Citat:
Ursprungligen postat av
Bobbybobb
Tack för klargörandet. Jag tycker det är intressant att fundera över detta. Ditt resonemang låter rimligt och jag var inne på samma linje när jag tänkte att det kan ha att göra med sämre marginaler. Som sagt, kubanerna är en efterfrågad produkt med en enda ägare och har därmed stark förhandlingsposition=mindre marginaler för återförsäljarna.
Intressant det du säger med Arturo Fuente/Padron/Davidoff. Jag har inte rökt någon Arturo Fuente eller Davidoff, och bara det billigare segmentet av Padron. De billigare Padron är helt ok, men knappast fantastiska. Och då blir det lite märkligt för mig, AF, Davidoff och de dyrare serierna av Padron är rejält dyrare än de flesta kubanska cigarrerna. Hur kan de ta så mycket betalt för dessa? Är de bättre än kubanerna?
som sagt, jag kan inte ta gift på det men det känns som en väldigt trolig förklaring.
precis som du säger så kontrollerar man hela landet och hela produktionen och världen har ett extremt kubanskt sug. säger de 100kr så betalar folk 100kr. du är ingen riktig cigarrhandlare om du inte kan erbjuda kubaner.
jag tror det handlar om usa. någon måste vara det bästa märket (läs dyraste) och när inte kuba finns på plats så får någon annan ta tronen och då är det i synnerhet dessa tre märken (tycker jag) som krigar om att vara det "bästa" och mest exklusiva märket.
om padron är bättre? kvalitet håller dom, sen är det upp till dig om du tycker de smakar så pass gott att du vill lägga dessa pengar.