag var den för lite som jag tog då minsta golv modellen....
Citera
2020-05-28, 14:21
Medlem
Har någon provat Bergstrand Cigard Short Filler https://bergstrandcigars.se/produkt/...t-filler-2019/

eller Tektor Petit Corona https://www.cigarrummet.com/produkt/tektor.html
Citera
2020-05-28, 19:33
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tralalanisse
Har någon provat Bergstrand Cigard Short Filler https://bergstrandcigars.se/produkt/...t-filler-2019/

eller Tektor Petit Corona https://www.cigarrummet.com/produkt/tektor.html
nästan 400 spänn för en shortfiller. nah, det avstår jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in